Alkon myynti jatkoi kasvuaan syyskuussakin ja suomalaiset ostivat aiempaa enemmän erityisesti roseeviiniä.
Videolla: Oletko huomannut näitä piilomerkityksiä tutuissa logoissa? Katso ja ylläty!
Alkon litramyynti kasvoi syyskuussa edellisvuoteen verrattuna 15,5 prosenttia, Alko kertoo tiedotteessaan. Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin peräti 40,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Monet viiniasiantuntijat povasivat jo keväällä kaikkien aikojen roseeviinikesää ja ennustukset osuivat oikeaan. Roseeviinien myynti on tänä vuonna kasvanut joka kuukausi edellisvuoteen verrattuna.
Winestate-viinimaahantuontiyrityksen toimitusjohtaja, master of wine Tuomas Meriluoto kertoi aiemmin MTV:lle roseeviinien suosiosta. Roseeviinit ovat viiniasiantuntijan mielestä vihdoin saavuttaneet ansaitsemansa arvostuksen Suomalaisten kuluttajien keskuudessa.
Alko suosittelee kasvomaskin käyttöä myymälöissä
Alko noudattaa kasvosuojainten käytössä viranomaisten suosituksia. Alko suosittelee maskin käyttöä asiakkailleen niillä alueilla, joilla on annettu aluekohtainen suositus.
–Haluamme edelleen taata mahdollisimman turvallisen asioinnin näissä poikkeuksellisissa olosuhteissa niin henkilöstöllemme kuin asiakkaillemme. Turvallisuusohjeet ja suositukset maskinkäytöstä ovat meidän kaikkien parhaaksi ja toivomme, että niitä noudatetaan. Jokaisen omilla toimilla on iso vaikutus koronan leviämisen estämisessä, painottaa liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
– Roseeviinit ovat erittäin kiinnostava ja monipuolinen tuoteryhmä, josta löytyy erinomaisia vaihtoehtoja ihan kepeään seurustelukäyttöön ja aperitiiviksi, kuin yhdistettäväksi monenlaisiin ruokiinkin. Uskon, että roseeviinit alkavat myös pikkuhiljaa löytää tiensä suomalaisiin ruokapöytiin kesäsesongin ulkopuolellakin.
Meriluodon luotsaama Winestate toi keväällä Suomen markkinoille ennennäkemättömän viiniuutuuden, roseerieslingin, joka sekin myytiin heti Alkoista loppuun.Myös Altialta kerrotaan, että roseeviinit ovat yhä suositumpia myös Suomessa. Monipuoliset roseet toimivat kana-, kasvis- ja kalaruokien kanssa sekä sellaisenaan nautittuna.
Alkossa kasvoi myös muiden viinien myynti
Syyskuussa kuohuviinien myynti kasvoi Alkoissa 20,2 prosenttia, valkoviinien 19,2 prosenttia, punaviinien ja muiden väkevien - kuten konjakkien, rommien ja viskien - 16,8 prosenttia. Myös alkoholittomien juomien myynti nousi 9,8 prosenttia. Syyskuussa asiakkaita kävi edellisvuotta 8,8 prosenttia enemmän. Viime vuoden tammi-syyskuun myyntiin verrattuna Alkon myynti on kasvanut 12,4 prosenttia.
– Korona-aikana kysyntä on kohdistunut erityisesti viineihin, jotka vastaavat litramyynnin kehityksestä lähes 80 prosenttia. Muiden väkevien ryhmässä erityisesti rommit ja viskit ovat kasvattaneet myyntiä viime vuoteen verrattuna, toteaa liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n lokakuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan suomalaiset vähensivät alkoholinkulutustaan koronaepidemian ensiaallon aikana huhti-kesäkuussa noin 10 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Laskun syiksi THL arvioi alkoholin myyntikanavien määrän supistumista rajoitusten ja kieltojen vuoksi, sosiaalisen elämän vähenemistä ja myös huolta toimeentulosta.
– Se, että alkoholin kokonaiskulutus ei ole noussut, on hyvä uutinen. Alkon korona-ajan myynnin kasvussa isoin tekijä on jakelukanavien muutos: ravintolat ovat olleet osan aikaa kiinni ja matkustajatuonti on merkittävästi vähentynyt, sanoo Pennanen.
Videolla: Osaatko avata viinitonkan oikein? Se pitääkin kääntää!
1:16