Joulukinkun asema suomalaisessa joulupöydässä on vahva.
Tänä jouluna kahdeksaan kotitalouteen kymmenestä ostetaan kinkku. Suosituin kinkkutyyppi on juhlakinkku, joka hankitaan noin puoleen kinkun ostavista talouksista.
Noin 86 prosenttia kinkun ostavista talouksista aikoo ostaa suomalaisen kinkun, 13 prosentille alkuperällä ei ole väliä ja 1 prosentti valitsee varmasti ulkomaisen kinkun. Luomukinkun ostaisi 28 prosenttia talouksista, jos se olisi mahdollista. Jos kinkkua ei hankita, reilu kolmannes korvaa sen useimmiten kalkkunalla, kalalla, riistalla, kasviksilla tai muulla lihalla. Noin 12 prosenttia talouksista ei aio korvata kinkkua mitenkään.
Juhlakinkku on suosituin kinkkutyyppi
Joulukinkkuja myydään vuosittain 6–7 miljoonaa kiloa. Vuonna 2014 kinkkuja myytiin noin 6,6 miljoonaa kiloa, josta ulkomaisten kinkkujen osuus oli vajaa 6 prosenttia.
Perinteinen joulukinkku on suurin kaupan oleva kinkku. Se on aina luullinen ja painaa 8–12 kiloa.
Juhlakinkut ovat 5–7 kiloa painavia verkkoon pakattuja kinkkuja, joissa on usein potkaluu mukana.
Kinkkurullat ovat luuttomia ja rasvattomia verkkoon pakattuja 3–5 kiloa painavia joulupaisteja.
Pienet kinkut ovat vahvistaneet suosiotaan ja juhlakinkku on noussut suosituimmaksi kinkkutyypiksi. Noin puoleen talouksista aiotaan ostaa luullinen tai luuton juhlakinkku. Neljännes talouksista valitsee ison, perinteisen joulukinkun ja joka kymmenenteen talouteen ostetaan kinkkurulla.
Lähde: Joulukinkun ostoaikomukset, Lihatiedotusyhdistys ry / Suomen Gallup Elintarviketieto Oy 18.11.2015. (Tutkimukseen vastasi 1 031 yli 15-vuotiaista suomalaista.)