Moskovan turmakoneen stuertti Maksim Moiseev kuoli auttaessaan matkustajia ulos roihuavasta Suhoi Superjet 100 -koneesta. Hän yritti avata koneen perässä ollutta uloskäyntiä, jotta matkustajat olisivat pelastuneet tulipalon keskeltä.
22-vuotias Maksim Moiseev oli stuerttina koneessa, joka syttyi tuleen hätälaskun jälkeen Sheremetyevon lentoasemalla. Hän kuoli liekkeihin yrittäessään avata koneen peräpään uloskäyntiä, lähde kertoo venäläiselle uutistoimisto Tassille.
– Matkustajat evakuoitiin koneen etuosassa olevan hätäuloskäynnin kautta. Stuertti Maksim Moiseev oli matkustajien kanssa koneen perässä. Hän yritti avata koneen perän uloskäyntiä, ja evakuoida matkustajia, jotka olivat koneen liekeissä olevassa perässä, lähde kertoo uutistoimisto Tassille.
Lue myös: Tällainen on Moskovan turmakone – samalla konetyypillä tehty esittelylento päättyi traagisesti: 45 ihmistä kuoli, kun kone törmäsi vuoreen
– Hän ei onnistunut avaamaan peräuloskäyntiä ja alkoi auttaa ihmisiä kohti koneen etuosaa.
Ilmailualalla työskenteleminen oli nuoren Moiseevin haave, kertoo The Telegraph. Hän oli työskennellyt stuerttina vuoden ennen paloa.
"Vain lentoemäntien ansiosta selvisin"
Sosiaalisessa mediassa on toivottu, että matkustamohenkilökunta palkittaisiin heidän sankarillisuudestaan evakuointitilanteessa.
Jo eilen yksi koneesta selvinneistä matkustajista, Dmitri Khlebushkin, sanoi olevansa erittäin kiitollinen juuri matkustamohenkilökunnalle.
– Kiitos lentoemännät, vain teidän ansiostanne selvisin, hän sanoi The Telegraphin mukaan.
Matkustamohenkilökunta ei ole saanut kuitenkaan pelkkää kiitosta toiminnastaan.
The Telegraph kertoo, että onnettomuutta tutkiva komitea pohtii kolmea mahdollista syytä tragedialle ja yksi syistä on koneen henkilökunnan ja lennonjohdon heikko koulutus.
Jo konetyypin toinen onnettomuus
Myös teknistä ongelmaa ja heikkoja sääolosuhteita on pidetty turman mahdollisina syinä. Moskovan tulipalo on toinen konetyypille sattunut ihmishenkiä vaatinut onnettomuus.
Onnettomuuden syyksi arvioitiin tuolloin lentäjän huolimattomuus. Lentäjä jätti huomioimatta koneen järjestelmien antamat varoitukset edessä olevasta esteestä, kun hän samalla pyrki esittelemään koneen ohjaamoa siellä olevalle ostajaehdokkaalle.
Reutersin tietojen mukaan venäläisviranomaiset eivät aio määrätä konetyyppiä lentokieltoon onnettomuudesta huolimatta.
41 ihmistä kuoli tulipalossa, joka syttyi koneen hätälaskun jälkeen. Matkustajakoneessa oli 73 matkustajaa ja viisi matkustamohenkilökunnan jäsentä.