Kentucky Fried Chicken eli KFC-pikaruokaketju ei ole löytänyt yhteistyökumppania Suomesta, joten ketjun rantautuminen maahan viivästyy.
Friteerattuihin kanaruokiin erikoistunut Kentucky Fried Chicken- eli KFC-ketju hakee edelleen Suomen-toiminnoista vastaavaa yritystä. Alun perin ketjun piti avata ensimmäiset ravintolat Suomessa tänä kesänä, mutta todennäköisin ajankohta on ensi kevät.
– Alkuperäinen aikataulu oli hyvin optimistinen. KFC:n tulo Suomeen on erittäin mittava, joten neuvottelut yrittäjän löytämiseksi vaativat pitemmän ajan, toteaa Ketju.fi Yrittäjärekrytointipalvelujen toimitusjohtaja Mika Pamilo.
Ketju.fi etsii KFC:lle sopivaa franchise-yritystä, joka ottaisi Suomen-ravintolat vastuulleen.
KFC-ravintolat on tarkoitus antaa yhden franchise-toimijan hoidettavaksi. Ketjun omistava, New Yorkin pörssiin listattu YUM edellyttää yrittäjältä 20 vuoden sitoutumista ja riittävää kykyä rahoittaa organisaation rakentaminen, liikepaikkojen hankinta ja markkinointi.
– Käymme neuvotteluja muutamien yritysten kanssa. Valmiita saatamme olla tämän vuoden aikana, ja ensimmäiset ravintolat ovat todennäköisimmin auki ensi keväänä.
KFC:n tavoitteena avata Suomeen 30–50 ravintolaa
YUM omistaa myös Burger King ja Taco Bell -pikaruokaketjut. Ne ovat Suomessa Restelin vastuulla. Restelillä on rahaa investoida, sillä se on myynyt hotelliketjunsa Scandicille. Pamilo ei kommentoi, onko Restel mukana KFC-ketjun neuvotteluissa.
– Me neuvottelemme isojen toimijoiden kanssa. Nimiä en kommentoi.
KFC:n tavoitteena on avata Suomeen 30-50 ravintolaa.
Kentuckyn Louisvillessä 75 vuotta sitten perustetulla ketjulla on 21 000 ravintolaa yli 130 maassa. Se on yksi maailman suurimmista ravintolayrityksistä.
Ruotsiin KFC rantautui vuonna 2015.