16-vuotias suomalaislupaus Luka Nurmi takoi huimaa jälkeä ja juhli osakilpailuvoittoa heti Ferrari Challengen Euroopan kilpasarjan kauden avausviikonloppuna Monzassa. C Moren asiantuntija ja kilpa-ajaja Toni Vilander seurasi sarjan historian nuorimman kuljettajan suorituksia aitiopaikalta Monzassa ja jakoi painavaa tekstiä.
Nurmi latasi heti lauantaina aika-ajoissa Ferrari 488 Challenge Evo -gt-rata-autoilla ajettavan sarjan kierrosennätyksen 1.48,644. Paalupaikkaa seurasi kuitenkin pettymys: italialainen Tommaso Rocca osui heti ensimmäisessä mutkassa Nurmen kylkeen, ja tamperelaiskuskin kisa oli siinä.
Sunnuntaina Nurmi iski jälleen paalupaikalle ja sitä seurasi myös kilpailun voitto, kun suvereenisti ajanut suomalainen johti kisaa lähdöstä maaliin. Hänestä tuli samalla sarjan historian nuorin osakilpailuvoittaja.
– Se oli tosi hyvä aloitus vaikeana, vaativana viikonloppuna. Lauantaina ajettiin kuivalla ja sunnuntaina aika-ajo ajettiin sateella. Lauantaina hän veti kuivalla tosi selkeät pohjat, mutta sitten oli huonoa tuuria lähdössä. Kilpakaveri teki virheen, Luka joutui sijaiskärsijäksi ja kisa päättyi, Vilander alustaa.
Sunnuntaina Nurmi ajoi ensimmäistä kertaa Ferrari 488 Challenge Evolla sateella. Vilander kehuu paalusuoritusta niissä oloissa ennakkoluulottomaksi.
– Kisa ajettiin kuivalla kelillä. Siinä oli turva-autoa (kolmesti) ja punainen lippukin, monta elementtiä, joissa olisi voinut ote herpaantua. Luka hoiti sen hienosti.
– Tämä viikonloppu osoittaa lahjakkuutta ja vauhtia, ja kyllä muunkin suhteen vakuutuin paljon. Arvostan hänen suoritustaan, ja nuori ikä vielä nostaa sen arvoa.
"Teki tämän omalla suorittamisellaan"
Nurmi on paitsi Ferrari Challengen Euroopan kilpasarjan historian nuorin kuljettaja myös AF Corse -tallin toinen suomalainen kuski. Vilander itse voitti tallille FIA WEC -sarjan mestaruuden kaudella 2014.
Pitkään Ferrareilla kilpaa ajanut Vilander on myös antanut Nurmelle neuvoja. Sunnuntaina hän kertoi vinkkejään kuivuvalla radalla ajamisesta, mutta tuumii haastattelussa, että ehkä nuori kaveri osasi asiat omasta takaa. Vilander painottaa olevansa taka-alalla.
– Turha minun on mitään isoa roolia ottaa. Hän teki tämän omalla suorittamisellaan ja ajamisellaan.
"Hyvä kuvio muotoutumassa"
Nurmi edustaa sarjassa tanskalaista Formula Racing -tiimiä ja saa Ferrarin tehdastallin AF Corsen varikko- ja huoltopalvelut. Vilander sanoo, että "tässä on hyvä kuvio muotoutumassa".
– AF Corsella, jolla on olen itse ajanut 2005 ekaa kertaa, on paljon yhteyksiä eteenpäin. Mukana on myös Ferrareita Lempäälässä myyvä Luxury Collection -autoliike. On hyvä yhtenäisyys, että saadaan meidän autokauppamme ja liiketoimintamme yhdistettyä Ferrarin ytimeen, kilvanajamiseen, luonnehtii Vilander, yksi Luxury Collection Automobilesin pääomistajista.
Nurmi itse kertoi MTV Urheilulle, että hänen unelmanaan on aina ollut F1, mutta gt-autojen huippukin innostaa häntä. Vilander katsoo, ettei formuloissa ajamistakaan voida sulkea pois.
Nurmi on aiemmin ajanut kotimaisia ja kansainvälisiä karting-sarjoja ja Porschen tehdassarjaa. Hänellä on nyt Ferrarin kanssa kaksivuotinen sopimus Ferrari Challengen Euroopan kilpasarjan ajamisesta.
– Minun mielestäni Lukan uraa on rakennettu järkevästi. Kaikissa luokissa ja kaikki autourheilu on kallista, mutta siinä voi silti yrittää tehdä fiksuja ratkaisuja. Aina ei tarvitse tehdä ihan sillä tavalla, mitä kaikki muut tekevät.
"Mahdollisuuksia mihin vaan"
Vilander alleviivaa, että se kokemus, mitä Nurmi tullee muutamassa vuodessa saamaan, tulee olemaan kova valttikortti.
– Tässä kohtaa on mahdollisuuksia mihin vaan. Ferrari Challenge luokkana on yksi ja siinä on omat vaatimuksensa. Kun katsoo eteenpäin, en näkisi mitään estettä, etteikö hän voisi ottaa seuraaviakin haasteita vastaan.
– Hän on tosi lahjakas nuori mies. Kaikki ovat tosi iloisia – Ferrarin organisaatiokin on iloinen, koska he haluavat tänne nuoria yhtä lailla kuin kokeneempia ja vähän iäkkäämpiäkin kuljettajia. Täällä on kova sekoitus erilaisia kuskeja.
Siinä joukossa vaaditaan myös henkistä kovuutta, mistä Nurmi antoi viikonloppuna väkeviä näyttöjä.
– Joka kisaluokassa on aina omat sääntönsä, vaatimuksensa ja totuttelunsa. Tämä viikonloppu osoitti monessa suhteessa tosi hyviä asioita, kun hän ajoi hienosti sekä kuivalla että märällä, tuli pettymys ja siitä palattiin radalle onnistuneesti.
– Suomalaisilla tuppaa olemaan se perusajatus, että kun lähdetään maailmalle, enemmän vastustaa kuin tulee menestystä. On hyvä, että tämä lähtee heti positiiviseksi meiningiksi.
Hyvää vauhtia myös jatkossa?
Ferrari Challengen Euroopan kilpasarja sisältää kaikkiaan seitsemän kisaviikonloppua. Sarja jatkuu vappuviikonloppuna Itävallassa.
– Monza on yleensä yksi vaativimmista radoista. Jos Monzassa on hyvä vauhti, sen pitäisi jatkua minun näkemykseni mukaan koko kauden.
– Hienoja ratoja on tulossa. Paljon sellaisia ratoja, jotka palvelevat uralla eteenpäin pitkän aikaa. Koko ajan tulee lisää oppia, Vilander virkkoo ja toteaa, että "tästä on hyvä jatkaa".