Marcus Ericsson unelmoi siitä, että hänellä on viimein käsissään työkalu, jolla hän voi näyttää kykynsä F1-maailmassa.
MAINOS
F1-testit päivittäin C Morella
C More näyttää testien huippuhetket 6.3.-9.3. kello 22.45.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Ruotsalaisella alkaa jo viides kausi F1-sarjassa. Ensimmäinen meni Caterhamilla, joka sittemmin katosi maailmankartalta. Kolme edellistä kautta hän on ajanut Sauberilla, joka on ollut talousvaikeuksiensa takia kaukana kärjen vauhdista. Viime kaudella autossa oli edellisvuotinen moottori, joten jo ennen kauden alkua saattoi sanoa, että Ericssonilla ole asiaa kärkitaisteluun.
Nyt Sauber on jälleen virallisessa kumppanuussuhteessa Ferrarin kanssa ja ajantasainen voimayksikkö antaa mahdollisuuksia muuhunkin kuin oman tallikaverin kanssa taistelemiseen joukon hännillä. Ericsson myönsi MTV Sportille, että käsillä on nyt kuin uusi alku.
- Auto tuntuu selvästi erilaiselta. Meidän täytyy vielä parantaa sen balanssia, että saamme sen kaiken potentiaalin irti. Koin jo tänään väläyksiä hyvästä suorituskyvystä ja auton potentiaalista, mutta meidän täytyy analysoida mitä teimme, kun niitä näkyi ja mitä oli toisin, kun suorituskyky ei ollut yhtä hyvää. Perusta on hyvä, Ericsson sanoi tiistain ajopäivän jälkeen.
Viime kaudella ei ollut väliä, paljonko Sauber sai autoaan kehitettyä, sillä voimayksiköstä ei irronnut tarpeeksi, että tiukka keskipakka olisi ollut mitenkään saavutettavissa. Samalla Ericssonin omat kyvyt ovat jääneet täysin pimentoon. Joko viidennellä kaudella alla on auto, jolla ruotsalainen saa omat kykynsä kunnolla esiin?
- Sitä minä toivon. Olen unelmoinut koko talven siitä, että olisin asemassa, jossa pääsen näyttämään mitä osaan ja kuinka paljon olen kehittynyt. Kun on ajanut perällä, en ole pystynyt näyttämään sitä, Ericsson myöntää.
Superlahjakkuus tallikaverina
Ericssonin tallikaveri on hänen omien sanojensa mukaan korkeimmalle arvostettu tulokas vuosikausiin, Charles Leclerc. Hän on nähnyt jo nyt, että nuorukainen on erittäin hyvä kuljettaja, mutta myös hyvä ihminen.
- Ei kysymystäkään, hän on todella kyvykäs. Silti uskon tietysti itseeni ja siihen, että voin voittaa hänet. Minun täytyy käyttää kokemustani ja niitä kykyjä, jotka vuosien aikana on kehittynyt. Tasaista tulee varmasti, Ericsson miettii.
- Viime vuonna ajoin tallikaverina oli Pascal Wehrlein, joka oli lähellä päästä Mercedekselle, mutta päätyi Sauberille. Olimme keskimäärin tasaisimmat tallikaverit viime kaudella, ja vaikka meillä ei ollut autoa, jolla olisi pystynyt taistelemaan paremmista sijoista, hän oli hyvä mittatikku minulle. Tämä tilanne on täydellinen siihen, että pystyn näyttämään osaamiseni.
Vaikka ensimmäinen testiviikko oli torso, Sauber-kuskien palaute tallille oli hyvin samansuuntaista. Ericsson luottaa, että Leclerc osaa antaa oikeanlaista tietoa tiimille ja kehittää autoa.
- Tunsimme autossa samoja asioita. Hän on fiksu kaveri ja luotan siihen mitä hän sanoo ja tuntee.
Ferrarin tuki
Ferrarin kanssa tehtävä yhteistyö tuottaa pikkutallille paljon hyvää. Paras asia on helppo nimetä.
- Moottori, Ericsson nauroi.
- Nyt meillä on uusi voimayksikkö. Ferrarin isompi kiinnostus auttaa meitä eri tavoin. Suhde on vahvempi kuin aiemmin. Paljonko se auttaa, en tiedä, muttei se varmasti ainakaan haittaa.
Ericsson ajoi toisen testiviikon avauspäivänä 120 kierrosta. Auto tuntuu jo nyt selvästi paremmalta kuin edeltäjänsä, mutta selvitettävää on paljon.
- Tarvitsemme lisää kierroksia ja säätökokeiluja, niissä on puutetta. Kun saamme auton oikeaan toimintaikkunaan, siinä on paljon potentiaalia ja auto tuntuu hyvältä, mutta olemme olleet liikaa poissa siitä ikkunasta ja auton tasapaino on muuttunut. Auto on aivan erilainen, joten se reagoi eri tavoin myös säätömuutoksiin, Ericsson sanoo.
- Se on rohkaisevaa, että autossa tuntuu todella erilaiselta. Voimayksikkö on iso askel oikeaan suuntaan, mutta potentiaali on paljon isompi.
Sauber sai juuri ennen tiistain ajoja uusia osia tehtaalta. Ne toimivat heti, joten tuulitunnelissa tehty työ näkyy oikein myös radalla.