Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Ostitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos

dedf8489-3759-49cc-bf80-f3753abf1a78
S-ryhmän mukaan palvelutiskeillä on palattu korona-ajan jälkeen taas normaalimyynteihin. Erityisesti salaattibaari on hitti suomalaisten keskuudessa.Lari Lappalainen / HOK-Elanto
Julkaistu 18.11.2021 10:57

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

S-ryhmä kertoo vuorostaan, mitä suomalaisten ostoskoreihin nyt ja lähitulevaisuudessa sujahtaa.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin keskiviikkona K-ryhmän trendikatsauksesta vuodelle 2022. Katsauksessa käytiin läpi ruokakaupassa tällä hetkellä vallitsevia kuluttajatrendejä, sekä niiden konkreettista vaikutusta asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

Nyt myös S-ryhmä on julkaissut oman ruokakauppojensa tilastokatsauksen. S-ryhmän mukaan tällä hetkellä valtakunnallisesti isoina trendeinä korostuvat ruoan elämyksellisyys ja kotona syöminen, kasvis- ja kalaruokailmiö, ruoan ostamisen helppous ja yksilöllisyys sekä hyvinvoiva elämäntapa. 

Ruoasta haetaan nyt elämyksiä

acfa376c-ad65-4e23-a3c8-42702ffc6f35

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysahon mukaan ruokakauppa on alkanut normalisoitua vuoden alusta poikkeuksellisen korona-ajan jälkeen. Korona-aika nosti muun muassa kotimaisen ruoan arvostusta.  

Suomalaiset arvostavat yhä enemmän helppoutta ja yksilöllisyyttä, minkä lisäksi ruokailuun haetaan myös elämyksellisyyttä, kuten ravintolatasoisia grocerant-tuotteita. Myös hyvinvoivaan elämäntapaan ja kasvisruokailuun panostaminen korostuu ostoskorien sisällöissä.  

– Selkeä enemmistö eli peräti 84 prosenttia asiakkaistamme kertoo hakevansa elämyksiä ruoasta. Kokeilunhaluisuus näkyy myös siinä, että uutuustuotteet kiinnostavat selvästi ja erityisesti ravintolatasoiset valmisruoat ovat olleet selkeitä myyntihittejä, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa

10 ajankohtaista ruokailmiötä, jotka kuvaavat nyt suomalaisten ostokäyttäytymistä 

Nämä trendit näkyvät nyt ja lähitulevaisuudessa ruokakaupoissa S-ryhmän mukaan.  Tiedot perustuvat S-ruokakauppojen eli Prisman, S-marketin, Sale ja Alepa -myymälöiden sekä Food Market Herkku -ruokakauppojen tilastoihin.  

Vakiintunut leivontabuumi

Suomalaisten leivontabuumi lähti vuonna 2020 todelliseen nousuun ja jauhojen myynti kasvoi korona-aikana. Kovin buumi alkaa nyt tasaantua. Leivonnassa makeutetaan entistä enemmän makeutusaineilla, joiden myynti on kasvanut 36 prosenttia. Suomalaisten suosituin makeiden leivonnaisten resepti Yhteishyvä-palvelussa on kuluvana vuonna ollut mustikkapiirakka. Mustikka on myös vuoden 2021 suosituin pakastemarja. 

Juomahyllyn murros

Juomakaupassa on nähtävissä harppaus seuraavalle tasolle. Lifestylejuomien, kuten vitamiinivesien ja kombucha-juomien sekä alkoholittomien juomien suosio on kasvanut selkeästi. Erityisesti alkoholittomat panimojuomat ja kalorittomat panimojuomat ovat huomattavassa kasvussa edelliseen vertailujaksoon verrattuna. 

Kalan suosio jatkuu

Suomalaiset ovat innostuneet käyttämään ruoanlaitossa tuoretta kalaa joista lohi säilyttää kärkipaikkansa suosikkina. Sushin myynti ruokakaupassa on kirjaimellisesti räjähtänyt (+1 853 prosenttia). S-ryhmän myymälöihin ympäri Suomen on viimeisen kahden vuoden aikana avattu lähes 100 uutta sushin myyntipistettä. Korona-aikana myös ravintoloiden sulkeminen osaltaan lisäsi sushin ostamista kaupasta.  

