Laskuvarjohyppääjien pienkoneen maahansyöksyssä lähellä Ruotsin Uumajaa kuoli sunnuntaina yhdeksän ihmistä. Kaikki koneessa olleet saivat surmansa maahansyöksyssä, joka tapahtui lennon nousuvaiheessa.
Kuolonuhrien kansallisuuksia ei ollut vielä sunnuntaina alkuillasta kerrottu. Aftonbladetin saaman videofilmin perusteella kone syöksyi suoraan alas nokka edellä.
Kone lähti Uumajan lentokentältä Ruotsin aikaa puoli kahdelta iltapäivällä ja lennonjohto sai ilmoituksen onnettomuudesta pian kahden jälkeen. Turman syystä ei ollut tietoa.
Pelastusviranomaisten mukaan kone syöksyi Uumajanjoessa olevalle saarelle, joka sijaitsee noin kahden kilometrin päässä kaupungin lentokentältä.
Koneen kappaleet ovat viranomaisten mukaan pudonneet vaikeakulkuiseen maastoon, ja poliisi eristi laajan alueen etsintöjen ajaksi. Uumajan kautta kulkeva junaliikenne korvattiin etsintöjen ajaksi busseilla. Poliisi pyysi paikallisia asukkaita ilmoittamaan, jos löytävät maastosta turmakoneen osia.
Ruotsin pääministeri Stefan Löfven ja kuningas Kaarle Kustaa esittivät surunvalittelunsa uhrien omaisille.
– Hallitus pitää yhteyttä asianomaisiin viranomaisiin. Nyt on tärkeää selvittää tapahtuman syy, Löfven sanoi lausunnossaan uutistoimisto TT:lle.
TT:n mukaan turma on Ruotsissa tapahtuneista lento-onnettomuuksista seitsemänneksi pahin. Siviili-ilmailussa tapahtuneista onnettomuuksista se on viidenneksi pahin.
Ruotsin laskuvarjohyppääjien liiton puheenjohtaja Per-Olov Humla sanoi, että kyseessä oli vakavin onnettomuus, mitä Ruotsin laskuvarjohyppytoiminnassa on koskaan tapahtunut. Humla oli itse matkalla onnettomuuspaikalle avustamaan onnettomuuden tutkinnassa.
Suomen laskuvarjohyppääjille tuntematon konetyyppi
Kone oli tyypiltään GippsAero GA8 Airvan, kertoi Ruotsin ilmaliikennettä hallinnoiva Swedavia. Sen omisti paikallinen laskuvarjohyppääjien seura.
Tarkkuushypyn moninkertainen suomenmestari Timo Toivonen kertoi, ettei Uumajan konetyyppi ole tuttu näky täkäläisillä lentokentillä.
– Kuulen ensimmäistä kertaa lentolaitteesta. Ei ole tullut maailmankaan kentillä vastaan, Toivonen sanoi 40 vuoden hyppykokemuksella.
Koneen valmistanut australialainen Gipps Aero on vuonna 2009 siirtynyt intialaisen Mahindra Groupin omistukseen. Kaikkiaan mallia on valmistettu noin 240 kappaletta.
Lentokoneen valmistajan mukaan konetyyppi soveltuu laskuvarjohyppyjen lisäksi matkustaja- ja rahtikoneeksi esimerkiksi humanitäärisiin toimiin.
Maiden harrastajat tekevät yhteistyötä
Laskuvarjoliitto järjesti SM-kilpailut viikonloppuna Immolassa. STT tavoitti Toivosen tuoreeltaan kisojen jälkeen, jotka hän myös voitti.
Toivonen sanoo yhteistyön Ruotsin laskuvarjohyppääjien kanssa olevan tiivistä. Hän kertoo, että myös viikonloppuisissa SM-kilpailuissa oli yksi ruotsalainen osallistuja avoimessa sarjassa.
Toivosen mukaan suomalaiset harrastajat käyvät Ruotsissa hyppäämässä pääasiassa Gryttjomissa, joka sijaitsee Upsalan lähellä.
Hyppääjä kuuli tapaturmasta sosiaalisesta mediasta.
– Harrastajien tapana on ilmoittaa onnettomuuden jälkeen, että he ovat itse turvassa, Toivonen kertoi STT:lle.