Kotimaisen kalan suosio on ollut tänä vuonna poikkeuksellista, kerrotaan S-ryhmästä. Myös muissa kauppaketjuissa on noteerattu kalan kasvava suosio.
Videolta näet selkeät ohjeet kalan fileoimiseen.
Marraskuussa uutisoitiin S-ryhmän tuoreista tilastoista, joista selviää mielenkiintoisia seikkoja suomalaisten ostokäyttäytymisestä. S-ruokakauppojen myyntidatan perusteella Suomessa vallitsee nyt kahdeksan keskeistä ilmiötä, jotka kertovat tämän hetken kulutusmieltymyksistä ja ohjaavat suomalaisten ruokaostoksia myös 2020-luvulla.
Yhdeksi selkeäksi trendiksi on noussut kala. Tuoreen kalan myynti S-ryhmän ruokakaupoissa on kasvanut peräti 20 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
– Tuore kala on kyllä todella kiinnostava ilmiö. Kasvu on ollut ihan täysin poikkeuksellista. Yleensä tuoteryhmät kehittyvät muutamalla prosentilla vuodessa. Kotimainen kala on kovassa nosteessa, nyt on imu päällä, pohti S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa.
Lohi on yhä suomalaisten suosikki, mutta myös muut kalat kasvattavat suosiotaan. Myydyimmät kotimaiset kalatuotteet ovat kirjolohen jälkeen muikku, silakka, kuha ja siika. Esimerkiksi viime vuoteen verrattuna silakan myynti kasvoi noin 11 prosenttia ja siian myynti noin 31 prosenttia.
– On tässä mukana toki myös kaupan puolen tekemistä ja koronakin on osaltaan vaikuttanut, Oksa sanoo viitaten S-ryhmän vuonna 2019 lanseeraamaan sesonkikalakonseptiin ja kalakampanjaan.
LUE LISÄÄ: Buumi kasvatti myyntiä yli miljoonalla kilolla – S-ryhmän hittituote jatkaa voittokulkuaan: "Täysin ennennäkemätöntä"
Suosittua myös muissa kaupoissa
Myös K-ryhmä on aiemmin kertonut kalatuotteiden kiinnostuksen ja myynnin kasvusta. K-Citymarketin ketjujohtaja Ari Sääksmäki kertoi alkuvuodesta, että erityisesti äyriäisten myynti on ollut viime aikoina kovassa kasvussa.
– On havaittavissa huikea muutos aikaisempaan. Palvelutiskeiltä ostetut äyriäiset ovat valtava buumi tällä hetkellä ja myynti kasvaa. Suomalaiset haluavat tuttujen kalojen rinnalle koko ajan uusia, erityyppisiä kaloja ja äyriäisiä, Sääksmäki sanoi.
Suomalaiset ovat myös löytäneet uudelleen kokonaisen kalan. Entistä useampi valitsee nyt kalatiskillä kokonaisen kalan valmiin fileen sijaan.
– Myös kotimaiset järvikalat ovat nostaneet hurjasti suosiotaan. Esimerkiksi haukea eivät kuluttajat oikein osanneet ostaa vielä muutama vuosi sitten vähittäiskaupoista, mutta tänä päivänä se on ihan myyntiartikkeli. Halutaan ostaa kotimaista kalaa ja on huomattu, että se kotimainen kala on muutakin kuin lohta.
LUE MYÖS: Huomasitko tämän muutoksen Lidlin paistopisteellä? Hypetetyt tuotteet katosivat kaikessa hiljaisuudessa – Lidl kertoo syyn
Sushirajaa ei enää ole: Pidä tämä mielessäsi sushia ostaessa
Kalan suosio näkyy myös sushien myynnissä. Suomalaiset hakevat kotona ruokailuun lisäksi entistä useammin elämyksiä ravintolatyyppisestä ruoasta, mistä osoituksena on juuri sushin saama suosio. Sushin myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa tänä vuonna 10-kertaisesti, ja virallista "sushirajaa" ei enää maassamme ole. Sushi on suosittua joka puolella.
Sushia ostaessaan kannattaa kuitenkin pitää mielessä yksi seikka: MTK:n tuoreen selvityksen mukaan sushi ei välttämättä ole se kaikkein kestävin valinta, mitä tulee ilmastovaikutuksiin ja ruoan ravintoainesisältöön.
Selvityksessä valkoinen riisi osoittautui indeksin heikoimmaksi ruoka-aineeksi. Sen ilmastopäästöt ovat korkeat ja ravintoainesisältö alhainen. Paras ruoka-aine indeksissä oli lohi. Ravitsemus-hiilijalanjälkivertailulla peruna osoittautui ylivertaiseksi riisiin ja pastaan samoin kuin mansikka banaaniin verrattuna. Ruoka-annosvertailussa broileriannos perunamuusilla, porkkanaraasteella ja tomaatilla pesi kirkkaasti vastaavankokoisen sushilajitelman.
Sushi on kuitenkin ravintoainerikkaampaa, jos valitsee merilevää ja kalaa sisältävän palasen.