Suomalainen Laitilan Wirvoitusjuomatehdas yllätyi lainsäädännöstä, jonka mukaan 6,0 prosentin vahvuista lonkeroa ei saa myydä ravintoloissa kuin 8 senttilitran annoksina.
Suomalainen Laitilan Wirvoitusjuomatehdas toi heinäkuun alussa Alkoihin myyntiin uuden Gini Long Drink -lonkeron. Tehtaan suunnitelmissa oli tuoda uutuustuote myös ravintolamyyntiin, mutta Suomen lainsäädäntö pääsi jälleen kerran yllättämään. Alkoholilainsäädännön mukaan 6,0 prosentin vahvuista lonkeroa ei saa myydä tuopeittain, vaan maksimissaan 8 senttilitran annoksina.
– Yli kaksi kertaa vahvempaa viiniä saa anniskella jopa litran annoksen kerrallaan. Kotonahan sitä saa 6,0 %:sta lonkeroakin sitten juoda tölkkitolkulla, juomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka ihmetteli yrityksen tiedotteessa.
Mihin laki perustuu?
MTV:n Makuja.fi:n haastattelema Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka kertoo yllättyneensä lakipykälästä totaalisesti.
– Ei tullut mieleenkään tarkastaa tällaista asiaa ennakkoon, Aarikka harmittelee.
Aarikan mukaan 6-prosenttisen lonkeron anniskelun ravintoloissa suurempina annoksina kieltää pykälä, jossa käsitellään juoman valmistustapaa.
– Mikäli juoma on tehty viinapohjaisena, kuten lonkero on, sitä ei saa myydä 50 senttilitran annoksina, jos juoma on yli 5,5 % vahvuista. Sen sijaan jos juoma on valmistettu käymisteitse, kuten esimerkiksi viini, sitä voidaan lyödä vaikka litra pöytään, vaikka se onkin vahvempaa, Aarikka päivittelee.
Käytännössä lonkero siis rinnastetaan vahvaksi viinaksi, vaikka se on ainoastaan valmistettu viinapohjaisesti.
"Virkamiehiä syytetään turhaan"
Toimitusjohtaja kertoo soittaneensa asiasta Valviraan ja ihmetelleensä virkailijalle pykälän todenperäisyyttä.
– Sieltä sanoivat, että ikävä kyllä asia on näin. Mutta Valvira on kyllä yrittänyt puhua tästäkin pykälästä kansanedustajille, että asiaan saataisiin muutos. He ovat myös sitä mieltä, että osa pykälistä on älyttömiä.
Aarikka korostaakin, että Valviraa ja virkamiehiä syytetään usein turhaan alkoholilainsäädännön kiemuroista.
– Kyllä sielläkin ollaan sitä mieltä, että alkoholilakiin tarvitaan järkeviä muutoksia. He noudattavat vain olemassa olevia pykäliä. Eduskunnan piti puuttua asiaan jo viime kaudella, mutta homma hautautui johonkin ö-mappiin. Toivon mukaan uusi eduskunta edistää asiaa pikaisesti.
30 000 euron kuumailmapallo jouduttiin myymään
Aarikan mukaan pienpanimoiden kannalta positiivisia muutoksia on onneksi suunnitteilla. Virkamiehet ovat lähes yksimielisiä esimerkiksi siitä, että pienpanimoiden tulisi saada suoramyyntioikeus tuotteilleen.
Mutta surkuhupaisia tarinoita alkoholilainsäädännöstä silti Aarikan mukaan riittää. Esimerkiksi toimitusjohtaja nostaa tuoreet muutokset alkoholijuomien markkinointiin.
– Meillä oli hankittuna 30 000 euron kuumailmapallo, jossa oli näkyvillä brändimme Laitilan kukko. Kuumailmapalloa luovutettiin yhdistysten käyttöön, mutta lainsäädännön muutoksen myötä tämä ei olisi ollut enää sallitua. Se olisi ollut laitonta markkinointia, Aarikka kertoo.
Vaihtoehtona olikin siis Aarikan mukaan polttaa koko pallo, tai myydä se eteenpäin.
– Myimme sen sitten eräälle yhdistykselle. He saavat lennellä sillä edelleen meidän logoilla varustettuna, mutta itse emme saa. Tai voin minä kyytiin mennä, mutta en saa maksaa siitä matkasta mitään, Aarikka nauraa.