Mochi-jäätelöä myyvän Momochi-kahvilapuodin perustaja kertoo, mistä ilmiössä on oikein on kyse.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin huhtikuussa mochi-jäätelön suosiosta Suomessa. Perinteisestä japanilaisesta riisileivonnaisesta valmistettava mochi-jäätelö on tänä vuonna trendannut toden teolla TikTokissa ja herkun somesuosio on heijastunut suoraan sen kysyntään.
Lue lisää: Suomessa on uusi hittijäätelö: "Vastaavaa villitystä ei ihan hetkeen ole nähty"
Mochi-jäätelötrendi näkyy helsinkiläiskahvilassa
Mochi-jäätelövillitys on huomattu myös helsinkiläisessä, Forum-kauppakeskuksessa sijaitsevassa Momochi-kahvilapuodissa. Vuoden 2021 lopussa avattu Momochi on Suomen ensimmäinen japanilainen jälkiruokapuoti, jossa myydään mochi-donitseja ja mochi-jäätelöä.
– Ennen avaamistamme teimme markkinatutkimusta. Mochit ja mochi-donitsit olivat jo suosittuja Yhdysvalloissa. Euroopassa esimerkiksi Espanjassa ja Ranskassa on myös jo ollut mochi-kahviloita. Sanoisin, että tämäntyylinen puoti rantautui aika nopeasti Suomeen, kertoi Kelly Guon, Momochin toinen perustajista, MTV Uutisille.
Guon epäilee, että erityisesti nuorempi väestö on löytänyt mochi-jäätelön TikTokin tai animaatiosarjojen kautta. Nuorten kautta trendi on levinnyt sitten laajempaan tietoisuuteen.
– Meillä käy paljon asiakkaita, jotka tuovat vanhempansa tänne esitelläkseen mochit. Lapsille nämä ovat paljon tutumpia kuin vanhemmille.