Varhain keskiviikkona iranilaisten ampumasta Ukraine International Airlinesin (UIA) lento PS752:ta vastasi kolme kokenutta liikennelentäjää. Lentoyhtiön verkkosivuillaan julkaiseman tiedotteen mukaan kolmella lentäjällä oli kullakin kokemusta konetyypistä 7600-12 000 lentotunnin verran. Turmassa menehtyi 176 ihmistä.
Turmakoneessa oli yhteensä kolme lentäjää. Kapteeni Volodymyr Gaponenko oli ehtinyt lentää 737-konetyypillä peräti 11 600 tuntia. Kapteenina tästä ajasta hän lensi 5500 tuntia.
Perämies Serhii Khomenko oli myös ehtinyt kerryttää 7 600 lentotuntia 737-lentokoneella.
Kone oli matkalla Iranin pääkaupungista Teheranista Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Lentoyhtiö on jo usean vuoden ajan käyttänyt Teheranin lentokenttää lentäjiensä kouluttamiseen perehdytämiseen.
– Tehereanin kenttä on kaikkea muuta, kuin yksinkertainen. Tästä syystä UIA on käyttänyt lentokenttää Boeing 737- konetyypin lentäjien perehdytykseen sekä toimintakyvyn ja tehokkuuden arviointiin hätätilanteissa, toteaa UIA:n operatiivisen toiminnan varajohtaja Ihor Sosnovsky tiedotteessa.
Tiedotteessa todetaan myös UIA:n omiin tietoihin viitaten, että miehistön kokemuksen perusteella virheen todennäköisyys on minimaalinen.
Koneessa oli kapteenin ja perämiehen lisäksi mukana myös niin ikään varsin kokenut kouluttaja Oleksiy Naumkin, jolla oli kokemusta konetyypistä 12 000 lentotunnin verran, joista kapteenina 6600 tuntia.
BBC:n uutisen mukaan entinen UIA:n lentäjä kertoi lentäneensä jokaisen turmakoneen ohjaajan kanssa. Hän kuvaili Facebookissa jokaista loistavaksi pilotiksi.
”Älä lennä, älä tee sitä”
Sky Newsin mukaan kapteenin leskeksi jäänyt vaimo olisi anellut miestään jäämään pois lennolta, sillä turvallisuustilanne huolestutti häntä.
– Sanoin miehelleni ennen hänen lähtemistään, että ”älä lennä, älä tee sitä”, Katerina Gaponenko muisteli avioparin viimeiseksi jäänyttä keskustelua.
Volodymyr Gaponenko oli vastannut vaimolleen, ettei hänen tilallensa löytyisi ketään muuta, jos lento aiottiin lentää aikataulun mukaisesti.
Perheenisä, arvostettu ja kokenut lentäjä ei kuitenkaan halunnut jättää matkustajia pulaan. Pariskunnalla oli kaksi lasta.
Gaponenko kipparoi 737 -koneen Kievistä Teheraniin 7. tammikuuta. Paluulento oli aikataulun mukaan seuraavana aamuna. Siitäkin huolimatta, että Iran oli juuri tehnyt iskun Yhdysvaltojen sotilastukikohtaan.
Katerina Gaponenko kertoi, että paluulentoa lykättiin tunnilla, eikä hän tiennyt syytä. Kun kone lopulta nousi ilmaan Teheranista, se putosi liekehtien maahan vain parin minuutin ilmalennon jälkeen.
Kaikki koneessa olleet 176 matkustajaa ja miehistön jäsentä menehtyivät.