Irtokarkeissa parasta on juuri se, että pussiin ei eksy yhtäkään "inhokkikarkkia" vaan juuri ne omat suosikit. Osittain suomalaisten karkkimaku on kuitenkin hyvin yhtäläinen ja samat suosikit löytyvät myyntitilastojen kärjestä vuodesta toiseen.
Jos sinun pitäisi valita 20 irtokarkkia pussiin, mitkä ne makeiset olisivat? Myyntitilastojen perusteella monen suomalaisen suosikkeja ovat ainakin kinuskitäytteinen Center-suklaa, vadelmaiset lakritsikallot sekä Sirkus Aakkoset.
Candyking, Candytown sekä Urjalan makeistukku paljastivat viime vuoden myydyimmät irtokarkkinsa ja kertoivat, paljonko suomalaiset irtokarkkeja ostavat ja miten valikoima on viime vuosina muuttunut.
Candyking: Irtomakeisten myynti on alkanut palautua
Cloettan irtomakeisten tuoteryhmäpäällikkö Elina Levonmaa kertoo, että yritys teki loppuvuodesta 2020 laajan valikoima-analyysin, jonka perusteella Candykingin makeisvalikoimaa on kehitetty.
Päälöydöksiä olivat muun muassa se, että kuluttajat haluavat irtomakeisvalikoimaan enemmän tunnettuja suklaabrändejä. Levonmaan mukaan irtokarkkivalikoima onkin kehittynyt laadukkaampaan suuntaan ja tarjolla on esimerkiksi käärittyjä kotimaisia suklaita.
Lisäksi esimerkiksi viinikumeilta odotetaan nostalgisia makumuistoja lapsuudesta ja uutuusirtomakeistenkin tulisi olla jollain tapaa tuttuja – esimerkiksi brändin tai muodon puolesta.
Suomalaista makua vastaavasti kuluttajat toivoivat myös salmiakkivalikoimaan lisää juuri vahvaa salmiakkia. Hyvin "perinteikästä" suomalaista makua löytyy myös kesän uutuusirtokarkeista, joista löytyy muun muassa legendaarisia Sisuja kolmessa eri muodossa.
Irtokarkkeja on tarjolla laidasta laitaan: suurimmissa myymälöissä löytyy jopa 250 makeisen valikoima.
– Irtomakeisten myynti on lähtenyt vuoden 2022 alusta selkeästi palautumaan kahden vaikean koronavuoden jälkeen. Palautumisesta huolimatta emme ole vielä 2019 vuoden määrissä, Levonmaa kommentoi.
Keskimääräisesti irtokarkkeja ostettiin vuonna 2021 478 grammaa kerralla, mutta määrä saattoi sisältää useita pusseja samaan kotitalouteen.
Myydyimmät Candyking-irtokarkit vuonna 2021
- Center original
- Sirkus Aakkoset
- Fizzypop
- Suklaa Crisp
- Mato
- Kanolds Gräddkola
- Vanijafudge
- Susu Pala
- Crispy Bite
- Noitapilli
- Nallekarkit
- Polly Original
- Apina
- Hedelmä Aakkoset
- Vaahtokantarelli
- Ässä Hedelmä
- BisBis
- Hedelmä tutit
- Metsämarjat
- Vadelma lakritsikallo
Ensimmäinen ja toinen sija ovat tismalleen samat kuin viime vuoden tilastoissa, mutta kolmannelle sijalle on kiivennyt uutena tulokkaana kirpeät pullot, eli fizzypop.
Candytownissa suosituimman irtokarkin titteli uusiksi
Henna Lahtinen Video Film Town Oy:sta kertoo, että Candytownin irtokarkkivalikoimaan on viime vuoden aikana lisätty erityisesti vegaanisia tuotteita sekä kotimaisia makeisia.
– Asiakkaiden kiinnostus erikoisruokavalioon sopivista makeisista on edelleen lisääntynyt, Lahtinen kommentoi.
Varsinkin vuonna 2020 irtokarkkien verkkokauppamyynti nousi hurjasti, mutta Lahtisen mukaan kasvu on nyt vähän tasoittunut. Verkkokaupan kehittämistä kuitenkin edelleen jatketaan, jotta asiakkaita pystytään palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla.
– Irtokarkin myynti lisääntyy selvästi loppuviikosta, torstaisin alkaa herkkujen hankinta viikonlopuksi ja sunnuntaina sitten jo tasaantuu. Karkkipussien koko on pysynyt kutakuinkin samana, vuonna 2021 normaali karkkipussien koko oli 400–700 grammaa.
Lahtisen mukaan Candytownin vuoden 2021 myydyimpien karkkien listalle on noussut selvästi tuotteita, joita yritys myy etämyyntikanaviensa, kuten Woltin ja Foodoran kautta. Näitä makeisia ovat esimerkiksi Haribon tuotteet, Jumbo jogurttirusina sekä Twix miniatures.
