Ruotsalainen iltapäivälehti Aftonbladet paljastaa, että useat Burger King -pikaruokaketjuun kuuluvat ravintolat ovat Ruotsissa laiminlyöneet hygieniaa ja ketjun ohjeistuksia ruoan tuoreuden suhteen.
Aftonbladetin tutkivan journalismin ohjelma 200 Sekunder haastatteli Burger Kingin työntekijöitä, jotka kertoivat epäilyttävistä kokemuksistaan pikaruokaketjun toimintatavoista Ruotsissa.
Ketjun käytäntöihin kuuluu, että hampurilaiset ja kananugetit saavat odottaa tilausta valmiina enintään 10 minuuttia, ennen kuin ne tulee heittää roskiin. Poikkeuksena ovat vain tilauksesta tehtävät Whopper- ja Rebel-purilaiset.
Yhteensä 14 nykyistä ja entistä työntekijää paljastaa myyneensä liian kauan valmiina odottaneita hampurilaisia ja merkinneensä ruokien valmistusaikoja uudelleen lykätäkseen niiden poisheittämistä.
Työntekijät kertovat myös puutteista hygieniassa. Asiakkaille on muun muassa myyty lattialle pudonnutta ruokaa ja työntekijät ovat käsitelleet ruokia vessasta tullessaan käsiä pesemättä.
Yhdeksän kymmenestä myi vanhaa ruokaa
Ohjelmassa toimittaja testasi kymmentä ketjun ravintolaa Tukholman alueella. Yhdeksässä niistä tarjoiltiin ruokaa, jonka aikaikkuna oli jo mennyt umpeen. Korkeimmillaan testaajat olivat saaneet ostettua 42 minuuttia vanhan hampurilaisen.
200 Sekunder kävi myös läpi kunnallisten ruokatarkastajien raportteja Burger King -ravintoloista vuodesta 2017 lähtien. Boråsin kunnan terveysviranomaisen raportin perusteella paikallinen ravintola myi viime vuonna jopa 50 minuuttia seissyttä ruokaa asiakkaille.
Ohjelman tekemien paljastusten myötä Burger King on ilmoittanut Ruotsissa tarkastelevansa ravintoloidensa toimintaa ja kouluttavansa henkilökuntaa ilmi nousseiden ongelmien estämiseksi.
Ketjulla on maassa yli sata ravintolaa.