Kauppojen karkkihyllyiltä voi löytyä useita saman tuotemerkin pusseja hieman eri nimillä. Miksi?
Kerroimme aiemmin MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla, miten makeiset päätyvät karkkipusseihin Fazerin tehtaalla Lappeenrannassa. Pussien täyttäminen on tarkkaa grammapeliä ja koneessa onkin tarkka vaaka, jotta makeissekoitus painaa oikean määrän.
Lue lisää:"Vihreitä karkkeja on vain kaksi, vaikka asiakas haluaisi kolme" – selvitimme Fazerilla, miten pussien sisältö määräytyy
Karkkipussien sisällön ihmettelyn lisäksi monia saattaa myös ihmetyttää kauppojen karkkipussivalikoima ylipäätään. Kun valmistajat lanseeraavat uusia karkkipusseja, ne ovat lähes aina jatkoa jo ennestään tutulle makeissarjalle.
Esimerkiksi vuonna 1989 markkinoille tulleeseen Ässä Mix -tuoteperheeseen on lanseerattu kymmenittäin erilaisia muunnoksia. Sama pätee myös vuonna 1999 kauppoihin tulleeseeen Remix-karkkipussiin, joka on yksi Suomen suosituimmista karkkisekoituksista.
Lue myös: Mitä tapahtui suosituille irtokarkeille? Ufo- ja Dracula -makeisten kohtalo selvisi
Yksinkertainen syy saman tuotemerkin uusiin variaatioihin
Miksi valmistajat eivät sitten keksi uusia karkkipusseja? Fazerin viestintäjohtaja Liisa Eerola kertoo syyn samojen karkkituoteperheiden ylläpitämiseen olevan hyvin yksinkertainen.
– Ne ovat kuluttajille entuudestaan tuttuja.
Kuluttaja siis tutkitusti tarttuu kaupassa helpommin karkkipussiin, joka on jo jollain tavalla tullut tutuksi. Uuden karkkibrändin kehittely ja markkinointi tulee myös luonnollisesti kalliimmaksi.
Nykypäivänä makeisvalmistajat osallistavat paljon myös kuluttajia uusien karkkisekoitusten kehittelyssä. Fazerilla on esimerkiksi perustettu karkkifaneille oma yhteisö, jossa saattaa päästä äänestämään tulevien makeissekotusten sisältöä. Uusia karkkisekoituksia kehitellään myös kuluttajatestien avulla.