Itämereen syöksyneen yksityiskoneen matkustajista on saatu jälleen lisää tietoa. Saksalaisen Express-lehden mukaan konetta ohjannut mies oli saksalainen liikemies ja pienlentoyhtiön omistaja Karl-Peter Griesemann, 72.
Perheenjäsenet ovat vahvistaneet tiedon lehdelle.
Pienlentoyhtiö Quick Air Jet Charter on osa suurempaa Griesemann Gruppea, jota johtaa nykyisin Griesemannin poika Björn Griesemann. Poika ei tiettävästi ollut mukana turmalennolla.
Espanjalaislehti El Pais kertoi jo aiemmin saksalaisperheen olleen yksityiskoneen kyydissä. Expressin tietojen mukaan muut matkustajat olivat Karl-Peter Griesemannin 68-vuotias vaimo ja 26-vuotias tytär sekä tyttären 27-vuotias poikaystävä.
Lue myös: Animaatio paljastaa Itämereen syöksyneen pienkoneen lennon vaiheet – näin dramaattisesti putoamisnopeus muuttui viime hetkillä
Latvian viranomaiset johtavat etsintöjä
Latvia on ottanut päävastuun pelastusoperaatiosta paikalla, jossa yksityiskone syöksyi eilen illalla Itämereen. Kaikkien matkustajien uskotaan kuolleen, mutta merkkejä heistä ei ole vielä löydetty.
Latvian meripelastuspalvelun johtajan Peteris Subbotan mukaan etsintäoperaatio on parhaillaan käynnissä kuusi kertaa kuusi kilometriä laajalla alueella. Asiasta kertoo Express.
Cessna 551 -merkkinen kone putosi Latvian aluevesille Ventspilsin kaupungin edustalle eilen illalla.
Ruotsin meri- ja ilmapelastuskeskuksen edustaja Lars Antonsson sanoi jo eilen uutistoimisto TT:lle, että todennäköisyys löytää ketään elossa on lähes olematon. Hän kuitenkin sanoi latvialaisten haluavan varmistaa, ettei kukaan ole voinut selvitä, ennen kuin he lopettavat etsinnät.
Apua paikalle hälytettiin ensin Ruotsista. Antonsson kertoo, että Ruotsin rannikkovartioston lento oli ollut putoamispaikalla ensimmäisenä ja havainnut paikalla öljylautan ja pieniä hylyn palasia, mikä osoittaa maahansyöksyn olleen raju.
Ruotsista apuun kutsutut pelastajat kutsuttiin takaisin Ruotsiin paikallista aikaa yhdeksältä illalla. Lisäksi Latvian ilmailuviranomaiset ovat kertoneet liettualaisten pelastajien tulleen avuksi. SVT:n mukaan myös Stena Linen matkustajalautta ohjattiin paikalle.
5:57
Asiantuntija arvelee syyksi vuotoa
Kone oli lähtenyt matkaan Espanjan Jerezistä, ja sen määränpäänä oli Saksan Köln. Kone ei kuitenkaan laskeutunut Saksaan vaan jatkoi pohjoiseen, ensin kohti Tanskaa ja sitten Ruotsia.
Mediatietojen mukaan yhteys koneeseen menetettiin sen ollessa Ranskan ilmatilassa.
TT kertoo, että sekä tanskalaiset että saksalaiset koneet lensivät koneen lähellä eivätkä niiden lentäjät nähneet ketään onnettomuuskoneen ohjaamossa. SVT:n mukaan konetta tarkkailemaan lensivät espanjalaiset ja ranskalaiset hävittäjät, mutta myöhemmin SVT muokkasi juttuaan ja kertoi koneiden olleen "useista eri maista".
Lentoturvallisuuden asiantuntija Hans Kjäll sanoo TT:lle, että onnettomuuden taustalla oli todennäköisesti lentokoneessa tapahtunut vuoto, joka aiheutti hapen loppumisen. Hän arvelee koneessa olleiden menettäneen tajuntansa.
Lue myös: Latvia etsii Itämereen syöksyneessä koneessa olleita ihmisiä – toivo on kuitenkin vähissä
Onnettomuuden tutkinta tulee kestämään kauan
SVT kertoi aiemmin, että pelastusoperaatiota valmisteltiin alun perin Gotlannin lähelle, sillä koneen polttoaineen oli laskettu loppuvan siihen mennessä. Myös Expressenin mukaan Ruotsissa varauduttiin siihen, että kone putoaa Ruotsin aluevesillä.
Kjällin mukaan noin 10 000 metrin lentokorkeudessa happea on hyvin vähän ja tajunnan voi menettää 30 sekunnissa. Hän kertoo, että paineen laskua ei välttämättä huomaa itse.
TT:n mukaan vielä ei ole selvää, mikä maa on vetovastuussa onnettomuustutkinnassa. Kjäll sanoo, että Cessna 551 -koneissa lentodataa tallentavat niin sanotut mustat laatikot eivät ole pakollisia, joten onnettomuuden syyn selvittäminen voi olla hankalaa.
Kjäll arvioi SVT:lle, että onnettomuuden tutkinta tulee kestämään kauan.
– Kestää vuosi tai enemmän ennen kuin onnettomuudesta voidaan sanoa mitään, hän kertoi.