Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Kohusuklaan suosiolla kalliit seuraukset: "Ostivat kaiken, mitä käsiinsä saivat"

Dubai-suklaa suklaa pistaasi
Pistaasipähkinöiden kysyntä ja hinta on noussut Dubai-suklaan suosion vuoksi.Shutterstock
Julkaistu 22.04.2025 09:26

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Dubai-suklaa on maailmanlaajuisesti jo niin suosittua, että se näkyy pistaasin saatavuudessa ja hinnassa.

Ökykallis Dubai-suklaa on viime kuukausien aikana herättänyt runsaasti keskustelua meillä ja maailmalla. Ruotsalaislehti Aftonbladetissa ihmeteltiin maaliskuussa, miten nettikaupoissa jopa yli 70 euroa maksava suklaalevy voi olla niin suosittu.

– Aivan mielettömän kallista, siitä huolimatta asiakaskunta kasvaa. Dubai-suklaa näyttää irvokkaalla tavalla tuloerot niin Ruotsissa kuin muuallakin maailmassa, Aftonbladetin toimittaja Jonna Sima kirjoitti. 

Kyseessä on Dubaista lähtöisin oleva herkku, joka yhdistelee suosittua knafeh-jälkiruokaa, pistaasitahnaa sekä suklaata. Tuotteesta on myynnissä edullisempiakin versioita. Esimerkiksi Lidl myi aiemmin keväällä erän ketjun oman brändin Dubai-suklaata.

Lue myös: Helsinkiläiskaupasta tuli ilmiö – ihmiset jonottavat 30 euron suklaalevyä

Hittisuklaa aiheutti pistaasipulan

Nyt medioissa kerrotaan Dubai-suklaan suosion johtaneen pistaasipulaan. Financial Timesin mukaan pistaasin tarjonta on romahtanut nostaen samalla raaka-aineen hintaa roimasti. 

Kun pistaasipähkinät vielä vuosi sitten maksoivat 7,65 dollaria paunalta, nyt ne maksavat 10,3 dollaria paunalta, kertoo pähkinöitä myyvän CG Hackingin Giles Hacking lehdelle. 

– Pistaasin kysyntä on tällä hetkellä tapissa.

Pistaasipähkinöiden sato jäi viime vuonna pieneksi Yhdysvalloissa, joka on pähkinöiden johtava tuottajamaa. Sato oli myös tavallista laadukkaampi, jolloin tarjolle jäi normaalia vähemmän suklaassa ja muissa ruoissa yleensä käytettyä edullisempaa pistaasia.

Pistaasipulan syynä on myös monenlaisten muiden pistaasituotteiden yleistyminen. Elintarvikevalmistajat lanseerasivat vuonna 2023 erilaisia pistaasipohjaisia tuotteita, kuten pistaasilevitteitä, koska pistaasia riitti tuolloin yli kysynnän. Heikon sadon ja kasvaneen kysynnän vuoksi tilanne on kuitenkin nyt päinvastainen. 

– Tarjontaa ei ollut paljon, joten kun Dubai-suklaa tuli kuvioihin, suklaavalmistajat ostivat kaiken, mitä käsiinsä saivat.

Financial Timesin mukaan Iranista, maailman toiseksi suurimmasta pistaasintuottajamaasta, on viety viimeisen puolen vuoden aikaan ennätysmäärät pistaasia Arabiemiraatteihin.

Lue myös: Tässä on paras tumma suklaa!

"Olemme aivan äimänä kysynnästä"

Dubai-suklaan suosio on yllättänyt monet makeisvalmistajat, jotka ovat joutuneet painiskelemaan myös alati kallistuvan kaakaon saatavuuden kanssa.

– Tuntuu kuin Dubai-suklaa olisi tullut tyhjästä, ja yhtäkkiä näet sen jokaisessa ruokakaupassa, toteaa Ison-Britannian luksussuklaabrändejä omistavan Prestat Groupin toimitusjohtaja Charles Jandreau Financial Timesille. 

Samaa pohtii myös sveitsiläisen suklaatehtaan Läderachin toimitusjohtaja Johannes Läderach. 

– Olemme aivan äimänä Dubai-suklaan kysynnästä. Toimme suklaata markkinoille muutama kuukausi sitten, ja suosio ei vain lopu, se vain kasvaa ja kasvaa. 

Katso myös: Dubai-suklaan makutesti

2:36imgKymmenien eurojen suklaalevy nousi hitiksi – testasimme Lidlin "halpisversion".

Lue myös: Kohuttu suklaalevy voi maksaa yli 70 euroa – nyt iskee Lidl

Lähde: Financial Times

Tuoreimmat aiheesta

Suklaa