Suklaa on nyt tuntuvasti kalliimpaa kuin vuosi sitten, ja vaihtoehtoa kaakaolle on haettu esimerkiksi mallastetusta rukiista.
Suklaan raaka-aineen kaakaon hinta on noussut selvästi. Seurauksena myös suklaa on nyt tuntuvasti kalliimpaa kuin vuosi sitten. Silti joulusuklaan myynti ei ole notkahtanut oleellisesti Suomessa, kertovat vähittäiskaupan ja suklaan valmistajien edustajat STT:lle.
– Olemme havainneet, että vaikka ihmisillä voi olla taloudellisesti tiukkaa, he silti hakevat jouluksi arkeensa luksusta. Silloin saatetaan tinkiä isommista ostoksista ja hankinnoista, mutta suklaan tapaisilla herkuttelutuotteilla arkeen voidaan ja halutaan tuoda sitä luksusta, sanoo SOK Marketkaupan myyntipäällikkö Susanna Saari.
Jos siis säästetäänkin, se ei kohdistu joulusesongin suklaaseen.
– Esimerkiksi joululahjana suklaa on kuitenkin verraten edullinen.
Keskon päivittäistavarakaupan myynnistä ja omista brändeistä vastaava johtaja Tuuli Luoma on havainnut saman ilmiön.
– Joulukuun aikana kuluttajat ovat lähteneet suklaan ostamisessa liikkeelle. Tässä kuussa on mennyt kaupaksi kääreellisiä perus- ja hienokonvehteja enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna. Ja nämä ovat niitä erikoisempia ja hintavampia konvehteja. Suklaata näköjään uskalletaan ostaa tiukemmankin taloustilanteen aikana.
Luoman mukaan saattaa olla niin, että halvempaan suklaaseen siirtymisen sijaan säästetään määrässä.
– Pakkauskokojen puolella on ehkä siirrytty suosimaan aiempaa pienempiä pakkauksia.
Lue myös: Jouluherkkujen ystäville karu yllätys – mistä suklaan ällistyttävä hinta johtuu?
Suklaankaltaisia herkkuja
Fazer Makeisten toimitusjohtaja Lara Saulo kertoo, että kaakaon merkittävä hinnan nousu on saanut Fazerin pohtimaan uusia raaka-aineita.
– Pitkällä aikavälillä tutkimme muiden raaka-aineiden kuin kaakaon käyttöä suklaankaltaisissa herkuissa. Tästä esimerkki ovat mallastetusta rukiista tehdyt Taste the Future -makeislevyt, joista tulee uusia makuversioita ensi keväänä.
Kaakaon määrässä on niin ikään mahdollista tinkiä.
– Valikoimastamme löytyy muun muassa suklaapäällysteisiä makeisia ja keksejä, joissa suklainen maku, mutta kaakaon määrä on pienempi, Saulo lisää.
Elintarvikeyhtiö Orkla Suomen myyntijohtaja Jussi Tolvanen kertoo olevansa erittäin tyytyväinen, että Orklan joulusuklaat ovat säilyttäneet menekkinsä "tässäkin tilanteessa".
– Euromääräisesti myynti on kasvanut selvästi, ja myyty määräkin on plussalla viime vuoteen verrattuna.
Entä miten paljon suklaatuotteiden hinta on noussut viime vuoden joulukaudesta?
– Kuluttajahinnat tiedetään paremmin kaupan puolella, mutta voi hyvinkin olla, että suklaan hinnat ovat nousseet jopa viidenneksen yhdessä vuodessa. Tosin erilaisten hintatarjousten rooli on suklaan myynnissä tärkeä, Tolvanen tuumii.
Suklaa lohturuokana
Susanna Saaren mukaan on jo aiemminkin käynyt ilmi, että taloudellisesti tai muilla tavoin tiukkoina aikoina suklaan kulutus on kasvanut.
– Näin kävi muuten myös koronapandemian aikana.
Saaren mukaan ei ole väärin päätelty, että suklaa saattaa toimia lohturuokana silloin, kun ihmiselle on kertynyt huolia.
Hän kommentoi myös sitä, minkä tyyppisiä joulumakeisia on SOK:lla myyty eniten tämän talven pian huipentuvan joulusesongin aikana.
– Kyllä siellä on pitkälti suklaatuotteita. Muista makeisista ainakin vihreät kuulat yltää kärkipäähän.
Makeisten uutuuksista on Saaren mukaan kuluttajia kiinnostanut tänä jouluna esimerkiksi vegaaninen konvehti.
Katso myös video: Miksi suklaan hinta nousee ja nousee?
7:39