Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Snellmanin "bambuhattumainoksesta" valituksia – MEN: Ei ole rasistinen

1.05152924
Snellmanin Lihanjalostus Oy sai Mainonnan eettiseltä neuvostolta vapauttavan päätöksen.All Over Press
Julkaistu 14.04.2025 11:13

Wenla Wallin

wenla.wallin@mtv.fi

Snellmanin mainoksesta valitettiin Mainonnan eettiseen neuvostoon.

Snellmanin Lihanjalostus Oy on saanut Mainonnan eettiseltä neuvostolta (MEN) vapauttavan päätöksen liittyen rasistiseksi pidettyyn mainokseen. 

Mainonnan eettisen neuvosto (MEN) oli saanut kaksi lausuntopyyntöä yksityishenkilöiltä Snellmanin Lihanjalostus Oy:n markkinoinnista. 

Youtubessa ja televisiossa esitetyissä mainoksissa nähdään kolme bambuhattuihin pukeutunutta henkilöä, ja mainostettava tuote on Snellmanin aasialaisittain maustetut fileelastut.

Lue myös: Jos jauhelihassa on viimeinen käyttöpäivä, toimi näin!

"Mainos edustaa kulttuurista hyväksikäyttöä"

Toisessa lausuntopyynnössä sanotaan Youtubessa nähdyn mainoksen olevan hyvän tavan vastainen rasistisen esitystavan perusteella.

– Mainos edustaa kulttuurista hyväksikäyttöä, koska Itä-Aasian kulttuureita esitetään stereotyyppisesti. Mainoksen esitystapa vieraannuttaa aasialaiset suomalaisesta yhteiskunnasta, lausuntopyynnössä sanotaan.

Televisiomainoksesta lausuntopyynnön tehneen henkilön mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska se on rasistinen ja edustaa kulttuurista omimista.

– Mainoksessa on vanhentuneita stereotypioita. Mainoksessa on piirteitä Aasian eri maista ja kulttuureista, mutta ne esitetään yhtenä ja samana, lausunnonpyytäjä perustelee.

Tällaisia mainokset olivat

Youtubessa esitetyssä "Snellmanin nopeat ja rapeat fileelastut – Kaukomaille YksKaks" -videossa nähdään kolme miestä, joilla on päässään kartionmuotoinen bambuhattu. 

– Itämaista ruokaa on helppo ja nopea tehdä. Tarvitaan tuote. Tuossa. Tuotteen mukana tulee makean mausteinen kastike, joka sekoitetaan lastuihin. Ja tuossa. Pannulla homma hoituu. Myös uuni käy. Ja airfryer. Valmista syntyy alta aikayksikön. Maista itämaista. Ja sama shanghaiksi. Snellmanin nopeat ja rapeat fileelastut, Youtube-mainosvideossa kerrotaan. 

Youtubessa esitetyn mainoksen voit katsoa alta.

Samoja tuotteita mainostettiin televisiossa, ja mainoksessa esiintyi samat bambuhattuiset henkilöt.

– Tänään olemme tehneet käsillä koreasti. Etelä-Koreasti. Helposti ja nopeasti. Nuudeleita namnam-style, Shanghai salaattia, rapeita wrappeja. Näistä se syntyy. Maista itämaista. Ja samma på shanghai, televisiomainoksessa kerrotaan.

Tuotteiden makuja kuvattiin nimillä Shanghai Sizzle, Teriyaki Twist ja Spicy Korean. 

Lue myös: Koululainen-lehteä mainostettiin hämmentävästi Tinderissä: "Ajanvietettä 7–12v..."

MEN: Mainos ei ollut rasistinen

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan mainos ei ollut rasistinen, sillä mainosten tyyli ei ole vakavasti otettava, eikä niiden siten voida katsoa sisältävän hyvän tavan vastaisia stereotypioita. 

– Mainoksissa käytetyn huumorin voidaan katsoa olevan hyväntahtoista, vapauttavassa lausunnossa kerrotaan. 

Huumorin ei voida katsoa kohdistuvan halventavalla tai loukkaavalla tavalla eri Aasian maihin tai niiden kansalaisiin tai heidän identiteettiinsä, MEN arvioi.

Neuvosto katsoo, että mainoksia ei voida pitää aasialaisia henkilöitä syrjivänä, kun otetaan huomioon mainostettujen tuotteiden ominaisuudet, mainosten tyylilaji ja kokonaisvaikutelma. 

Päätöksessä todetaan, että mainokset eivät ole hyvän tavan vastaisia, ja ne noudattavat Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä.

Lue myös: Huumoritutkijan mukaan kaikesta voi vitsailla, mutta aina ei kannata

Snellman vetoaa huumoriin ja hyväntahtoisuuteen

Snellmanilta kerrotaan mainosten tarkoituksen olleen herättää kiinnostusta uusia tuotteita kohtaan. 

Yrityksen mukaan "aasialaisten elementtien värittämä" teema vahvistaa kuvaa uusista "itämaisin makumaailmoin" maustetuista tuotteista. 

Yrityksen vastauksessa päätökseen kerrotaan, että toisten ihmisten ja kulttuurien kunnioittaminen kuuluu yrityksen arvoihin. 

– Yrityksessä työskentelee kymmenittäin eri kansallisuuksia, joten eri kulttuurien kohtaaminen ja niistä oppiminen on osa arkipäivää. Kun yrityksen mainoksissa on huumoria, se toteutetaan kunnioittavalla tavalla, Snellmanilta vastataan. 

Päätöksessä kerrotaan yrityksen selvittäneen, ettei mainoksessa nähtyihin elementteihin, kuten bambuhattuihin, liity tietyn kulttuurin hengellisiä tai kulttuurisia taustoja.

Snellmanin mukaan mainos on haluttu tehdä hyväntahtoisesti aasialaisista makumaailmoista ja vaikutteista inspiroituneena ja ottaen huomioon aidon kulttuurisen yhteyden. 

Katso myös: HSL poisti rasistisena pidetyn mainoksen

0:27imgTämän mainoksen HSL poisti syksyllä 2024.

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka