Yrittävätkö suomalaiset huijata itsepalvelukassoilla? Kysyimme kaupoilta.
"S-markettien kassoille tulee itsepalvelu - ensiksi kokeiluna!" Näin MTV Uutiset kertoi kymmenisen vuotta sitten, siis vuonna 2012. Saman vuonna osa lukijoistamme suhtautui vielä nuivasti ajatukseen itsepalvelukassasta.
Nyt asenteet ovat muuttuneet, ja itsepalvelukassat kasvattavat suosiotaan. Mutta tarjoavatko ne mahdollisuuden näpistelyyn?
Brittiläisen Leicesterin yliopiston tutkimus paljasti 2019, että itsepalvelumaksaminen lisää myymälävarkauksia. Mutta onko asia näin? Kysyimme asiaa suomalaisilta kauppaketjuilta!
Katso myös video: Itsepalveluautomaatit ovat yritysten mukaan asiakkaiden suosiossa ja käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti. Artikkeli jatkuu videon alla.
1:56
K-ryhmä: Ei muista kassoista poikkeavaa hävikkiä
Itsepalvelukassoilla ei ole havaittu muista kassoista poikkeavaa hävikkiä, kertoo sektorijohtaja Minna Wallenius K-Citymarketista.
Tietyt tuotteet kaupassa ovat niin sanotusti hävikkiherkempiä. Tällaisille tuotteille on erilaisia valvonta- ja suojakeinoja kaupassa.
– Mikäli valvonnassamme huomataan jokin epärehellinen toiminta kaupassa mahdolliseksi, kehitetään ja kohdistetaan sen estämiseksi toimenpiteitä. Mikäli kysymys on varkaudesta, annetaan tapaus poliisin käsiteltäväksi, kuten muutenkin varkaustapauksissa kaupassa. Vartijoilla on tähän toimintamallit, Wallenius kertoo sähköpostitse.
Lue myös: Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsä
S-Ryhmä: Huijaustilanteiden mittakaava ei merkittävä
Saatavuudesta ja myymälätoiminnoista vastaava johtaja Sanna Timola S-ryhmästä toteaa, että kaikki varkaushävikki on kaupan kannalta varsin ikävää.
– Laajassa asiakaskunnassa esiintyy kaikenlaisia yrityksiä, sekä palvelukassoilla että pikakassoilla. Valtaosa asiakkaistamme toimii kuitenkin asianmukaisesti ja rehellisesti, Timola kertoo.
Kassoilla tapahtuu myös inhimillisiä virheitä: tuotteita saattaa jäädä esimerkiksi skannaamatta vahingossa.
– Jos joku yrittää huijata, niin on varmasti monenlaisia kikkoja, mitä yritetään kokeilla. Mikäli tilanne huomataan, ohjataan asiakas ensisijaisesti maksamaan tuote. Asiointialueella on kameravalvonta ja hälyportit estämässä väärinkäytöksiä. Paikalla on aina myös henkilöstöä opastamassa ja valvomassa pikakassojen käyttöä, Timola kuvailee.
– Käytämme kassoilla teknisiä turvaelementtejä, joilla väärinkäytöksiin on mahdollista puuttua. Kehitämme näitä jatkuvasti eteenpäin, samoin kuin pikakassakonseptia ylipäätään.
Eniten väärinkäytöksiä tai niiden yrityksiä tapahtuu Timolan mukaan myymälöissä, joissa on isot asiakasmäärät.
– Kuten sanottu, valtaosa asiakkaista toimii asianmukaisesti ja rehellisesti, mutta mitä isompi asiakasmäärä on, sitä todennäköisemmin joukkoon mahtuu myös jokunen huijausyritys, Timola sanoo.
– Huijaustilanteiden mittakaava ei ole merkittävä suhteessa itsepalvelukassojen hyötyihin. Itsepalvelukassat monipuolistavat työntekijöiden työtä ja saamme asiakkailta niistä positiivista palautetta. Itsepalvelukassojen määrä on kasvussa ja ne ovat toivottuja.
Lue myös: Pirkka- ja Kotimaista-tuotteisiin merkittävä muutos – näin K- ja S-ryhmä muokkaavat nyt hittituotteitaan
Lidl: Emme ole havainneet, että itsepalvelukassoilla toimittaisiin epärehellisesti
Lidlissä itsepalvelukassoja on alettu asentaa vasta vuonna 2020, ja niitä on tällä hetkellä 18 myymälässä.
– Voi toki olla, että kassojen määrällä on vaikutusta havaintojen määrään. Meillä ei yleisesti ole mitään negatiivisia havaintoja, että olisi jotakin poikkeuksellista verrattuna muihin myymälävarkauksiin, myynnin osastopäällikkö Petteri Nystén Lidlistä kuvailee.
Nystén uskoo, että asiakaspalvelijan läsnäolo itsepalvelukassoilla rauhoittaa kassatilannetta.
– Itsepalvelukassa on verrattain uusi juttu meillä, eli siinä on myyjällä muutenkin kanssakäymistä asiakkaiden kanssa, jos on vaikka tarralla alennettu tai ikärajavalvottu tuote, Nystén kuvaa.
– Onko itsepalvelukassoilla sitten mahdollisuuksia tehdä jotakin kiellettyä? Meidän näkökulmastamme ei ole tällaista havaintoa. Emme ole havainneet, että itsepalvelukassoilla toimittaisiin epärehellisesti tai ne lisäisivät varkauksien määrää. Lähtökohtaisesti asiakkaamme toimivat kokemuksemme mukaan asiallisesti.
Lue myös: Lidlin paistopisteeltä löytyy "luukku", joka on mennyt monelta täysin ohi – tästä on kyse
Lue myös: Ruokakaupan itsepalvelukassalla on yksi asia, joka jurppii monia – S-ryhmästä muistutetaan: Saa säätää!
Katso myös: MTV testasi S-marketin hävikkilaatikon – tätä kaikkea sai kahdella eurolla:
1:03