Erikoisoluet maistuvat suomalaisille yhä paremmin. Kysyntää riittää, sillä uudet maut kiinnostavat oluen ystäviä.
Kotimaisia pienpanimoita on jo noin 60, ja uusia perustetaan noin yhden panimon kuukausivauhdilla. Erikoisoluet ovat rantautuneet myös pienempien kaupunkien kaljakuppiloihin ja niiden suosio näkyy jopa risteilyjen tax free -myynnissä.
– Tämä olutbuumi ei ole missään nimessä enää pienen piirin juttu. Suomalaiset ovat valmiita maksamaan laatuoluesta. Ei haluta enää sitä euron olutta, vaan ollaan valmiita maksamaan 3–5 euroa pullolta, jopa yli 10 euroa hyvästä barley winesta. Ennen ne olivat ihan marginaalituotteita, nyt täysin päinvastoin, Viking Mariellan tax free -myymälän myymäläpäällikkö Jukka Sulonen kertoi Makuja.fille maaliskuussa.
Tiesitkö?
Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan oluiden vuosituotanto (arviolta 8 milj. litraa) on yli puolet koko maan pienpanimo-oluiden valmistuksesta. Laitila ja Nokian Panimo vastaavat jopa 70–75 prosentta kaikista pienpanimoiden valmistamista litroista, kertoo Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen.
Kaarinalaisen Radbrew-panimon Patrik Niskanen kertoo, että heidän tuotantokapasiteettinsa on laajentunut kovan kysynnän vuoksi. Aluksi olutta pantiin 800-litraisella käymisastialla, nyt käytössä on kymmenen 1000-litraista astiaa. Valikoimissa on 29 erilaista olutta.
Myös helsinkiläinen kiertolaispanimo Humalove on saanut hyvän lähtölaukauksen olutmarkkinoille.
– Kysyntää tuntuu olevan. Käsityöläisolutbuumi on edelleen päällä Suomessa ja kiinnostus tuntuu kasvavan koko ajan, Humaloven olutresepteistä vastaava Jani Peltosalo sanoo.
Ihmiset haluavat uniikkeja makuja
– Jonkinlaista kulttuurinmuutosta siinä on varmaan laajemminkin, että arvostetaan erilaisia makuja ja halutaan kokeilla erilaisia asioita. Alkoholinkäyttö ei ole välttämättä enää sitä, että känni päälle. Enemmän halutaan maistella kaikennäköistä. Se on sama juttu oluissa, kahveissa, ruuassa ja kaikessa, ihmisiä kiinnostaa erilaiset asiat, Peltosalo sanoo.
Myös Niskanen on huomannut muutoksen suomalaisten makutottumuksissa.
– Luulen, että se on ruokatrendin mukana tullut tai sen jälkeen. Ihmiset ovat alkaneet hakea makua ja laatua enemmän kuin määrää. Sama näkyy viinissä, viskeissä ja oluessa. Ihmiset ovat alkaneet hakea enemmän uniikkeja makuja ja maut ovat kehittyneet.
Tarjontaa myös pienillä paikkakunnilla
Erikoisoluet eivät ole pelkästään suurkaupunkien ilmiö. Useat pienapnimotkin sijaitsevat pienillä paikkakunnilla.
– Suuri osa pienpanimoistahan on jossain metsän keskellä perinteisesti, Niskanen sanoo.
Olutkulttuuri tulee pienemmille paikkakunnille usein olutravintoloiden kautta.
– Esimerkiksi Lahdessa ja Hämeenlinnassa ravintoloitsijat ovat vaihtuneet vähän nuorempaan sukupolveen. He tykkäävät erikoisoluista ja ottavat niitä valikoimiinsa.
Maistuisiko olut, mutta pullonavaaja on hukassa? Ei hätää, avaaminen onnistuu tarvittaessa vaikka huulirasvalla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.