Selvitimme, miten hevi-osaston tuotteet saapuvat Suomeen eri kauppaketjuissa.
Kauppaketju Lidl tiedotti tiistaina, että ketjun Suomen myymälöistä ei jatkossa enää löydä lentorahtina tuotuja hedelmiä tai vihanneksia. Lidlin mukaan lentokuljetuksista on pyritty luopumaan jo aiemmin, mutta tiettyjä sesonkituotteita, kuten tankoparsaa, sokerihernettä ja pensasmustikoita, on kuitenkin tuotu maahan vielä lentorahtina.
Lidliltä korostetaan MTV Uutisille kauppaketjun olevan Suomessa ensimmäinen, joka on laittanut totaalistopin lentorahdatuille hedelmille ja vihanneksille.
– Meillä myytävät hedelmät ja vihannekset eivät missään vaiheessa ole taittaneet matkaa lentokoneessa. Tuotteita ei siis esimerkiksi lennätetä Eurooppaan, josta ne kuljetetaan Suomeen, vaan hedelmien ja vihannesten koko matka taittuu maa- ja meriteitse, valikoimapäällikkö Ville Oinonen kertoo.
Viime vuosina Lidliin on Oinosen mukaan tuotu lennättämällä ainoastaan tankoparsaa, sokerihernettä ja pensasmustikkaa. Näistä tuotteista ei kuitenkaan jouduta kokonaan luopumaan, vaan jatkossa tuotteita toimitetaan sesonkiluontoisesti maa- ja meriteitse.
Onko Lidlin linjaveto lentorahdista luopumisesta sitten todella ensimmäinen laatuaan Suomessa? Selvitimme, miten muissa suomalaisissa kauppaketjuissa toimitaan.
Lue myös: Lidl lopettaa näiden hedelmien ja vihannesten myynnin kokonaan
Osa hevi-tuotteista tulee lentäen Eurooppaan
Keskon osto- ja myyntijohtaja Kenneth Forsman kertoo MTV Uutisille, että K-ruokakauppojen valikoimiin ei lennätetä mitään hedelmiä tai vihanneksia suoraan Suomeen.
– Kauppoihin Keskon kautta tulevien hedelmien ja vihannesten valikoimassa on ajoittain yksittäisiä tuotteita, jotka tuodaan lentoteitse Eurooppaan ja jotka kuljetetaan sieltä perille Suomeen maa- tai meriteitse. Suhteessa koko hankintamme mittakaavaan lentoteitse Eurooppaan saapuvien hedelmien ja vihannesten osuus on kuitenkin hyvin pieni, Forsman toteaa.
Forsmanin mukaan hedelmien ja vihannesten hankintaa ja kuljetusta ohjaa Keskolla yleisesti aina pyrkimys mahdollisimman vähäpäästöisiin ratkaisuihin. Esimerkiksi tankoparsojen kohdalla valtaosa K-kauppojen valikoimissa olevista tuotteista on eurooppalaista.
– Ensi vuoden sesongin osalta hankintapäätöksiä ei ole vielä tehty, Forsman sanoo.
Lue myös: Mustikan ja pensasmustikan todellinen ero – kumpi on terveellisempää?
Lentorahtina Eurooppaan tulevien tuotteiden osuus pieni
Myöskään S-ryhmällä hevi-tuotteita ei lennätetä maailmalta suoraan Suomeen. S-ryhmän marketkaupan suunnittelujohtaja Mika Lyytikäisen mukaan muutamia yksittäisiä hevi-tuotteita saatetaan tuoda lentäen esimerkiksi Hollantiin, josta ne kuljetetaan rekkarahdilla Suomeen.
– Yksittäisiä hedelmiä, kuten papaijaa, tuodaan näin, koska se ei kasva Euroopassa. Tällaisten hevi-tuotteiden osuus kokonaisuudesta on kuitenkin maksimissaan prosentin sadasosan luokkaa, eli volyymit ovat todella pieniä.
Myös esimerkiksi pensasmustikoita lennätetään talviaikaan pieniä volyymeja Keski-Eurooppaan, josta ne kulkeutuvat maateitse S-ryhmän kauppoihin Suomeen. Lyytikäisen mukaan ketjussa kuitenkin kannustetaan suomalaisia monin eri keinoin suosimaan kotimaisia satokauden tuotteita.
Hävikin pienentäminen tärkeässä osassa
Kuten aiemmin jo kerroimme, alkutuotanto eli maatalous on suurin ruoan ympäristövaikutusten aiheuttaja. Esimerkiksi elintarvikkeiden valmistus, pakkaus tai kuljetus aiheuttavat yleensä vain pienen osan ilmastovaikutuksesta alkutuotantoon verrattuna.
Ruokakaupat ovat jo vuosia pyrkineet pienentämään ilmastovaikutuksia muun muassa hävikkiä vähentämällä.
– Vuodesta 2014 olemme pienentäneet hävikkiä 20 prosenttia, mikä tarkoittaa kymmenen miljoonan kilon säästöjä hiilidioksipäästöihin. Nämä ovat niitä merkittäviä ja isoja toimia, ja pyrimme vähentämään hävikkiä jatkossakin.
S-ryhmästä muistutetaan, että kuluttajat voivat myös seurata omien ruokaostostensa hiilijalanjälkiä kaupan mobiilisovelluksen kautta.
Lue myös: Lidl luopuu tietyistä hevi-tuotteista – MTV selvitti kansalaisten mielipiteen: "Herättää kysymyksiä..."
Katso myös video: MTV selvitti, mitä mieltä kansalaiset ovat Lidlin päätöksestä luopua lennätetyistä hevi-tuotteista
2:53