Listasimme kymmenen erikoista faktaa matkustajakoneista.
Miksi matkustajakoneista löytyy tuhkakupit, vaikka niissä ei saa tupakoida? Miksi nousun ja laskun ajaksi valot himmennetään? Mitä tapahtuu jos lintu lentää moottoriin?
Matkustajakoneisiin liittyy monia hieman erikoiseltakin kuulostavia käytäntöjä, joista monet on kehitetty sitä varten, että matkustaminen olisi kaikin puolin sulavaa ja turvallista.
Lue kymmenen erikoista käytäntöä ja yllättävää faktaa sekä niiden todelliset selitykset alapuolelta!
1. Sinut voidaan laittaa kiinni kesken lennon
Tämä pitää hyvinkin paikkansa. Äärimmäisessä tapauksessa lentokapteenilla on valtuudet laittaa sinut rautoihin, jos matkustajien turvallisuus on vaarassa.
Lentokapteeni voi myös määrätä kanssamatkustajia tekemään saman, jos tilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa.
2. Ruoka maistuu erilaiselta tieteellisestä syystä
Lentokoneessa ruoka tunnetusti ei maistu yhtä hyvältä kuin maan tasolla. Tähän löytyy tieteellinen selitys: Kuiva ilma, paine sekä kovat äänet vaikuttavat aistien vähenemiseen ja sitä kautta ruoan maistuvuuteen.
Lentoyhtiöiden catering-palvelut lisäävätkin tästä syystä useasti lentokoneessa nautittaviin ruokiin runsaasti lisää suolaa ja sokeria.
3. Salaisia makuuhuoneita
Monet pidempiä matkoja liikennöivät lentokoneet saattavat kätkeä sisäänsä kompakteja nukkumistiloja.
Näihin makuuhuoneisiin ei pääse kuitenkaan kuka tahansa leputtamaan silmiään. Tilat ovat lähtökohtaisesti tarkoitettu vain lentokoneen henkilökunnalle.
4. Lentokoneista löytyy edelleen tuhkakuppeja
Minkään lentoyhtiön koneessa ei ole saanut polttaa savukkeita 90-luvun jälkeen. Hämmentävää kuitenkin on se, että turvallisuusmääräysten mukaan jokaisen lentokoneen WC-tiloista on edelleen löydyttävä tuhkakuppi. Mutta miksi?
Tuhkakuppia pidetään vessoissa varotoimenpiteenä. Jos matkustaja jostain syystä sytyttääkin savukkeen, on se turvallisinta tumpata roskakorin sijaan tuhkakuppiin.
5. Ikkunat pyöreitä tärkeästä syystä
Lentokoneiden ikkunat tunnetaan pyöreästä muodostaan. Syy siihen löytyy ilmanpaineesta. Pyöreä malli nimittäin kestää nelikulmaista ikkunaa paremmin ilmanpaineen vaihtelua.
Ikkunat eivät suinkaan ole olleet aina pyöreitä: 1950-luvulla esimerkiksi kaksi Havilland Cometin matkustajakonetta aiheutti 56 matkustajan kuoleman ja syynä pidettiin nelikulmaisten ikkunoiden hajoamista kesken matkan.
6. Joidenkin koneiden istumarivit hyppäävät yli numeroita
Numeroa 13 pidetään yleisesti ottaen länsimaissa huonon onnen numerona. Jotkut matkustajat voivat kärsiä niin sanotusta triskaidefobiasta, jolle ominaista on pahaenteisen numeron välttely kaikin mahdollisin keinoin.
Monien lentoyhtiöiden, kuten Lufthansan ja Air Francen tiedetään jättäneen lentokoneistaan pois rivin 13 juurikin tästä syystä.
7. Lentäjät saavat keskenään erilaiset ruoat
Monet lentoyhtiöt vaativat, että kummankin lentäjän pitää syödä erilaiset ateriat toisensa kanssa.
Käytännöllä halutaan välttää kauhuskenaario, että kumpikin lentäjä saisi samasta ruoasta ruokamyrkytyksen.
8. Matkustamon valot himmenetään turvallisuussyistä
Lentokoneen matkustamon valot on tapana sammuttaa koneen nousun ja laskun ajaksi.
Näitä kohtia pidetään yleisesti ottaen lennon kriittisimpinä hetkinä. Käytännöllä halutaan totuttaa matkustajien silmät hämärään mahdollisessa evakuointitilanteessa.
9. Saat herkemmin ilmavaivoja
Lentokoneessa ihminen saattaa päästää herkemmin pieruja, kuin maan tasalla. Syy on pienemmässä ilmanpaineessa, joka saa suoliston tuottamaan enemmän kaasua kuin normaalisti.
Koneisiin onkin normaalisti lisätty ylimääräisiä deodorisaattoreita, jotka edesauttavat sitä ettei haju jää leijumaan matkustamoon pitkäksi aikaa.
10. Linnut voivat lentää koneen moottoriin
Totta se on: Lentokone voi törmätä ilmatilassa lintuparveen ja pahimmassa tapauksessa siipiveikot voivat löytää tiensä jopa lentokoneen moottoriin.
Jos lintu onnistuisi vaurioittamaan lentokoneen moottorin, ei se vielä aiheuttaisi suinkaan todellista katastrofia. Lentokone sisältää useita moottoreita, eikä yhden moottorin menettäminen aiheuta vielä välitöntä vaaraa.
Vaaratilanteiden välttämiseksi lintujen reittejän seurataan tarkasti lentokenttien toimesta.