– Kyllähän tämä tähtimoottori aina vähän tihuttaa öljyä, mutta se vain kertoo siitä, että siellä on öljyä.
Kapteeni Miikka Rautakoura taputtaa OH-LCH:n hopeista runkoa. Kaikki on kunnossa päivän lentoja varten.
Tälle päivälle oli suunniteltu kaksi yleisölentoa Malmin lentokentältä, mutta kiinnostus kolmosta kohtaan on niin suurta, että kannatusyhdistyksen oli pakko järjestää lisälento.
– Hieno lentokeli, mitä muutakaan sitä voisi tällaisena päivänä tehdä kuin lentää kolmosella.
Fly-by-vaijeri
Kapteeni Rautakoura lentää työkseen Finnairin Airbus 350-sarjan matkustajakoneita. Ne ovat elektroniikkaa ja komposiittia, DC-3 on vaijereita ja rautaa. Kun Airbusit joskus puretaan, niin DC3 todennäköisesti jatkaa lentämistä.
– Vanha rouva on nyt 78-vuotias ja kun se täyttää 100 vuotta, niin toivon, että minä saisin vielä lentää sillä.
Glamouria ja Nalle-karkkeja
Glamour tulee koneen tuoksusta ja Tähti-moottoreiden pehmeästä murinasta sekä siitä, että OH-LCH lentää omaan verkkaiseen tahtiin ja matalalla. Helsingin yllä se lentää 300 metrin korkeudessa, eli matkustajat näkevät kaupungin kuin tarjottimella.
Nuori naismatkustaja Irene oli kyydissä ensimmäistä kertaa.
– Oli superhieno lento. Näki Helsinkiä lähempää kuin millään normi-koneella, oli tosi Suomi-maisema, se saaristo ja kaikki. Pakko tulla toisenkin kerran.
– Monet hurahtavat niin, että tulevat kesän aikana kymmenenkin kertaa, kertoo Petri Petäys, DC3-kannatusyhdistyksen puheenjohtaja.
DC-3 kannatusyhdistys sai pelkästään heinäkuussa yli 500 uutta jäsentä. Lentokokemuksen ainoa pettymys ovat Nalle-karkit, joita purseri Nina Merisalo-Reunanen tarjoaa lennolla. Ei sampanjaa, ei vaikka se olisi sitä glamouria, jota matkustajat vanhasta kolmosesta hakevat.
– Ei ikävä kyllä, ei näin lyhyellä lennolla, mutta saat tuoda omat sampanjasi jos lennät meidän kanssa Tallinnaan, nauraa lentoemäntä Jaana Kaunismäki.
Katso yllä oleva video: Vanhan rouvan siivillä - Mika Tommola Suomen ainoan DC-3 matkustajapotkurikoneen kyydissä.