Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Lidl veti "venäläistyyliset" tuotteet pois teemaviikoltaan – "Emme halunneet, että asiakkaat joutuvat nykyisessä tilanteessa pohtimaan..."

26.01775015
Lidl veti "venäläistyyliset" tuotteet pois Itä-Euroopan teemaviikolta, jotta asiakkaiden ei nykyisessä maailmantilanteessa tarvitsisi arvuutella, onko tuote valmistettu Venäjällä.All Over Press
Julkaistu 08.03.2022 09:46

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Kauppaketju Lidl tiedotti Facebook-sivuillaan maanantaina, että sen Itä-Euroopan teemaviikolla ei nähdä venäläistyylisiä tuotteita.

Kiristynyt maailmantilanne on saanut monet yritykset reagoimaan. Vaikuttaa voi pienillä ja isoilla tavoilla: Moni K-kauppa on kääntänyt iltapäivälehtien lööpit ympäri, jotta perheen pienimpien ei tarvitse nähdä sotauutisia. Yritykset ovat myös luopuneet liiketoiminnoistaan Venäjällä tai poistaneet valikoimistaan Venäjällä valmistettuja tuotteita.

Kauppaketju Lidlissä ei alun alkaenkaan ollut myynnissä Venäjällä valmistettuja tuotteita, mutta maanantaina Lidl ilmoitti tekevänsä muutoksia jo painetun tarjouslehtensä valikoimaan.

Lidl kertoi Facebookissa, ettei torstaina alkava Itä-Euroopan teemaviikko pidä sisällään Venäjällä tai Valko-Venäjällä valmistettuja tuotteita. 

– Tarjouslehteen ehti kuitenkin päätyä muutamia venäläistyylisiä tuotteita. Vaikka näidenkään tuotteiden valmistusmaa ei ole Venäjä, tässä maailmantilanteessa emme ota niitä myyntiin, Lidln päivityksessä kerrotaan.

Päivitys keräsi satoja kommentteja, joissa monessa päätöstä pidettiin liiallisuuksiin menevänä. Kommenttiketjuun pääset alla olevasta julkaisusta.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Lue myös: Nämä venäläistuotteet poistuvat K-kaupoista – listalla mukana tuttujen brändien yksittäisiä tuotteita

Näin Lidl kommentoi

Lidlin kampanjointiosaston päällikkö Meri Aalto  kertoo MTV Uutisille, että teemaviikon pitämistä punnittiin Ukrainan sodan vuoksi uudessa valossa.

– Herkästä tilanteesta huolimatta halusimme pitää Itä-Euroopan teemaviikon suunnitellusti, sillä teema pitää sisällään useita asiakkaillemme tuttuja ja suosittuja tuotteita, Aalto perustelee.

Lidl on tuttu teemaviikoistaan, joiden kampanjat suunnitellaan jo kuukausia etukäteen. Niinpä myös torstaina alkava Itä-Euroopan teemaviikko oli Aallon mukaan suunniteltu ja tuotteet tilattu jo lähes vuosi sitten. Myös tarjouslehti oli painossa ennen Ukrainan kriisin eskaloitumista sodaksi.

– Viimeisten kahden viikon aikana olemme saaneet lukuisia kyselyitä siitä, onko valikoimassamme venäläisiä tuotteita. Tarkastimme valikoimamme, eikä meillä ole myynnissä Venäjällä valmistettuja tuotteita. Kävimme myös Itä-Euroopan teeman huolellisesti läpi. Vaikka teematuotteisiin ei kuulu Venäjällä valmistettuja tuotteita, päätimme jättää myynnistä yksittäisiä venäläistyylisiä tuotteita, joissa on esimerkiksi venäjänkielistä tekstiä tai muita selkeitä viittauksia Venäjään. 

– Emme arvota eri ruokakulttuureja, mutta emme myöskään halunneet, että asiakkaat joutuvat nykyisessä tilanteessa pohtimaan kaupassa käydessään, onko tuote Venäjällä valmistettu, Aalto perustelee.

Lue myös: S-ryhmä poistaa valikoimistaan kymmeniä venäläisiä tuotteita Suomessa: "Kaikki toivovat keinoja vaikuttaa tilanteeseen jollain tavalla"

Koska teemaviikon mainoslehti oli jo matkalla asiakkaiden koteihin, Lidl päätti informoida asiakkaitaan muutoksista Facebook-kanavansa kautta ja lisäksi vahvistaa, ettei tämäkään teema pidä sisällään venäläisiä tuotteita. 

–  Kaikki teemasta poistetut tuotteet lahjoitetaan jakelukeskuksistamme yhteistyökumppaneidemme kautta ruoka-apuun Suomessa, Aalto kertoo.

Lu emyös:  Littoislaiselta K-Marketilta kiitelty päätös: Poikkeuksellinen näky odotti asiakkaita lööppihyllyllä

2:00img

Suomalaisyritykset boikotoivat venäläistuotteita.

Tuoreimmat aiheesta

Lidl