Ovatko kaikki lentäjät rikkaita? Voiko lentokoneen WC-pönttöön jäädä imun myötä jumiin? Nimettömänä pysyttelevä kapteeni kertoi totuuden lentomatkustamisen myyteistä Skyscanner.net-sivustolla.
1. Onko totta, että lentokoneessa humaltuu nopeammin?
Myytti nopeammasta humaltumisesta perustuu siihen, että matalampi happitaso saisi alkoholin nousemaan päähän nopeammin kuin maan kamaralla. Tutkimuksissa ei ole kuitenkaan havaittu eroa alkoholin imeytymisessä kiitoradalla tai 10 kilometrin korkeudessa. Samat säännöt pätevät niin pubissa kuin taivaallakin: pari lasillista samppanjaa ennen aamupalaa saa olon hieman huteraksi.
2. Miksi lentokoneissa ei koskaan ole riviä 13?
Jos välttelet mustia kissoja ja tikkaiden alta kävelyä, olet iloinen tästä. Lentoyhtiöt ovat poistaneet rivin 13 koneistaan taikauskoisten matkustajien takia. Lufthansa lentää lisäksi ilman riviä 17 välttääkseen hermostuneet italialaismatkustajat, joille 17 on epäonnen numero. Alaska Airlines on puolestaan yksi harvoista, joiden koneista rivi 13 löytyy. Syytä tähän ei tiedetä.
3. Välttävätkö koneet edelleen Bermudan kolmiota? (Tai ovatko ne edes koskaan vältelleet?)
Legendan mukaan yli 1000 konetta ja laivaa on kadonnut Bermudan, Puerto Ricon ja Floridan välisellä alueella. Lentäjät eivät kuitenkaan välttele alueen läpi lentämistä. Koneet ovat matkanneet mystisen alueen läpi vuosikausia ja tulevat jatkossakin matkaamaan myytistä huolimatta. Toinen vaihtoehto olisi tehdä 3000 kilometrin kiertotie alueen välttämiseksi.
4. Onko totta, että lentokoneiden vessoissa pitää edelleen olla tuhkakupit, vaikka lennot ovat olleet savuttomia jo yli 15 vuotta?
Kyllä. Yhdysvaltain lentohallinnon FAA:n mukaan jokaisesta koneesta tulee löytyä tuhkakuppi. Lentoyhtiöt ympäri maailman noudattavat tätä varmistaakseen lentoturvallisuuden. Sääntö tuli voimaan vuonna 1973, kun matkustajan pois heittämä tupakantumppi aiheutti lentokoneen putoamisen. Eli vaikka tupakointi on ollut jo pitkään kiellettyä lennoilla, lentokoneet tarjoavat silti tuhkakupin siltä varalta, että joku tupakanhimoinen polttaisi lennolla kiellosta huolimatta.
5. Onko lentokoneen henkilökunnalle asetettu pituus- ja painorajoitukset?
Henkilökunnan pitää olla yli 157 cm pitkiä ylettääkseen matkustajien päällä oleviin matkatavaratiloihin avatakseen hätätilanteessa evakuointiliukumäet. Toisaalta, yli 188 cm pituus voi olla haitaksi koneen ahtaissa tiloissa. Vyötärön ympäryksen suhteen ei ole tiukkoja sääntöjä, kunhan juomatarjoilu onnistuu myös turbulenssissa.
6. Voiko salamanisku aiheuttaa koneen putoamisen?
Iso metalliputkilo keskellä ukkosmyrskyä todella houkuttelee salamaniskuja puoleensa. Keskimäärin salama iskee matkustajakoneeseen kerran vuodessa. Mutta älä huoli, viimeisin koneen putoamisen aiheuttanut isku sattui vuonna 1967. Nykyisin koneiden täytyy läpäistä lukuisia salamaniskutestejä. Useimmat matkustajat huomaavat vain kevyttä turbulenssia salaman iskiessä koneeseen.
7. Räjähtäisikö kone, jos lennolla ampuisi aseella?
Riippuu siitä, mihin luoti osuu. Jos luoti lentäisi läpi koneen kyljestä, ei hätä ole vielä suuri. Matkustamon ilmanpaine kompensoi reiästä valuvan paineen. Jos luoti sen sijaan lävistäisi ikkunan, olisivat seuraukset vakavampia. Ilma syöksyisi ulos ikkunasta vetäen mukanaan kaiken irtotavaran. Jos luoti osuisi runkoon, olisi räjähdys mahdollinen. Koneesta tulisi poistua silloin nopeasti, mikä voisi olla ongelmallista.
8. Voiko happinaamarilla todella huumata itsensä?
Elokuvissa tämä näyttää olevan mahdollista, mutta todellisuudessa ei. Vaikka happi voi teoriassa saada sinut tuntemaan olosi rentoutuneeksi, 100-prosenttisen hapen hengittäminen voi itseasiassa olla vaarallista. Hapen puute sen sijaan saattaa luoda huumatun tunteen, joten lentoyhtiöt tarjoavat happinaamarit, jotta pysyisit tajuissasi vaikka matkustamon ilmanpaine äkisti laskisi.
9. Onko totta, että kukaan matkustaja ei saa seistä sillä välin kun kapteeni on vessassa?
Kaikkien matkustajien on istuttava paikoillaan turvavyön merkkivalon palaessa. Aina kyseessä ei ole turbulenssi, vaan syynä voi olla myös kapteenin WC-tauko. Matkustamohenkilökunnan esimies valvoo tällöin ohjaamon ovea, jotta kukaan ei pääse ohjaamoon yllättäen.
