Yritys joutui pyytämään anteeksi jätettyään yhden luukun myymästään joulukalenterista tarkoituksella tyhjäksi. Taustalla oli kuitenkin hyväntahtoinen syy.
Aaton odotusta voi piristää myös tekemällä suklaatalon. Katso yllä olevalta videolta, kuinka se tapahtuu.
Joulukalenterin tarkoitus on tuoda hiukan iloa joulunodotukseen, ja tyypillisesti iloa on tarjolla jouluaaton lisäksi kaikille aattoa edeltäville päiville.
Aina joulukalenteri ei onnistu tarkoituksessaan. Hiljattain uutisoimme esimerkiksi luksusbrändi Chanelin hintavasta kalenterista, joka yllätti halvan oloisella sisällöllään. Kalenterin luukuista on paljastunut muun muassa tarroja. Toisinaan kalenterit pilaavat joulunodotuksen toisella tapaa: Celebrations-joulukalenteri on herättänyt huomiota pilattuaan monen Bounty-suklaan vihaajan joulun jo useana vuonna.
Lue lisää: Tämä suklaakalenteri pilasi jälleen kerran monen joulunodotuksen – neljän päivän putki oli liikaa: "Onko tämä jokin sairas vitsi?"
Nyt alankomaalainen suklaayritys Tony's Chocolonely on joutunut pyytämään anteeksi pilattuaan joulukalenterin avaamisen ilon monelta lapselta – ja aikuiselta. Yritys jätti myymästään joulukalenterista nimittäin tarkoituksella yhden luukun tyhjäksi, uutisoivat muun muassa Mirror sekä New York Post.
Lue myös: Fazerin patukkajoulukalenteriin lipsahti virhe: "Hupsista"
Joulukalenterista paljastui tyhjä luukku
Joulukalenterin luukku numero 8 paljastui tyhjäksi, mikä sai monen pettyneen lapsen vanhemman ottamaan yhteyttä yritykseen. Eettiseen suklaantuotantoon pyrkivän yrityksen tarkoituksena oli kouluttaa kuluttajia epätasa-arvosta ja orjatyövoimasta suklaabisneksessä. Koulutusmahdollisuus meni kuitenkin joiltain osin penkin alle.
Lue lisää suklaantuotannosta: Suklaata syömällä voit tehdä hyvää! Asiantuntija kannustaa herkutteluun: "Mikään ei edusta onnellisuutta yhtä hyvin kuin suklaapatukka"
"Huomasitteko jotain erilaista kalenterissanne tänään?" yritys kyseli Twitterissä joulukuun 8. päivänä. Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
Esimerkiksi eräs äiti kirjoitti yrityksen Facebook-sivuille Mirrorin mukaan, että hänen ADHD-lapsensa itki pettymyksestä. Toinen pettynyt kuluttaja totesi, että yritys saarnasi väärälle yleisölle: kalenterin ostaneet kun kannattanevat jo valmiiksi yrityksen eettistä näkökantaa.
– Miten julma idea! Lapseni olivat aivan murtuneita tänä aamuna. Kyllä, he ovat silmissänne pilalle hemmoteltuja rikkaita lapsia, mutta tämä oli pa*kamainen tapa alleviivata sitä, tylytti eräs pettynyt vanhempi Twitterissä.
Lue myös: Klassikkosuklaa mullistui täysin: Tuttu muoto on nyt historiaa, ja makukin muuttui!
Näin yritys pahoitteli
Julkaisemassaan tiedotteessa yritys selittää pyrkivänsä levittämään tietoisuutta pyrkimyksistään kohti orjat- ja lapsityövapaata kaakaontuotantoa, mutta myöntää, ettei osunut täysin maaliin tempauksellaan. Tiedotteessa tunnustetaan, että yrityksellä on vielä opittavaa, eikä se tullut ottaneeksi huomioon neurologisesti poikkeavia lapsia ja aikuisia, joilla voi olla vaikeuksia hahmottaa epätasa-arvoa alleviivaavan tyhjän luukun merkitystä.
Yritys muistuttaa, että epätasa-arvo näkyy kalenterissa kuluttajan kannalta kuitenkin myös toisinpäin: Luukun 9 takaa paljastui nimittäin kaksi suklaaherkkua. Myös aaton luukusta luvataan löytyvän kaksi suklaata.
Eikä kalenteri pelkkää huonoa palautetta saanut. Moni on kertonut arvostavansa tempausta ja jotkut ovat kertoneet käyneensä sen ansiosta hyvin valaisevia keskusteluja lastensa kanssa.
Lue myös: Ostitko lapsellesi tämän joulukalenterin? Tukes varoittaa: Yhdessä luukussa vaarallinen yllätys – älä anna avata yksin!
Lähteet: New York Post, Mirror