17-vuotias voi hakea poikkeusluvalla ajokortin töitä varten, mutta ajella kaveriensa juoppokuskina – tämän tilastot kertovat poikkeuslupakuskien onnettomuusalttiudesta

Poikkeusluvalla ajokortin saaneet 17-vuotiaat eivät tähän mennessä kerättyjen tilastojen perusteella vaikuttaisi joutuvan merkittävästi muita nuoria kuskeja useammin liikenneonnettomuuksiin.

Yhteensä kuusi 17-vuotiasta sai surmansa tieliikenteessä tänä vuonna tammikuusta elokuuhun ulottuvalla ajanjaksolla.

Tammi-heinäkuussa 17-vuotiaat autoilijat olivat osallisena yhteensä 45:ssä jonkinlaiseen henkilövahinkoon johtaneessa onnettomuudessa.

Liikenne- ja viestintäministeriön käytössä olevat tilastot eivät silti anna tällä hetkellä viitteitä siitä, että poikkeusluvalla ajokortin saaneet 17-vuotiaat joutuisivat merkittävästi muita nuoria kuskeja useammin onnettomuuksiin.

– Pääasiassa voidaan todeta, että nämä kuljettajat ovat toimineet liikenteessä asianmukaisesti, ministeriön yksikönjohtaja Sini Wirén kertoo.

– Toki ikäviä poikkeustapauksia löytyy, mutta verrattuna muihin nuoriin ikäryhmiin, 17-vuotiaat eivät ole mitenkään yliedustettuina esimerkiksi onnettomuus- tai liikennerikostilastoissa, Wirén sanoo.

Liikenneturva ei ole täysin tyytyväinen

17-vuotias on voinut hakea poikkeuslupaa ajokortille esimerkiksi työssäkäynnin tai harrastuksen perusteella kesän 2018 lakiuudistuksen jälkeen.

Tällä hetkellä ajokortti on noin 9 700:lla 17-vuotiaalla.

Poikkeuslupa on myönnetty 95 prosentille hakijoista.

– Tällä hetkellä lainsäädäntö on sellainen, että ikäpoikkeusluvan saaminen on suhteellisen helppoa, jos perusteet löytyvät, Wirén vahvistaa.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen ei ylistä nykykäytäntöä.

– Liikenneturvassa seurataan tätä tilannetta tarkkaan ja ehkä mietitään, onko kyseessä enää poikkeuslupa, jos kaikki tämän luvan saavat, Anteroinen murjaisee.

Voisiko 17-vuotiaiden yöajamista rajoittaa?

Lainsäädäntö mahdollistaisi Anteroisen mukaan jonkinlaisen rajauksen sille, minkälaisissa tilanteissa 17-vuotias voisi autoa kuljettaa.

– Nythän poikkeusluvan saa esimerkiksi lätkätreenejä tai työssäkäymistä varten, mutta samalla luvalla saa ajaa keskellä yötä vaikkapa neljän kaverin juoppokuskina, Anteroinen päivittelee.

Onnettomuusalttiimpien paikkojen ja tilanteiden osalta pitäisi Anteroisen mukaan miettiä, voitaisiinko 17-vuotiaiden ajamista rajoittaa.

– Yöajaminen, alkoholinkäyttö ajoneuvossa muiden kuin kuljettajan osalta, näitä kaikkia pitäisi tuoda keskusteluun mukaan.

Lue myös:

    Uusimmat