Halpakauppaketjuna tunnettu Tokmanni tiedotti tällä viikolla tehneensä uuden aluevaltauksen ja tuoneensa verkkokauppavalikoimaansa yli 200 brändivalmistajan kosmetiikkatuotetta. Miten selittyvät merkkikosmetiikan edulliset hinnat?
Tokmannin hankintajohtaja Juha Valtonen kertoo MTV Uutisille, että Tokmanni halusi laajentaa valikoimaansa ja toi siksi luksusbrändejä tarjontaan. Tokmannilla uskotaan huippukosmetiikkamerkkien kiinnostavan myös asiakkaita.
Aiemmin tänään Taloussanomat uutisoi Tokmannin aluevaltaukseen liittyvästä hämmästyksestä. Myös Valtonen on kuullut luksusbrändipäätöstä koskevasta ihmettelystä. Hän painottaa, että vastaanotto on kuitenkin ollut pääosin positiivista. Hänestä on myös hyvä, että aihe kiinnostaa.
– Ihmiset ovat olleet iloisia, että Tokmanni on pystynyt tarjoamaan kosmetiikkaa myös maailmankuuluilta brändeiltä.
LUE MYÖS: Sujuvasanainen kauppias Teemu keräsi lyhyessä ajassa 51 000 seuraajaa Tiktokissa: "Emme halua olla kasvoton ruokakauppa"
Tokmanni valmis keskustelemaan tavarantoimittajien ja brändien kanssa
Tokmannilla myyntiin on tullut muun muassa Exuviance-brändi, jota ruotsalainen HBS Nordic tuo maahan yksinoikeudella. Brändin tuotteita valmistavan Johnson & Johnsonin mukaan kuluttajille myytävää tuotesarjaa saa myydä vain valikoiduissa verkko- ja kivijalkakaupoissa.
Taloussanomat kertoo, että Exuviance-brändin Pohjoismaiden edustaja, HBS Nordicin varatoimitusjohtaja Katarina Mesan pitää Tokmannin toimintaa erittäin valitettavana. HBS Nordic kokee, että tämä ei ole oikea tapa harjoittaa liiketoimintaa. Tätä asiaa hankintajohtaja Valtonen ei halua kommentoida.
– Emme halua lähteä kommentoimaan yksittäisten tavarantoimittajien tai brändien kommentteja. Mikäli he haluavat keskustella tai kommentoida asiaa, jatkamme keskustelua suoraan kunkin maahantuojan tai valmistajan kanssa.
– Koen, että nämä ovat sellaisia asioita, jotka on hyvä hoitaa suoraan asianosaisten kanssa eikä median välityksellä.
Valtosen mukaan keskustelua ei Exuviancen kanssa ole toistaiseksi käyty.
LUE MYÖS: Joko kevään tärkein oppi unohtui suomalaisilta? Näin sinunkin pitäisi toimia ruokakaupassa: "Nyt kannattaa muistaa, että..."
Ei kommentoi muiden toimijoiden hinnoittelua
Iltalehden tietojen mukaan esimerkiksi tietyn Sisleyn kasvonaamion saa Tokmannilta reilulla 90 eurolla, kun Stockamannilta hankkiessa euroja saa pulittaa yli 150. Miten hintataso voi Tokmannilla olla niin paljon matalampi?
– Emme tietenkään voi ottaa kantaa minkään muun toimijan vähittäiskauppahinnoitteluun, mutta Tokmanni on halpakauppaketju ja tuotteiden hintatason pitää olla sen mukainen.
– Minun on tietenkin mahdoton lähteä arvioimaan kenenkään muun tahon hinnoittelua, eikä se ole minun tehtäväni.
Valtonen toteaa myös, että Tokmanni ei kommentoi yksittäisten tuoteryhmien tai tuotteiden hinnoittelua tai kannattavuutta.
LUE MYÖS: Foodora paljasti MTV:lle Suomen suosituimmat noutoruoat – yksi pizza erottuu joukosta: "Hieman kansallinen erikoisuus"
Tuotteet aitoja ja asianmukaisilla päiväyksillä
Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on pohdittu syytä halvoille hinnoille. Ovatko Tokmannin myymät kosmetiikkatuotteet kenties lähellä parasta ennen -päivää, kosmetiikan outletia tai jopa väärennöksiä?
Valtosen mukaan nämä väitteet ovat yksittäisiä. Hän pitää niitä hyvin harmillisina.
– Emme ole myymässä vanhentuneita tai lähellä vanhentumista olevia tuote-eriä.
– Kuluttaja voi ostaa tuotteet meiltä hyvillä mielin tietäen, mitä saa, eli tuotteet ovat aitoja eikä niitä myydä sellaisilla päiväyksillä, että pitäisi koko tuote saman illan aikana poskipäihin sipaista.
LUE MYÖS: Jouluruoka, joka viedään käsistä ja myydään loppuun joka vuosi: Kannattaa toimia jo, jos haluat omasi
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.
Osittaislähteet: Taloussanomat, Tokmannin tiedote, Iltalehti