Suomalaisten irtokarkinsyöntitavat ovat muuttuneet aiemmasta, selviää makeisvalmistaja Cloettan tuoreesta tutkimuksesta.
Suomalaiset rakastavat irtokarkkeja ja kauppojen irtokarkkihyllyiltä löytyykin tänä päivänä melkoinen valikoima erilaisia makeisia.
Candyking, Candytown sekä Urjalan makeistukku paljastivat MTV Uutisille kesäkuussa viime vuoden myydyimmät irtokarkkinsa ja kertoivat, paljonko suomalaiset irtokarkkeja ostavat ja miten valikoima on viime vuosina muuttunut.
Lue lisää: Tässä ovat Suomen suosituimmat irtokarkit – makeistukkuri yllättyi kuullessaan asiakkaan karkkitilauksen syyn: "Bänks-juhliin, kun oli ukostaan eroon päässyt"
Mielenkiintoinen ilmiö: Pussien koko pienentynyt, sisältö muuttunut laadukkaammaksi
Nyt makeisvalmistaja Cloetta on selvittänyt lisää mielenkiintoisia faktoja suomalaisten irtokarkkikulutuksesta. Jos suomalainen irtokarkinsyöjä on aikaisemmin juossut hintakampanjoiden perässä, osoittaa tuore tutkimus, että nykyään kulutusta ohjaa ennemmin laatu kuin hinta. Myös karkkipussin koko on pienentynyt aiemmasta, Cloetta kertoo tiedotteessaan. Cloettan tutkimus toteutettiin online-kyselynä ja siihen vastasi 500 15–54-vuotiasta suomalaista.
– Irtokarkeissa on kuluttajakäyttäytymisen osalta tapahtumassa jotain kiinnostavaa. Viime kesä oli aikaisemmista vuosista poikkeava sen osalta, ettei tavanomaisia alennuskampanjoita ollut yhtä paljon käynnissä. Siitä huolimatta myimme irtomakeisia reilusti normaalia enemmän, vaikka tavallisesti suomalaisen herkkukulutus on siirtynyt muihin tuoteryhmiin ja vähentänyt irtomakeisten kulutusta kesäaikaan, Cloettan tuoteryhmäpäällikkö Elina Levonmaa sanoo tiedotteessa.
Levonmaan mukaan suomalaisten keskiostus irtokarkkihyllyllä on noin 3,5 euroa. Asiakkaat eivät juokse enää samaan tapaan tarjousten perässä, vaan karkkeja ostetaan silloin, kun niitä tekee mieli.
– Pussiin valitaan omia suosikkituotteita ja arvostetaan laadukasta valikoimaa. Ehkä hieman yllättäen uutuustuotteita kokeillaan mieluummin valmiiksi pakatuissa tuotteissa, Levonmaa toteaa.
Irtokarkkisuosikit ovat myös monelle tärkeitä. Tutkimuksen perusteella jopa 81 prosenttia kuluttajista valitsee karkkipussiinsa aina tuttuja suosikkimakeisia. Kokeilunhaluisia uutuustuotteiden testaajia vastaajista oli 14 prosenttia.
Lue myös: Taffelilta uusi versio juustonaksuista: "Meiltä on jo pitkään pyydetty"
Suomalaisilla selkeät suosikkikarkit
Mitkä sitten ovat suomalaisten irtokarkkisuosikkeja? Tutkimuksen mukaan erityisesti hedelmämakeisia rohmutaan karkkipusseihin. Salmiakkia pussiinsa valitsee 67 prosenttia vastaajista, mikä on karkkiammattilaisen mukaan yllättävää.
Mitä suomalaiset valitsevat mieluiten karkkipussiinsa:
Hedelmä- tai marjamakeinen (78 %)
Salmiakki (65 %)
Suklaa (61 %)
Kirpeä karkki (56 %)
Lakritsi (53 %)
Toffee (43 %)
Vaahtokarkki (25 %)
– Volyymimääräisesti salmiakkia myydään vain 9 prosenttia irtomakeisten kokonaismyynnistä. Vaikuttaakin siltä, että suomalaiset todella rakastavat salmiakkia ja ostavat sitä usein, mutta kerralla pussiin valikoidaan vain muutama laadukas makeinen, Levonmaa kertoo.
Eri valmistajien myyntitilastojen perusteella monen suomalaisen suosikkeja ovat ainakin kinuskitäytteinen Center-suklaa, vadelmaiset lakritsikallot sekä Sirkus Aakkoset. Candyking-irtomakeiset ovat Cloettan omistuksessa ja muita tunnettuja irtokarkkimyyjiä ovat muun muassa Candotown ja Urjalan makeistukku.
Lue myös: Suomalaisyrityksen karkkipussiin lipsahti vahingossa työnimi "Karvaanmakuiset AnanasAnustapit" – joku toheloi tehtaalla: "Ruotsalaiset painoivat sen pussiin"
Lähde: Cloetta