Candytownin myydyimmät makeiset vuonna 2021:
- Napero
- Ahaa Suklaacrisp
- Bubblizz Hedelmäpullo
- Susupala
- Supersalmiakki Pääkallo
- Kouvolan Laku
- Sirkus Aakkoset
- Amerikan Pastilli
- Nalle
- Musta Auto
- Mini Pätkis
- Hedelmätutti
- Happy Cola
- Vampyyri (Lepakko)
- Suklaatoffeerulla
- Valkosuklaa Toffeerulla
- Missä X Hedelmä
- Jumbo Jogurttirusina
- Twix Miniatures
- Tutti Frutti Rings
Candytownin vuoden 2020 myydyin irtokarkki Ahaa Suklaacrisp on viime vuonna joutunut tyytymään kakkossijaan ja ykkössijalle on kivunnut värikäs napero.
Katso myös: Muistatko vielä nämä karkit ja suklaat menneiltä vuosikymmeniltä? Juttu jatkuu videon alla.
2:24
Urjalan Makeistukusta ostetaan kerralla isompi määrä
Urjalan Makeistukku ei ole irtokarkkikauppa samassa mielessä kuin Candyking ja Candytown ovat – myymälässä tai verkkokaupassa ei kauhota pussiin kauhallisia lempikarkkejaan vaan hieman suurempia määriä. Makeistukun valikoimassa on kuitenkin runsaasti irtokarkkeja hieman isommissa pakkauksissa.
– Meidän irtokarkkivalikoima eroaa kivijalkakaupoista, ja niin alun perin suunnittelimmekin. Maailma on täynnä hyviä irtokarkkeja joita ei syystä tai toisesta löydy kivijalkakaupoista. Näille makeisille on paikkansa ja ostajansa. Pienimmät irtokarkkipakkauksemme ovat 400-grammaisia ja isoimmat 15-kiloisia. Pääasiassa myymme 1–2 kilon tukkupakkauksia, makeistukun kaupallinen johtaja Timo Tuominen kertoo.
Tuominen kehuu, että makeistukusta löytyy muun muassa suuri gluteenittomien makeisten valikoima.
Luonnollisesti verrattuna kaupoista löytyviin irtokarkkilaareihin, tukusta irtokarkkeja tilataan kerralla enemmän. Irtokarkkien osuus asiakkaiden ostoskoreissa on Tuomisen mukaan keskimäärin 40 euroa. Vaikka irtokarkkeja siis myydään sekä kuluttajille että jälleenmyyjille Suomessa, Ruotsissa ja jonkin verran jopa Norjassa, ovat juuri kuluttajat määrällisesti makeistukun isoin asiakasryhmä.
Perinteisesti irtokarkkeja ostetaan juuri juhliin: häihin, lastenkutsuille, penkkareihin, ristiäisiin, pikkujouluihin ja esimerkiksi messuille.
– Karkkeja menee ties mihin, välillä sitä ihan itsekin yllättyy. Viimeksi kuulin asiakaspalvelustamme asiakkaan tilanneen karkkeja "bänks-juhliin", kun oli ukostaan eroon päässyt. Asiakkaat osaavat yllättää, Tuominen kertoo.
Tuomisen mukaan makeisala on melko konservatiivinen ja tuoteuutuudetkin ovat tarkkaan laskelmoituja, yleensä tuttujen tuotteiden "uudelleenlämmittelyjä".
– Tästä johtuen olemme tehtaiden kanssa joutuneet ja toisaalta halunneet kehittää itse makeisia. Tämä on myös tapa erottua ja toimia edelläkävijänä. Haluamme olla entistä enemmän ”karkkien Ikea” – monia tuotteita saan vain Urjalan Makeistukusta.
Myydyimmät irtokarkit Urjalan Makeistukussa vuonna 2021:
- Karkkikeisarin sekoitus
- Bubs Vadelmalakritsikallot
- Panda Ahaa Suklaacrisp suklaapalat
- Fazer Susu Original
- Fazer Pantteri Salmiakkilakritsi
- Malaco Zoo Hedelmäapinat
- Aroma Vadelmavene
- Franssons Salmiakkivaahtokallot
- Panda Ranskalaiset
- Fazer Pätkis Mini Bites
- Franssons Hedelmäkilpurit
- Dals Riisisuklaa
- Dals Toffee Crisp
- Candywell Ruosteiset Autot Anis-Salmiakki
- Haribo Brunetter Lakutoukka
- Halva Vanhat Autot Hedelmä
- Astir Suklaasydän punainen
- Haribo Matador Mix
- Cokispullot
- Sokeriton makeissekoitus
Lue myös: Suomalaisyrityksen karkkipussiin lipsahti vahingossa työnimi "Karvaanmakuiset AnanasAnustapit" – joku toheloi tehtaalla: "Ruotsalaiset painoivat sen pussiin"
Lue myös: Uusi Tupla-patukka, täytelakua ja Fazerilta toivottu suklaa – tässä ovat kevään karkki- ja suklaauutuudet!
Katso myös: Kaikki Amerikan pastillit maistuvat samalta, mutta miltä? Katso miten raati arvuutteli eri väristen pastillien makua.
2:48