Pahimmat ja törkeimmät asiat, joita asiakkaat tekevät ravintoloissa – ethän ikinä toimi näin?

_1220283592
Hyvät käytöstavat ruokapöydässä kuuluisivat olla suurimmalle osalle ihmisistä itsestäänselvyys, mutta valitettavasti näin ei kuitenkaan aina ole. shutterstock

Etiketti- ja tapakulttuuriasiantuntijat listasivat Huffington Postille pahimmat käytösmokat, jotka asiakas voi ravintolassa tehdä. Nämä toteuttamalla ei taatusti saa ainakaan hyvää palvelua.

Hyvät käytöstavat ruokapöydässä kuuluisivat olla suurimmalle osalle ihmisistä itsestäänselvyys, mutta valitettavasti näin ei kuitenkaan aina ole – etenkään ravintoloissa.

Tapakulttuuri- ja etikettiasiantuntija Jodi R.R. Smith paljasti Huffington Postille huonoja, tai peräti törkeitä käyttäytymismalleja, joita ravintoloiden asiakkaiden tulisi välttää. Listaa varten pyydettiin myös muiden alan asiantuntijoiden kommentteja.

1. Puhelimessa paasaaminen tai sen jatkuva näpyttely

Jos puhelimesi soi illallisravintolassa, on kohteliasta poistua puhumaan esimerkiksi aulatiloihin, ettei kenenkään tarvitse häiriintyä ruokailun lomassa sinun yksityisasioistasi.

Kännykkä kannattaa muutenkin pitää äänettömänä ja poissa pöydältä.

– Se on ensinnäkin likainen. Se on ollut korvassasi, hiuksissasi, takataskussasi. Olet sylkenyt siihen, puhelin on tippunut lattialle. Illallisella on myös oleellista nauttia keskustelukumppanin seurasta. Haluan keskittyä ihmisiin. Jos vain tuijotan puhelintani, olisin ihan yhtä hyvin voinut pysyä kotona, Smith muistuttaa.

2. Sormien naputtelu

On alentavaa kutsua tarjoilija pöytään sormia napauttelemalla. Älä myöskään huido käsilläsi röyhkeästi. Kohteliaampi tapa on yrittää saada katsekontakti tarjoilijaan, hymyillä ja nyökätä.

3. Liian kova metelöinti

Kupliva keskustelu ja nauraminen ystävien kesken on toki yleensä ravintoloissa sallittua, mutta turhaa metelöintiä kannattaa välttää. Hyvät käytöstavat kannattaa pitää mielessä joka ikisessä ravintolassa, mutta mukana kannattaa aina olla myös hieman tilannetajua. Jos ravintolassa soi kovalla musiikki, myös puheen melutaso voi olla korkeampi. Jos taas olet hienossa fine dining -ravintolassa, kaveriporukalla elämöinti pienessä hiprakassa ei välttämättä ole hyvä idea.

4. Lastenhoidon ulkoistaminen ravintolan henkilökunnalle

Jos lähdet ravintolaan lasten kanssa, olet vastuussa omista lapsistasi. Älä oleta, että henkilökunta valvoo lastesi perään tai päästä pieniä lapsia muutenkaan vapaana liikuskelemaan pöytien alla tai ympäri ravintolaa. Ympäriinsä palloilevat lapset ovat myös turvallisuusriski, kun tarjoilijat kantavat käsissään ruokia ja juomia.

Jos taapero saa valtavan kiukkukohtauksen, eikä suostu lopettamaan huutamista ruokapöydässä, on ehkä viisainta siirtyä hetkeksi sivummalle tilannetta rauhoittamaan. Anna muille ihmisille ruokarauha. 

5. Äänekkäiden kehontoimintojen suorittaminen ruokapöydässä

– Röyhtäilemistä – ja muiden kaasujen tuottamista – tulisi välttää. Myös jatkuva yskiminen ja niistäminen pöydässä on epäkohteliasta, Smith sanoo.

Myös äänekästä maiskuttelua kannattaa välttää. Pureskele ruokasi suu kiinni – älä syö ja puhu samalla.

6. Ruoan ottaminen ilman lupaa

Älä maista muiden ruokia ilman lupaa – äläkä ainakaan missään nimessä haarukalla, joka on jo käynyt suussasi. Sovi ruoan jakamisesta etukäteen.

– On törkeää närppiä muiden lautasia ilman lupaa. Jotkut ihmiset vain nappaavat pari ranskalaista lautaseltasi tai tunkevat sormensa kastikkeeseen sitä maistaakseen. Tai sitten on ihmisiä, jotka ilmoittavat, etteivät ole nälkäisiä ja eivät tilaa mitään – mutta sitten kuitenkin syövät muiden ruokia.

7. Jalkojen nostaminen tuolille tai pöydälle

Jalkojen nostaminen tuolille tai pöydälle on epäkohteliasta käytöstä jopa rennossa ravinolassa, ellei sinulla ole sitten vammaa, joka vaatii jalan lepuuttamista.

– Ravintola ei ole kotisi. Älä nosta jalkoja penkille, pöydälle tai tuolille. Muut ihmiset syövät, eivätkä halua nähdä jalkojasi tai kuluneita kenkiäsi.

***

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!