9fa5ed69-ed82-4772-958f-080c601ca97a

Kalan suosio ei näytä laantumisen merkkejä.

Broileri ohittaa historiallisesti possun – nämä proteiinit ovat nyt trendikkäitä

Proteiininlähteistä selkeässä kasvussa on broilerin liha, jonka kulutus tulee tänä vuonna ensimmäistä kertaa ylittämään porsaanlihan kulutuksen Suomessa.

– Se on historiallinen murroskohta, totesi S-ryhmän Antti Oksa ketjun järjestämässä mediatilaisuudessa.

S-ryhmän marketeissa broilerin myynti kasvoi 16 prosenttia ja porsaanlihan myynti laski 4 prosenttia korona-aikana. Myös vegeproteiinit ottavat entistä vahvemmin paikkansa suomalaisten lautasilla ja erityisesti niitä on ostettu pääkaupunkiseudulla muuhun Suomeen verrattuna. 

Heviherkuttelu lisääntyy 

Marjojen suosio on vuoden alusta kasvanut vahvasti ja myynnissä on tapahtunut 20 prosentin kasvu. Marjoja ostetaan erityisesti Keski-Suomessa ja Etelä-Suomessa. Tuoreista marjoista suomalaisten suosikkeja ovat mansikat. Muita hedelmäosaston trendaavia tuotteita ovat tänä vuonna olleet hattaraviinirypäleet ja tuoreet smoothiet. 

Hyvinvointituotteiden suosio kasvaa

Hyvinvointiin panostaminen näkyi korona-aikana ravintolisien kategorian kasvuna, erityisesti vitamiinien myynnissä Suomalaiset lisäsivät selkeästi aikaisempaan vertailujaksoon nähden myös superfoodien käyttöä.

Valmiit ruokatuotteet hittejä  

Suomalaiset ovat lisänneet valmisaterioiden kulutusta. Vuoden alusta erityisesti ruokatorilta ostettavat valmisateriat ovat kasvattaneet suosiotaan. Valmiiden ruokatuotteiden trendissä on nähtävissä myös kasvisruokailmiö, sillä valmiit kasvisateriat ja salaattibaarin ainekset ovat vuoden alusta olleet jopa räjähdysmäisessä kasvussa.

Irtomyyntituotteet tekevät paluun 

Irtomyyntituotteet kokivat korona-aikana selvän myynnin laskun, mutta tänä vuonna kysyntä on lähtenyt jälleen nousuun. Irtokarkkien myynti on vuoden alusta kasvanut 16 prosenttia ja paistopistetuotteiden puolestaan 13 prosenttia. Paistopistetuotteiden ykkössuosikkina ovat karjalanpiirakat.

Ruokaa ostetaan kellon ympäri 

24/7-ostamisen trendi ja ruoan ostaminen yöaikaan on yhä suositumpaa ja myymälöiden aukioloajat jatkavat laajenemistaan. Suosituin aika tehdä verkkokauppaostoksia on kello 18–22 välisenä aikana. 

Ruokaa ostetaan verkosta yhä enemmän 

Ruoan verkkokauppa löysi korona-aikana uusia asiakkaita ja kasvu jatkuu vahvana. Ruoan verkkokaupan myynti on 1,5-kertaisella tasolla vuoden 2020 aiempaan ennätystasoon verrattuna. Yksittäisissä myymälöissä verkkokaupan osuus myynnistä ylittää selvästi yli 10 prosenttia. Suomalaiset suosivat verkkokauppatilausten noutoa suhteessa kuljetukseen. Ruoan verkkokaupan tilatuimpia tuotteita ovat myös kivijalassa ostetuimpien joukossa olevat arkituotteet: jauheliha, banaani ja laktoositon kevytmaito. Verkossa tehtävä kertaostos vain on keskimäärin selvästi suurempi kuin myymälässä. 

Lue myös: Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsä

Videolla: Oletko huomannut tätä Lidlin paistopisteellä?

0:30img

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa