Oletko tullut ajatelleeksi, että monet paistopisteissä myytävistä tuotteista vain paistetaan lähikaupassa – ja tuotteiden todellinen alkuperämaa voi olla Euroopan toisella puolen?
Paistopistetuotteita on tänä päivänä saatavilla lukuisissa suomalaisissa ruokakaupoissa sekä suolaisina että makeina versioina. Jos haluaa suosia suomalaista, kannattaa huomio kiinnittää tuotteiden pakkausselosteisiin, sillä tarjolla on tänä päivänä valtavasti ulkomailta tuotuja tuotteita.
K-ruokakauppojen paistopistetuotteista 60 prosenttia on kotimaisia
Keskon päivittäistavarakaupan tuoretuotteista vastaava johtaja Jyrki Karlsson kertoo, että K-ruokakauppojen paistopisteissä myytävistä tuotteista 60 prosenttia on valmistettu Suomessa. Ajoittain nämä luvut saattavat hieman muuttua, sillä ruokakauppojen valikoima elää jatkuvasti.
– K-ruokakauppojen paistopisteillä paistettavista tuotteista noin 60 prosenttia on kotimaisia, joten ulkomaisia on noin 40 prosenttia. Tilanne elää koko ajan suuntaan jos toiseenkin, kun variantteja vaihdetaan, Karlsson toteaa.
– Ulkomaalaiset tuotteet tulevat pääosin Ranskasta ja Ruotsista. Pieni osuuksia tuotteista tulee myös Puolasta, Latviasta, Belgiasta ja Hollannista. Vahva tahtotilamme on kuitenkin suosia suomalaista ja pyrimme aktiivisesti kasvattamaan suomalaisten paistopistetuotteiden osuutta K-ruokakaupoissa, Karlsson jatkaa.
Yksi syy siihen, miksei suomalaisten tuotteiden kavalkadi ruokakaupoissa ole sen laajempi, on tarjonnan rajallisuus. Tästä syystä myynnissä on vielä tätä nykyä paljon myös ulkomaisia paistopistetuotteita.
– Haasteita meille aiheuttaa se, että suomalainen tarjonta on vielä rajallista, joskin iloksemme se kehittyy koko ajan sekä suurempien että pienempien leipäalan toimijoiden puolelta, Karsson kertoo.
Myös S-ryhmän paistopistetuotteista valtaosa on suomalaisia
S-ryhmän ruokakaupoissa kuten Alepoissa, S-marketeissa ja Prismoissa erilaisia paistopistetuotteita on kaiken kaikkiaan tarjolla 54. Näistä tuotteista valtaosa on valmistettu Suomessa ja loput kuljetetaan Suomeen muualta Euroopasta odottamaan paistoa.
– Meillä on tällä hetkellä valikoimissa 54 paistopistetuotetta, joista 29 on suomalaisia eli 54 prosenttia tuotteista on Suomesta, S-ryhmän valikoimapäällikkö Tiina Pensanen kertoo.
– Meille tulee tuotteita myös Belgiasta, Ranskasta, Tanskasta, Saksasta, Hollannista ja Puolasta, Pensanen jatkaa.
Lidlin paistopistetuotteista kolmannes on suomalaisia
Lidlin kaupallisen johtajan, Timo Hansion mukaan ketjun paistopistetuotteista kolmannes on kotimaisia. Kaiken kaikkiaan Lidlin paistopisteissä Suomessa paistetaan kymmeniä erilaisia tuotteita.
– Lidlin paistopisteessä on noin 40 tuotetta, joista noin kolmannes on kotimaisia, eli Suomessa valmistettuja, ja kaksi kolmannesta tulee muualta Euroopasta, pääosin Ranskasta ja Saksasta, Hansio toteaa.
Lidlin kaupallinen johtaja huomauttaa, että vaikka Suomessa on myynnissä lukuisia ulkomaisia paistopistetuotteita, viedään täältä myös ulkomaille tiettyjä paistopisteissä viimeisen silauksensa saavia tuotteita. Esimerkkeinä tästä toimivat luomu-ruispalat, joiden menekki Puolassa on ollut positiivinen yllätys.
– Suomesta viedään paistopistetuotteita myös ulkomaille. Esimerkiksi luomu-ruispalasta on tullut hittituote Puolassa. Siitä rohkaistuneena harkitsemme valikoimaamme äskettäin tulleen kotimaisen luomu-kaurapalan viemistä myös muihin Lidl-maihin, Hansio kertoo.
Miksi kannattaisi suosia suomalaisia paistopistetuotteita? Katso asiantuntijan vastaus videolta!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.