Viiden jälkeen -ohjelmassa vierailtiin helsinkiläisellä jäätelötehtaalla. Miten uusia jäätelömakuja käytännössä suunnitellaan?
3 Kaverin Jäätelön innovaatiopäällikkö Henna Kainulainen kertoi Viiden jälkeen -ohjelmassa tarkemmin erilaisten jäätelömakujen suunnitteluprosessista.
Uusia jäätelömakuja suunnitellaan isossa tiimissä, ja yhteistyötä tehdään niin tuotekehittäjien kuin yrityksen markkinointipuolen kanssa.
– Se on yhdistelmä sitä, että saadaan mahdollisimman hyvä tuote, mikä on mahdollisimman innovatiivinen ja jännittävä. Mutta toisaalta sitä, mikä myös todennäköisesti myy, Kainulainen totesi.
Lue myös: Tällaisia ovat kesän uutuusjäätelöt – lapsiraati testasi!
Millainen on hyvä jäätelö?
Jäätelön rakennetta mietitään suunnitteluvaiheessa myös paljon. Kainulaisen mukaan rakenteen tulisi olla kermainen, ja siinä ei saisi olla hileisyyttä. Suutuntuma otetaan jäätelöä suunnitellessa huomioon.
Makuja suunnitellaan 3 Kaverin Jäätelöllä toisinaan työpajoissa, joissa jäätelöpohjaan kokeillaan vaikka viittäkymmentä eri makua. Välillä jäätelömakuideat tulevat jostain muualta.
– Me tiedämme esimerkiksi että sitruuna ja lakritsi sopivat hyvin yhteen, ja sitten voimme lähteä etsimään siitä makunyansseja, Kainulainen kertoi.
Eri makuja ei Kainulaisen mukaan kannata yhteen jäätelöön laittaa kolmea enempää, jotta makuprofiili pysyy selkeänä.
Mikä sitten on oudoin jäätelömaku, jota tehtaalla on joskus testattu?
– Olemme yrittäneet tehdä tillijäätelöä. Yhdistimme siihen tyrniä ja valkosuklaata. Olimme nähneet jossain, että joku keittiömestari oli tehnyt jälkiruoan, jossa tilliä oli koristeena. Tilli ei toimi jäätelössä, Kainulainen nauroi.