Ylen mukaan kauppojen salaattibaarit ovat herättäneet huolta terveysviranomaisissa.
Yhä useampaan ruokakauppaan on ilmestynyt salaattibaari, joka palvelee etenkin lounasruokailijoiden tarpeita. Asiantuntijat ovat kuitenkin huolissaan tästä ilmiöstä, sillä salaattibaarien toimintaa ja hygieniaa on niin vaikea valvoa.
Salaattibaarista asiakkaiden on mahdollista valita itse useiden täytteiden joukosta sopiva salaatti. Ainekset valitaan itsepalvelubaarista ottimien avulla astiaan. Salaattibaarin tuotteita myydään tavallisesti yhtenäisellä kilohinnalla.
Likaa voi siirtyä tuotteiden päälle
Vaasan ympäristöosaston terveysinsinööri Asko Myntti toteaa Ylelle, että häntä huolestuttaa etenkin se, että tuotteita valittaessa on vaikea varoa sitä, ettei likaa siirry tuotteiden sekaan. Myntti toivoo, että jatkossa tältä riskiltä pyrittäisiin suojautumaan esimerkiksi suojaseinän avulla.
– Jos asiakas kurkottelee toiselle reunalle, niin se on kyllä hygieenisesti hyvin haitallista. Tulen kyllä esittämään, että näissä leveissä malleissa tulee olemaan jonkinlainen pleksiseinä keskellä, joka estää, että asiakkaat eivät pääse kurkottelemaan ja siirtämään likaa tuotteiden päälle, Myntti toteaa.
Toiminta kauppojen vastuulla
Eviran mukaan salaattibaarin toiminta on puhtaasti palveluntarjoajan vastuulla.
– Sen pitää pitää huolta, että lämpötilat pitää, raaka-aineen toimittajan viimeiset käyttöpäivät pitää ja että toiminta on asiallista. Se on ihan kaupan omalla vastuulla, ylitarkastaja Pirjo Korpela Eviralta kertoo Ylelle.
Eviran edustaja ilmaisee kuitenkin huolensa siitä, että pystyvätkö kaupat kuitenkaan noudattamaan velvollisuuttaan salaattibaarien toiminnan valvonnasta.
– On kauppoja, jotka myy niin, että kassa joutuu valvomaan sitä. Se on kyllä kieltämättä sellainen asia, että niin kaupan ei pitäisi toimia. Kyllä kaupalla pitäisi olla asiallinen henkilökunta myyntiä valvomaan, Korpela toteaa.
Lähde: Yle