Lance Strollilla on ikää 19 vuotta ja kokemusta 20 F1-kisasta. Hän on silti Williamsin kokeneempi kuljettaja, kun rinnalla on tulokaskuski Sergei Sirotkin.
MAINOS
F1-kausi C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Stroll ajoi tulokaskautensa Felipe Massan rinnalla ja nyt hänen on aika ottaa isompi rooli.
– Olen valmis. Tallin johtaminen on ehkä väärä sana, vaikka minulla on vuosi enemmän kokemusta kuin Sergeillä. Olemme kuitenkin kaikki yhdessä, ei meillä ole johtajaa ja kakkoskuljettajaa, vaan olemme yksi tiimi ja haluamme kaiken irti kokonaisuudesta, Stroll sanoi Barcelonassa.
Viime kauden aikana tuli jatkuvasti uutta vastaan, testeistä lähtien.
– Nyt minulle on kaikki selvää. Kun tulin tänne viime vuonna, en oikein osannut odottaa mitään enkä tiennyt millainen auton ajotuntuma on. Viime vuonna olin vähän niin kuin sokkona, kun saavuin tänne, Stroll myöntää vuotta myöhemmin.
– Nyt tiedän tavoitteet, omat maalini ja sen mitä testeistä halutaan ja mitä pitää saavuttaa.
Viime kaudella selvät heikkoudet
Strollin viime kauden ehdoton ykkösonnistuminen oli Bakun kisan kolmossija. Sen lisäksi kauteen sattui paljon heikkoja hetkiä ja perättäisiä vaikeita kisoja.
– Opin niin paljon. Kokemusta ja tietoa tulee niin paljon vuoden aikana. Olin eri kuljettaja kauden lopussa kuin alussa, Stroll sanoo.
Stroll myöntää myös, ettei hän onnistunut aika-ajoissa viime kaudella toivotusti. Myös auton tasapainon kanssa oli tekemistä.
– Auto ei oikein sopinut minulle ja siitä seurasi vaikeita hetkiä. Se oli ongelma viime vuonna, mutta nyt olemme ottaneet oikeita askeleita. Viime kaudella oli vahvuuksiakin ja ehdottomia huippuhetkiä, joiden päälle olen rakentanut talven aikana, Stroll linjaa.
Stroll ei lähde edes veikkailemaan mikä Williamsin tila on verrattuna viime kauteen, mutta auto tuntuu selvästi paremmalta.
– Meidän piti parantaa kokonaisuudessaan downforcea ja pitoa. Olimme ongelmissa korkean downforcen radoilla ja sitä halusimme parantaa ja uskon että olemme onnistuneet siinä. Auto on parempi hitaissa mutkissa, ja myös nopeissa mutkissa downforcea on enemmän. Se on hyvä tietää, että auto on mennyt eteenpäin, kanadalainen miettii toiveikkaasti.
– Tietysti kaikki ovat menneet eteenpäin, kyse on siitä kuka on mennyt eniten, hän muistuttaa.
Strolliin kohdistui suuri huomio, sillä hän tuli F1-sarjaan miljardööri-isänsä vahvan tuen saattelemana. Nyt häneltä ei enää sallita tulokasvirheitä. Vastuu ei kuitenkaan paina nuorukaista.
– Työni on edelleen sama. Minulla on ympärilläni ryhmä ihmisiä, joiden kanssa teen töitä ja me haluamme paketistamme parhaan irti. Meillä ei ole kokenein kaksikko, mutta ympärillä on paljon ihmisiä, jotka auttavat meitä.