Oluen nauttiminen on yhdistetty suhteettomasti miehiin ja on helppoa unohtaa, että ensimmäiset oluenpanijat olivat naisia.
VIDEO: Saako olutpullon auki paperiarkilla?
Olut on kulkenut pitkän matkan 5000 vuotisen historiansa aikana. Nykyään naiset omistavat panimoita, työskentelevät niissä, ovat olutasiantuntijoita ja kuluttavat olutta siinä missä miehetkin. Miksi olut sitten koetaan miesten juomana, vaikka oluen näkökulmasta se oli aikoinaan yhteydessä nimenomaan naisiin.
Olutjumalatattarien palvontaa
Ensimmäinen tunnettu olutresepti on ”Ylistys Ninkasille”, vuodelta 1800 ennen ajanlaskumme alkua. Ninkasi oli sumerialaisten oluen jumalatar ja sumerialaiset ylipäätään olivat ensimmäisiä, keistä on jäljellä todisteita oluenjuojina.
Arkeologeilla on yleisesti todisteita oluesta kyllä jo 9000 vuoden takaa.
Alusta asti, oluen paneminen oli naisten työtä. Sekä sumerialaiset että egyptiläiset palvoivat olut-jumalattaria ja yhdistivät oluen panemisen nimenomaan naisiin. Ninkasin lisäksi sumerialaisten esikuviin kuului Kubaba – ainoa naispuolinen hallitsija sumerialaisten historiassa. Hän ei saavuttanut asemaansa syntymäoikeutena vaan oluen panemisen myötä.
Egyptiläiset palvoivat oluen jumalatar Menqetiä ja juhlivat auringon jumala Ran tytärtä, Sekhmetiä, jonka verenhimoiset tavat rauhoitettiin oluella.
Panimotoiminta siirsi vastuun pois naisilta
Lue myös: Olutasiantuntija peräänkuuluttaa: Tämä oluen juomiseen liittyvä tapa suomalaisten tulisi omaksua
Naiset olivat vastuussa kotitöistä, joten luonnollisesti he hoitivat myös oluen panemisen perheelleen. Olutta jäi kuitenkin usein yli, joten sitä kaupattiin eteenpäin kotoa käsin. Jos ulko-oven päällä oli viherkasveja tai luuta, se tarkoitti, että talossa on ylimääräistä olutta myytävänä.
Miehet ottivat oluen panemisen hoitaakseen vasta siinä kohtaa, kun sitä alettiin kehittää niin, että olut säilyisi kauemmin ja sitä voisi tehdä kerralla enemmän kauppatavaraksi. Oluesta tuli siis suurempi bisnes ja sen paneminen siirtyi pois kotitaloustöistä.
Miesten olut
Teollinen vallankumous edes auttoi oluen panemisen tehokkuutta ja vientiä maailmanlaajuisesti. 1900-luvun taitteessa oluen tuotanto ja kulutus oli vahvasti miesten käsissä.
– Olut alettiin tuntemaan miesten juomana, koska miehet tekivät sen, sanoo panimomestari Teri Fahrendorf.
Fahrendorfin mukaan yhteistyö oluentekemisessä hiipui ja naiset saivat uudenlaisen imagon: Hillitty, neitseellinen ja naimissa. Oluen juonti ei ollutkaan enää naiselle sopivaa.
Mielikuvat muuttuvat
Mielikuvien muututtua on ollut hankalaa muuttaa kuluttajien asenteita. Olutmainoksissa on lähinnä esineellistetty naisia ja ehdotettu jopa, että naiset tarvitsisivat oman erikoisoluensa. Viime vuosina muutosta on kuitenkin tapahtunut.
Lue myös: Olutasiantuntija neuvoo: Näin olutta kannattaa lähteä maistelemaan
Panimomestari Tonya Cornettin mukaan naisia näkyy yhä enemmän olutteollisuudessa.
– Useimmat naiset, ketkä tunnen panimoalalla, haluavat tulla tunnetuksi oluensa laadusta, eikä siitä, että he ovat naisia, Cornett sanoo.
Naisten määrä oluenjuojissa on myös kasvussa ja mielikuva siitä, että oluenjuonti ei olisi naiselle sopivaa, on taas väistymässä.
Lähde: HuffingtonPost