10. Voiko matkapuhelin tai muu elektroninen laite todella aiheuttaa ongelmia koneessa?
Pieni iPadisi yksinään ei vielä aiheuta häiriötä koneen navigaatiojärjestelmään. Jos kaikki matkustajat pitäisivät mobiililaitteensa päällä lennolla, saattaisivat ne yhdessä aiheuttaa ongelmia. Toisaalta on vain vähän tietoa siitä, mitä haittaa mobiililaitteiden yhteyksistä todella on lennolla. Kyse on siis enemmänkin varotoimesta.
11. Ovatko varauloskäyntipaikat turvallisimpia onnettomuustilanteessa?
Varauloskäyntien vieressä olevilla istumapaikoilla on paljon jalkatilaa, mutta varauloskäynnin luona istumisella ei ole mitään vaikutusta selviytymismahdollisuuksiin, jos kone putoaa. Lento-onnettomuudet aiheutuvat lukuisista eri syistä, minkä johdosta on mahdotonta sanoa, onko jokin istumapaikka toista turvallisempi. Paikka varauloskäynnin vieressä voi olla kätevä, jos kone olisi tulessa. Jos hätäuloskäynnin ovi taas irtoaisi, olisit ensimmäinen, jonka ilmavirta vetää ulos koneesta. Paras turva on tietää lähimmän uloskäynnin sijainti riippumatta siitä, missä päin konetta istuu.
12. Onko seksi parempaa yläilmoissa?
Mikä on niin hienoa kymppikerhoon kuulumisessa? Yhden teorian mukaan aivot saavat vähemmän happea yläilmoissa, jolloin jotkut tuntemukset ovat tavallista voimakkaampia. Matkustamon ilma on kuitenkin paineistettu vastaamaan maanpinnan oloja. Väitteellä ei näin ole ainakaan mitään tekemistä tieteen kanssa.
13. Saako lentokoneessa helposti flunssan?
Levittääkö koneen kierrätetty ilma pöpöjä? Vastaus on ei. Lentokoneet on varustettu tehokkaalla ilmastoinnilla, joka ottaa ilmaa koneen ulkopuolelta, sekoittaa sen kierreilmaan ja vielä suodattaa sen. Matkustamoon virtaa siis puhdistettua ilmaa, ja koko ilmamassa vaihtuu kahden minuutin välein.
14. Voiko matkustajakoneen oven avata kesken lennon?
On muutama tapaus, jolloin matkustaja on unipillerien käytön seurauksena sekavassa tilassa yrittänyt avata ovea kesken lennon. Vaikka heidät usein ehditään pysäyttämään muiden matkustajien ja koneen henkilökunnan puolesta, ei varsinaista syytä huoleen ole. Matkustajakoneiden ovet ovat ”tulppaovia”, jotka ilmanpaine sinetöi. Oven avaaminen kesken lennon vaatii noin sadan kehonrakentajan voimat.
15. Voiko koneen WC-pönttöön jäädä imun takia jumiin?
Huhut kertovat, että koneen WC-pönttöön voi jäädä jumiin, ja pönttö voi jopa imeä sisuskalut ulos. Teknisesti tämä on mahdotonta modernin lentokoneen vessan muodosta ja koosta johtuen. Tämä ei myöskään ole mahdollista kotioloissa, kokeile vaikka.
16. Ovatko kaikki lentäjät rikkaita?
Eivät välttämättä. Lentäjillä kestää yleensä melko kauan päästä hyviin palkkoihin. Tuoreen lentäjän palkka on noin 28 000 euroa vuodessa, mutta vie aikaa ja kovaa työtä päästä koviin palkkoihin. Lentäjät eivät pidä siitä, että heidän ajatellaan yleisesti olevan rikkaita. Tavallisen lentäjän arki ei ole pelkkää glamouria: lounastunti toisella puolella maata kuin kahvitauko ei ole naurun asia.
17. Voinko päästä ylempään matkustajaluokkaan, jos valitan istumapaikastani?
On puhdas myytti, että lentoemäntä voisi siirtää matkustajan parempaan luokkaan – vaikka tuolisi olisi tulessa. Voit yrittää kysyä asiasta lähtöselvityksessä ennen koneeseen nousua, mutta älä vaivaa lentokoneen henkilökuntaa. Nolaat vain itsesi.
18. Onko limuja todella vaikea kaataa yläilmoissa?
Kyllä, tämä on totta. Poreet yhdistettynä lentokorkeuteen tekee hiilihapotetut limut kaikista juomista vaikeimmaksi kaataa. Sillä aikaa kun lentoemäntä kaataa yhtä limua, hän ehtisi kaataa kolmelle muulle juomat. Jos haluat ärsyttää lentoemäntiä, tiedät mitä tilata. Muista kuitenkin, että samat ihmiset tarjoilevat ruokasi.
19. Onko tavallista, että koneet törmäävät lintuihin?
Kyllä, lintuparat. Useimpia yhteentörmäyksiä ei edes huomaa. Suurin vaara yhteentörmäyksille on koneen noustessa ja laskiessa, sillä koneet lentävät huomattavasti lintuja korkeammalla. Jotkut kentät, kuten JFK New Yorkissa, sijaitsevat lähellä suurta lintujen pesimäaluetta, mutta yleensä linnut osaavat itse pysytellä poissa tieltä.
20. Miksi ikkunaluukut on avattava nousun ja laskeutumisen ajaksi?
Tämä vaatimus ei päde kaikilla lentoyhtiöillä, mutta useimmat haluavat pitää luukut auki hyvin epätodennäköisten vaaratilanteiden varalta, jotta lentokentän henkilökunta näkee koneeseen sisälle. Evakuointitilanteessa koneen valot himmennetään, jotta matkustajien silmät tottuvat koneen ulkopuolen valoon.
Lähde: Skyscanner.net