Suomalaislupaus Luka Nurmi, 16, asteli Ferrari Challengen Euroopan kilpasarjan kauden avausviikonloppuun Monzassa sarjan historian nuorimpana kuljettajana. Plakkariin Ferrari 488 Challenge Evo -gt-rata-auton ohjaimissa kertyi kaksi paalupaikkaa kera lauantain kierrosennätyksen ja suvereeni voitto sunnuntain kilpailusta.
Tanskalaista Formula Racing -tiimiä edustava Nurmi tykitti lauantaina paalulle sarjan kierrosennätyksellä 1.48,644. Lauantainen kilpailu päättyi kuitenkin masentavasti heti kättelyssä, kun italialainen Tommaso Rocca osui heti ensimmäisessä mutkassa tamperelaiskuskin kylkeen.
Sunnuntaina Nurmi valtasi jälleen paalupaikan. Sunnuntaisesta monivaiheisesta kisasta ei jäänyt muille nokankoputtamista, sillä Nurmi johti sitä alusta loppuun.
– Kyllähän viikonloppu meni superhienosti. Paljon oli tunteita mukana, kun eilen aika-ajoissa tuli paalu ja Monzan rataennätys. Kisassa ei päästy ekaa mutkaa pidemmälle, kun tuli aika paha kolari. Yöllä sain kuitenkin mielen hyvin nollattua, ja tänään aamulla tuli taas paalu toisesta aika-ajosta. Tunnerikkaasta kisasta sen jälkeen voitto, Nurmi niputtaa MTV Urheilulle puhelimitse.
Lauantain kisan "tosi kovaa takaiskua" Nurmi nollasi muun muassa katsomalla Netflixiä ja nukkumalla yöunet. Hän sai myös sovittua kolarin tiimikaverinsa kanssa, minkä jälkeen molemmat pystyivät ajamaan jälleen hyvillä mielin kilpaa.
Sydämentykytyksittä voitto ei tullut. Turva-auto nähtiin radalla kolmeen kertaan ja kilpailu myös keskeytettiin kerran. Nurmi ehti sanojensa mukaan yliajatella, kun kilpailun aikana ympärillä sattui ja tapahtui.
– Turva-auton perässä kun tultiin, mietin, saako renkaita lämpimiksi ja kaikkea sellaista pientä. Rengas myös vähän tärisi kesken kisan. Pelotti koko ajan, kestääkö se, ja olin tosi jännittynyt. Lisäksi syttyi jarrun varoitusvalo, joka on viimeinen valo, jonka haluaisin nähdä, mutta näköjään mitään ongelmaa ei ollut.
– Ei ole varmaan koskaan jännittänyt noin paljon. Normaalisti minua ei kilpaillessa jännitä, mutta kaikki oli minulle uutta.
Mestaruus tähtäimessä
Monella kuskilla voi ottaa alkuun aikansa sopeutua uuteen sarjaan. Aiemmin kotimaisia ja kansainvälisiä karting-sarjoja sekä Porschen tehdassarjaa ajanut Nurmi kuitenkin osoitti, että hän ei tuntuman ottamiseen ylettömästi aikaa tarvitse, vaan pystyy olemaan iskussa heti sarjassa, jossa kaikilla kuskeilla on allaan samat Ferrari 488 Challenge Evo -gt-rata-autot.
– Tähänkin mennessä ajot ovat menneet ihan hyvin, mutta Ferrari on ollut minulle pienestä asti aina iso unelma. Nyt tämä on yhtä unelman elämistä. Niin hyvä fiilis on koko ajan, että radallakin on tullut hyvää suoritusta, Nurmi sanoi ja tuumi Monzan radan sopineen hänelle.
Tavoite seitsemän kisaviikonloppua sisältävälle kaudelle on kirkas.
– Eilen menetin tosi paljon pisteitä siinä kolarissa ja sain kisasta nollapisteet. Nyt koetetaan kiriä loppukausi ja voittaa mestaruus.
"En todellakaan kieltäydy"
Nurmella on Ferrarin kanssa kaksivuotinen sopimus Ferrari Challengen Euroopan kilpasarjan ajamisesta. Hän saavutti paikan Ferrarin tehdastallissa lyötyään marraskuussa vakuuttavat näytöt varikko- ja huoltopalvelut tarjoavan AF Corsen Italian Cremonassa järjestämissä testeissä.
Tulevaisuutta on tunnetusti vaikea ennakoida, ja sattumalla on oma sijansa, mutta Nurmi pitää mielensä avoimena sekä gt:lle että formuloille – Ferrari myös tuo monelle ensisijaisesti mieleen autourheilun kuninkuusluokan, F1:n.
– Unelmat ovat aina olleet formula ykkösissä. Unelmana on myös gt-autojen huippu. Jos formula ykkösiin tai formulapuolelle polku vielä aukeaa, ehdottomasti ruvetaan tähtäämään sinne. En todellakaan kieltäydy, jos sinne päin tulee jotain tarjousta, Nurmi sanoo.