Käärijä-huuma näkyy tiettyjen raaka-aineiden myynneissä sekä Alkoissa että ruokakaupoissa.
Kuten aiemmin MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerroimme, Piña Colada on nyt kaikkien huulilla, kiitos Käärijän. Cha Cha Cha -kappaleessa mainittu klassikkodrinkki on tällä viikolla villinnyt myös viisufanit. Kysyimme ruokakaupoilta ja Alkolta, miten Piña Coladan suosio on heijastunut juoman raaka-aineiden myyntiin.
"Pidän kaksin käsin kiinni juomista, niinku cha cha cha cha cha cha chaaa", laulaa Käärijä viisubiisissään.
Lue myös: Kata yritti leipoa ilmiöksi nousseen Käärijätortun – lopputulos vetää sanattomaksi
Vaaleissa rommeissa kysyntäpiikki
Perinteisen Piña Coladan valmistamiseen tarvitaan ainakin vaaleaa rommia, ananastäysmehua ja hieman reseptistä riippuen joko makeutettua kookosmaitoa tai kookoskermaa. Alkossa Piña Coladan suosio on näkynyt pienenä myyntipiikkinä vaaleissa rommeissa.
– Kyllähän Käärijä-huuma meilläkin näkyy. Vaaleiden rommien kysyntä on kasvanut viime viikkoina, ja vähän isompi kysyntäpiikki nähtiin eilen tiistaina, kertoo Alkon viestintäpäällikkö Varpu Göös.
Käärijä-villitys näkyy Göösin mukaan myös Alkon verkkosivujen liikenteessä: alkoholiton Piña Colada -mocktail kiinnostaa kävijöitä kovasti.
Ruokakaupat varautuneet kasvavaan kysyntään
Lidlin näkemyksen mukaan Euroviisuhuuma on toden teolla vallannut Suomen ja kauppaketjussa ollaankin varauduttu ilmiöön.
– Olemme varautuneet piña colada -ainesten tavallista suurempaan kysyntään, jotta kotikatsomoissa saadaan sekoiteltua Käärijän kannustusdrinkit, Lidlin viestinnästä kerrotaan.
– Pidempään säilyvien tuotteiden kuten säilykeananaksen, kookosmaidon ja -kerman sekä ananasmehun osalta meillä on hyvä saatavuus, eli tuotteita kyllä riittää isompaankin viisuhuumaan, kauppaketjusta jatketaan vielä.
Tuoreen ananaksen kohdalla Lidlissä on varauduttu tavallista suurempaan menekkiin loppuviikon osalta.
– Vielä piña colada-ainesosien kysynnässä ei ole havaittu muutosta, mutta uskomme, että tilanne voi lauantain lähestyessä muuttua. Euroviisuhuumasta ja Käärijästä inspiroituneena olemme myös kehittäneet oman piña colada -kuppikakkureseptin.
Lue myös: Helppo Käärijä-kakku kaupan valmiista kääretortusta – Cha Cha Charlotte yllättää!
Ananasmehun ja kookosmaidon myynti tuplaantunut
Keskon teollisten tuotteiden osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä vahvistaa Piña Colada -ilmiön näkyvän juoman raaka-aineiden myynnissä K-kaupoissa. Erkkilän mukaan erityisesti kaupan ketjun oman merkin kookosmaidon ja kookoskerman myynti on selkeästi kasvanut.
– Menekki on noin tuplaantunut toukokuussa, Erkkilä sanoo.
Kookosmaidoissa ovat menneet kaupaksi erityisesti pahviset tetrapakkaukset. Tuoreen ananaksen myynnissä piikkiä ei ole havaittu, mutta sen sijaan ananasmehua on myyty toukokuussa tuplasti normaalia enemmän.
– Myös erilaiset valmiit Piña Colada -juomasekoitukset ovat nyt tehneet kauppansa ja niiden kysyntä kasvanut.