Klassikkomaut kiinnostavat kuluttajia, ja se näkyy myös karkkihyllyillä.
Makeistehtaissa kuunnellaan tarkasti asiakkaiden palautteita, ja monia takavuosien klassikoita on otettu vuosienkin tauon jälkeen takaisin valikoimiin.
Cloettan markkinointipäällikkö Titta Kyröhonka kertoo, että tuttuja makuja kaivataan, ja retrobuumi näkyy selvästi myös makeismarkkinoilla.
– Kyllä meille tulee kuluttajapalveluun tasaisesti toiveita vanhoista karkeista, ja toki me näemme sen myös kilpailijoiden toimissa. Kaikki tällainen retro ja tuttu, hyvä ja vanha juttu on nostanut päätään.
Cloetalla retrokarkkien suosio näkyy selkeimmin Hopeatoffeen kohdalla. Alunperin 1960-luvulla lanseerattua salmiakin makuista toffeeta kaivattiin niin kovasti, että se palautettiin takaisin valikoimaan vuonna 2013. Suosio ylitti kaikki odotukset.
– Kun ihmiset näkivät Hopeatoffeeta taas kaupassa, he hamstrasivat sitä pussitolkulla. Ne olivat niin suosittuja, ettei meidän tuotanto pysynyt siinä perässä.
Tuttu pakkaus tuplasi myynnin
Pandan tuotteissa nostalgia näkyy paitsi valikoimissa, myös pakkausten designissa, kertoo Orkla Confectionary & Snacks Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtaja Ritva Mäenpää.
Esimerkiksi perinteisten suklaarusinoiden myynti tuplaantui, kun pakkaukseen palautettiin alkuperäisestä rasiasta tuttuja värejä ja elementtejä.
– Ihan selvästi oli nähtävissä, että suklaarusinat löytyivät uudestaan ja se nostalginen väritys ja design houkutteli.
Myös Juhlapöydän konvehtien ja Ahaa-suklaapatukan pakkauksissa on palattu lähemmäs alkuperäispakkausten designia. Mäenpään mukaan se on vaikuttanut kysyntään positiivisesti.
– Kyllä voisi sanoa, että tällainen nostalgia on ollut jo pidemmän aikaa vahva trendi.
Kasariklassikko nousi myyntihitiksi
Halvan toimitusjohtaja Jean Karavokyros kertoo, että retroklassikoista löytyy paljon potentiaalisia myyntihittejä nykypäivän kuluttajille.
– Kun uusia tuotteita kehitetään, yritetään katsoa mitä vanhaa löytyisi, mitä voisi käyttää uudelleen. Nämä vanhat makeiset ovat tulleet hyvin suosioon.
Esimerkiksi toissa vuonna lanseerattu Pommix-pussi yhdistää kaksi 80-luvun suosikkisalmiakkia, lakritsipommin ja salmiakkipommin. Kasariklassikoista syntynyt salmiakkisekoitus osoittautui myyntimenestykseksi, ja sen suosio on edelleen kasvussa.
– Se, mikä silloin aikanaan hiipui, ei tarkoita sitä etteikö se tänä päivänä toimisi. Sitä kun ei koskaan oikeastaan etukäteen tiedä. Vaikka hyvin tutkisikin etukäteen, yleisön reaktiota on hyvin vaikea arvioida kokonaisuutena.
Karavokyros kertoo, että vanhoista suosikeista haetaan vaikutteita myös uutuuksiin.
– Kyllä me haemme klassikkotuotteista esimerkiksi tiettyjä makuja. Yritämme jäljitellä makuja, jotka on todettu silloin aikanaan hyväksi.
Klassikoiden ympärillä positiivista pöhinää
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Fazerilla klassikkokarkit on nostettu erikoisasemaan, ja vanhimmat suosikit, kuten Pihlaja, on merkitty klassikkoleimalla.
– Pihlaja on meidän vanhin yhä edelleen valmistuksessa oleva makeinen. Sitä on tehty melkein yhtäjaksoisesti vuodesta 1885 asti, kertoo Fazer makeisten viestintäjohtaja Liisa Eerola.
– Valikoimaan ei sinällään ole tullut muutoksia sen takia, että retro on muodissa, mutta kyllähän me retrobuumi toki nähdään.
Rakkaus klassikoita kohtaan näkyy muuallakin kuin makeisten myyntiluvuissa. Pihlajaa ja Kiss Kissiä ei ehkä myydä niin paljon kuin esimerkiksi Mariannea, mutta niiden ympärillä käydään keskustelua, ja ilmassa on positiivista pöhinää.
– Rakkaus brändiin ja varsinkin siihen visuaaliseen puoleen näkyy siinä, että tuotemerkkejä näkyy paljon käsitöissä ja karkkipapereita käytetään paljon askarteluun.
Makumuistoja mummolasta
Brunbergilla on valmistettu makeisia jo vuodesta 1897, ja heidän valikoimansa perustuu pitkälti vanhoihin klassikoihin.
– Mehän ollaan jo vähän retro koko yritys, naurahtaa toimitusjohtaja Katarina Enholm.
Enholmin mukaan perinteiset Tryffelit ja Alku-karamellit pitävät edelleen pintansa, vaikka myynnisä mitattuna suosituin tuote on Mansikkasuukko.
Suomen vanhimpiin karamelleihin kuuluva Alku herättää monissa makumuistoja mummolasta, mutta valkoinen kääre ja uuden elämänvaiheen alkua symboloiva nimi tekevät siitä myös suositun hääkarkin.
Brunbergin valikoimaa trendit eivät hetkauta. Pyrkimys on luoda tuotteita, joilla on edellytykset pärjätä pitkällä tähtäimellä.
– Me tuomme uutuuksia ehkä vähemmän kuin muut. Pyrimme pitäytymään niissä klassikkomauissa ehkä enemmän. Kausituotteissa pystyy sitten enemmän leikkimään makumaailman kanssa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.