Huomisaamuna varhain julkaistava uusin ilmastoraportti vaatii päästövähennysten nopeaa kiristämistä. Raportissa hallitusten välinen ilmastopaneeli IPCC kertoo, onko ilmastonmuutosta mahdollista pysäyttää 1,5 asteen lämpenemiseen. Valtiot hyödyntävät raporttia ilmastonmuutoksen pysäyttämistä koskevassa päätöksenteossa.
Maailman johtavat ilmastotutkijat ja hallitusten edustajat ovat hioneet ilmastoraporttia Etelä-Koreassa. Raportin lähteenä ovat tuhannet tieteelliset tutkimukset ja sen laatimiseen ovat osallistuneet sadat ilmastotutkijat. Raporttia käytetään tieteellisenä pohjana ilmastoneuvotteluissa.
– Tämä on taatusti painavin raportti, mitä tieteilijöiltä on tähän saakka tullut. Toivotaan, että jossain vaiheessa ero tieteen sanoman ja poliittisen hitauden ja haluttomuuden välillä kurotaan kiinni, sanoo Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja, Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori Markku Ollikainen.
Päästöt nollaan vuoteen 2050 mennessä
Ennakkotietojen mukaan raportti vaatii valtioilta nopeita ja radikaaleja päästövähennyksiä, jotta ilmastonmuutos voitaisiin pysäyttää 1,5 asteeseen. Maailman hiilidioksidipäästöt pitäisi painaa nollaan vuoteen 2050 mennessä. Asiantuntijan mielestä Suomen pitäisi olla hiilineutraali vielä aikaisemmin, jo vuonna 2035.
– Suomi pystyy hyvin nopeasti vähentämään päästöjään puhdistamalla energiasektorin. Se tarkoittaa, että kivihiili ja turve pitää saada pois tuotannosta. Henkilöautoliikenteestä pitää tehdä päästötöntä ja siirtää ilmastokestävät biopolttoaineet raskaan liikenteen käyttöön. Tarvitsemme myös hiilinieluja. Se tarkoittaa, että pitää miettiä, kuinka metsiin sidotaan lisää hiiltä ja kuinka maatalouteen liittyviä maaperäpäästöjä vähennetään, luettelee Ollikainen Suomen päästövähennyskeinoja.
Kuluttajille keinoja päästöjen kompensointiin
Tavallisen kuluttajan käytössä olevat päästövähennyskeinot ovat Ollikaisen mielestä Suomessa vielä liian vähäisiä.
– Kuluttajat pystyvät vaikuttamaan päästöihinsä liikkumista ja ruokaa koskevilla valinnoilla. Meillä ei ole luotu kuluttajille mahdollisuuksia kompensoida päästöjään. Pääministeri Sipilä taisi mainita, että olisi hyvä, jos bensapumpulla voisi suoraan valita sellaisen hinnan polttoaineelleen, että se kattaisi käytettyjen päästöjen kompensoinnin. Tällaiset ratkaisut Suomesta puuttuvat ja niitä pitäisi luoda nopeasti, huomauttaa Ollikainen.
Jo 1,5 asteen lämpenemisellä vakavia seurauksia
Tiettävästi IPCC:n raportti varoittaa, että nykymenolla ilmasto lämpenee 1,5 asteella jo vuoteen 2040 mennessä. Jotta se vältettäisiin, päästövähennystavoitteita on kiristettävä paljon ja nopeasti. Valtioiden tähän mennessä antamat päästövähennyslupaukset johtavat kolmen asteen lämpenemiseen. Esimerkiksi EU:n tavoite 40 prosentin päästövähennyksistä vuoteen 2030 mennessä ei riitä.
– EU:n tulee ehdottomasti nostaa 2030 tavoitettaan. Siihen ei riitä ylimalkainen lupaus energiatehokkuuden kasvattamisesta vaan tavoitetta täytyy selkeästi kiristää, muistuttaa Ollikainen.
Jo 1,5 asteen lämpeneminen aiheuttaa vakavia seurauksia: jäätiköt sulavat, merenpinta nousee, sään ääri-ilmiöt yleistyvät, viljasadot pienenevät ja koralliriutat kuolevat. Mitä enemmän ilmasto lämpenee, sitä vakavammat ovat seuraukset.