Turboahtimet ovat vallanneet alaa kaikissa autoluokissa, mutta vapaasti hengittävien moottoreiden ystäviäkään ei ole kokonaan unohdettu.
Porsche esitteli uudet turboahdetut moottorit 911-perusmallistoon vuoden 2015 lopulla. Odotetusti tämä aiheutti lievää vastarintaa, mutta useimpia parempi taloudellisuus piristyneen suorituskyvyn kanssa ei ole haitannut. Se ainoa mutta tulee esille kuitenkin tunnepuolella, sillä uudet turbokoneet eivät tarjoa samaa repivyyttä kuin huomattavasti korkeammalle kiertäneet vapaasti hengittävät koneet.
Porsche kuitenkin lupasi edelleen tarjota vapaasti hengittäviä moottoreita GT-merkinnän omaavissa autoissa, ja tässä lupauksessa on pitäydytty. Valmistaja esitteli viime vuonna uuden 911 GT3:n, jonka 4,0-litraisesta bokserikuutosesta saksalaiset puristivat kiitettävät 500 hevosvoimaa. Huolimatta yhtenevistä teholukemista edellisen 911 GT3 RS:n kanssa kyseessä oli pitkälti uudelleen kehitetty moottori.
Galleria
Nyt Porsche esitteli uudistuneella 9 000 minuuttikierrokseen kiertävällä moottorilla varustetun 911 GT3 RS:n. Auto perustuu pitkälti GT3:een, mutta on kokenut päivityksiä Porschen moottoriurheiluosaston toimesta. Moottorin teholukemaksi kirjataan 911-sarjatuotantomalliston vapaasti hengittävien ennätys; 520 hevosvoimaa. Vaihteistona autosta löytyy 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti ja voima välitetään 325 millimetriä leveille takarenkaille. Satasen nopeuden auto saavuttaa 3,2 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy parhaimmillaan 312 km/h.
Jokseenkin maltillisen huippunopeuden ymmärtää auton ulkonäköä katsellessa. 911 GT3 RS:llä on vahvat perimät moottoriurheilusta, ja auto on tehty nimenomaan rata-ajoa silmällä pitäen suorien huippunopeuksien sijaan. Iso takaspoileri on muodostunut jo RS-mallien tavaramerkiksi, mutta se on luonnollisesti hyvin funktionaalinen osa auton aerodynamiikkaa.
Galleria
Moottoriurheiluperimästä kertoo myös mahdollisuus varustaa auto Porschen muidenkin GT-mallien tavoin ilman lisämaksua Clubsport-paketilla. Tämä tuo mukanaan turvakaaret, palonsammuttimen, mahdollisuuden päävirtakatkaisijalle sekä kuusipisteturvavyöt. Lisäksi valmistaja tarjoaa todellisille moottoriurheilun ystäville Porsche Motorsportin kotipaikan mukaan nimettyä Weissach-pakettia. Tämän myötä osa alustan, sisustan ja ulkokuoren komponenteista päivitetään painonsäästön nimissä hiilikuituisiin, ja esimerkiksi alumiinivanteet vaihdetaan kevyemmästä magneesiumista valmistettuihin. Keveimmillään auton painoksi kirjataan 1 430 kiloa.
Uusi Porsche 911 GT3 RS esitellään yleisölle maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä. Teknavi sai onneksi pientä esimakua mielenkiintoisesta uutuudesta Suomen Lapissa, kun Markku Alén pääsi tutustumaan autoon saksalaisen rallilegenda Walter Röhrlin kanssa. Muun muassa tästä lisää luvassa maanantaina 26.3. alkavalla uudella tv-kaudella.
Kuvat: Jussi Ranta ja valmistaja
Lue myös:
Katso miten Nürburgring ajetaan ennätysajassa – Porsche 911 GT2 RS nappasi nopeimman katuauton tittelin
Koeajo: Porsche 911 Carrera S – uudet tuulet puhaltavat
Elämys: Avo-Porschella Alppien yli – kun vain taivas on rajana