Joulukinkku on yhä suomalaisen joulupöydän kunkku, selviää Lihatiedotuksen tuoreesta tutkimuksesta.
Videolla opastetaan, miten pieni joulukinkku paistetaan!
Vaikka joulupöydän antimet monipuolistuvat vuosi vuodelta, kinkku pitää yhä pintansa suomalaisten joulupöytien kestoherkkuna. Tänäkin jouluna iso osa kotitalouksista ostaa kinkun. Vaikka kinkun suosio on pysynyt vakaana, on suomalaisten suosikkikinkku muuttanut muotoaan vuosien varrella.
– Joulukinkun suosiossa ei ole tapahtunut muutoksia vuosiin, vaikka joulupöytä on muutoin monipuolistunut. Kinkun ja muiden perinteisten suomalaisten jouluruokien oheen joulupöytään ovat saaneet oman paikkansa esimerkiksi erilaiset kalat ja äyriäiset, totesi HKScanin markkinointijohtaja Mikko Järvinen aiemmin syksyllä.
Tämä on Suomen suosituin joulukinkku: Alle kolmikiloinen pikkukinkku
Lihatalojen mukaan suomalaiset haluavat tänä päivänä yhä pienempiä joulukinkkuja joulupöytäänsä. Esimerkiksi HK:lla alle 5 kilon kinkut kattavat noin 60 prosenttia koko kinkkujen myyntivolyymista. Myös alle 3 kilon kinkut jatkavat kasvuaan. Sen sijaan isot, yli 7 kilon kinkut ovat jäämässä alle 10 prosenttiin volyymista.
Suomen suosituimmaksi kinkuksi on HK:n mukaan viime vuosina noussut luuton 2–4 kiloinen juhlakinkku. Tänä vuonna kaupaksi menee HK:n mukaan erityisesti alle kolmikiloisia kinkkuja. Sellaisen paistaa reilu kolmannes kinkun hankkivista perheistä.
Joulukinkun tulisi monen mielestä olla sopivan pienen kokonsa lisäksi helppo valmistaa, helppo viipaloida ja helppo säilyttää. Ennen kaikkea kinkussa arvostetaan herkullista makua, suomalaista alkuperää ja vastuullisuutta.
Atrialla myös perinteiset luulliset kinkut menevät edelleen kaupaksi
– Kuluttajien kotitalouksiin ostamista kinkuista noin 40 prosenttia on perinteisiä luullisia kinkkuja ja loput erilaisia luuttomaksi leikattuja pienempiä joulukinkkuja. Vaikka perinteiset potkalliset joulukinkut ovat edelleen kysyttyjä, suosiotaan kasvattavat myös pienemmät alle 5 kilon kinkut, kertoi Atrian tuoteryhmäpäällikkö Eeva Juva aiemmin.
Jopa 90 prosenttia valitsee kotimaisen kinkun
Lihatiedotuksen hiljattain teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että 73 prosenttia suomalaisista aikoo hankkia joulukinkun tänäkin vuonna. Kantarin marraskuussa 2021 toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulukinkun syönti- ja ostoaikomuksia, kotimaisuuden tärkeyttä sekä luomukinkun ostoaikomuksia.
Viime vuoteen verrattuna kinkkua syövien osuus on pysynyt samalla tasolla. Myös kinkun kotimaisuus on edelleen tärkeä kriteeri kinkun valinnassa. Kinkun hankkivista talouksista 90 prosenttia valitsee kotimaisen kinkun. Vajaa kaksi prosenttia kinkun hankkivista talouksista ostaa ulkomaisen kinkun, kun taas yhdeksälle prosentille alkuperällä ei ole väliä.
Vajaa kolmannes kinkun hankkivista talouksista ostaisi luomukinkun, jos se olisi mahdollista. MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin aiemmin, että luomukinkut myydään aina loppuun jo hyvissä ajoin ennen joulua. Niille on enemmän kysyntää kuin tarjontaa.
Lue myös: Jos haluat tämän joulukinkun, kannattaa toimia nopeasti: "Olemme jo monena jouluna myyneet loppuun"
Miten kinkku korvataan joulupöydässä?
Reilu kolmasosa talouksista, jotka eivät aio hankkia kinkkua joulupöytäänsä, korvaavat kinkun jollakin muulla ruoalla.
Lihatiedotuksen mukaa joulukinkku korvataan useimmiten kalkkunalla, riistalla, muulla liharuoalla, kalalla tai kasviksilla. Seitanilla tai muulla kasviperäisellä ruoalla kinkun korvaa noin kaksi prosenttia koko väestöstä.
Lue myös: Näitä valmisruokia hamstrataan pian S-ryhmän kaupoista – siihen on selvä syy
Lähteet: Lihatiedotus, HK, Atria