Nuorten liikennekuolemat ovat vähentyneet viimeisen 10 vuoden aikana. Siitäkin huolimatta Liikenneturvan mukaan jopa kolmannes liikenteessä loukkaantuva on nuori.
Viikonloppuna Lounais-Suomen poliisi kertoi kolmesta eri tapauksesta, jossa poikkeusluvalla ajokortin saanut 17-vuotias nuori oli aiheuttanut vakaviin loukkaantumisiin johtaneen liikenneonnettomuuden.
Viikko sitten maanantaina poliisi kertoi kuolemaan johtaneesta liikenneonnettomuudesta, jossa henkilöauto oli törmännyt puimurin kanssa.
Autoa ajanut 17-vuotias nuori menehtyi saamiinsa vammoihin onnettomuuspaikalla.
Lue myös: Poliisi mittasi hurjia ylinopeuksia Torniossa – 17-vuotias kaahasi tutkaan 218 km/h
Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikosken mukaan nuorten liikenneonnettomuuksista lukeminen on herättänyt suurta huolta.
– On huoli nuorten turvallisuudesta ja liikenneturvallisuudesta, koska nuorethan ovat olleet pitkään olleet ryhmä, jonka liikenneturvallisuudesta on oltu huolissaan.
– Emme tietysti haluaisi kenenkään nuoren kuolevan tai vakavasti loukkaantuvan, Tuomikoski kommentoi Viiden jälkeen -ohjelmassa.
Ajokieltorikokset ajokortin saaneista ikäryhmittäin:
17-vuotiaat 2,3 %
18-vuotiaat 7,1 %
Ennätysmäärä poikkeuslupia
Ajokortin on voinut saada ikäpoikkeusluvalla heinäkuusta 2018 lähtien. Noin 96 prosenttia ikäpoikkeuslupaa hakeneista 17-vuotiaasta on sen myös saanut.
Poikkeuksellista ei siis ole poikkeusluvan saaminen vaan se, että sitä ei saa.
Vuonna 2019 poikkeuslupa myönnettiin kaikkiaan noin 12 000 hakijalle.
Tänä vuonna elokuun loppuun mennessä lupia on myönnetty lähes 10 000. Onkin todennäköistä, että tänä vuonna poikkeuslupia myönnetään ennätysmäärä.
Liikenneturva: Poikkeusluvan hakuprosessia tulisi tiukentaa
Tuomikosken mukaan olisi syytä miettiä, pitäisikö hakuprosessia jollain tavalla tiukentaa.
– Tietysti, kun puhutaan, että se on poikkeuslupa, ja varmaan lainsäätäjällä ei ole tarkoitus tehdä siitä normaalia, että 17-vuotias saa (ajo)kortin, Tuomikoski alustaa vastaustaan.
– Voisi miettiä sitä, että onko tarvetta lisäkoulutukseen tai kun saa ajoluvan, onko siinä jotain rajoituksia, Tuomikoski sanoo.
Tuomikosken mukaan Suomen käytäntö on ainutlaatuinen, sillä 17-vuotiailta ei vaadita lisäkoulutusta, toisin kuin monessa muussa maassa.
– Siellä on joko rajoituksia tai turvallisuutta parannetaan lisäkoulutuksella, hän jatkaa.
12:41
Lue myös: Kansanedustaja sai tarpeekseen alaikäisten kuljettajien törttöilystä – vaatii kiristystä poikkeuslupiin: "Elämä on tärkeämpää"
"Nämä ovat huolestuttavia asioita"
Tuomikosken mukaan poikkeuslupien myöntäminen voi olla suuri riski liikenneturvallisuuden kannalta.
Hänen mukaansa tämän hetken tietojen mukaan 17-vuotias on esimerkiksi täysi-ikäistä, 18-vuotiasta nuorta, suurempi riski liikenteessä.
Poikkeusluvan saaneiden osuus ikäluokasta:
Koko Suomi 21 %
Uusimaa 11 %
Etelä-Pohjan,maa 38 %
Syy on fysiologinen: Tuomikosken mukaan nuorella aivojen kehitys on vielä kesken, ja siksi esimerkiksi riskien hallinta on vielä puutteellista.
– Nämä ovat huolestuttavia asioita ja se, miten niitä pystyy kompensoimaan, sitä pitäisi miettiä, Tuomikoski sanoo.
– Täytyy kuitenkin koko ajan muistaa, että nuoret eivät ole yksi yhtenäinen ryhmä – siellä on hyvin paljon eroja. Suurin osa nuorista käyttäytyy mallikkaasti liikenteessä, hän muistuttaa.
7:45