Bugatti Chironin tuotanto on pääsemässä vauhtiin. Ranskan Molsheimissa on tällä hetkellä työn alla 12 autoa, joista ensimmäisenä valmistuvat toimitetaan upporikkaille omistajilleen alkuvuoden aikana. Nyt Bugatti tarjoaa harvinaislaatuisen mahdollisuuden kurkistaa Chironin tuotantoprosessiin.
Bugatti Chiron
Hinta alk. (veroton) 2,4 miljoonaa euroa
Kulutus (yhd.) 22,5 l/100 km
Co2-päästöt 516 g/km
Teho 1 500 hv
Moottori W16 7993 cm3
Huippunopeus jopa yli 450 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h jopa 2,4 s
Ranskan Alsacessa, Saksan ja Sveitsin rajalla, sijaitsee pieni Molsheimin kylä. Alle 10 000 asukkaan yhteisön keskiössä on ranskalainen luksusautovalmistaja Bugatti, jonka tuotantolaitos ja päämaja sijaitsevat idyllisessä Molsheimissa.
Bugatti on pitänyt majaansa Molsheimissa vuodesta 1909 asti. Yli sadan vuoden aikana valmistaja on tuonut markkinoille toinen toistaan nopeampia ja ylellisimpiä urheiluautoja. Tällä hetkellä paukut on suunnattu Chiron-nimeä kantavaan hyperautoon, joka on sekä maailman tehokkain että nopein sarjatuotantoauto.
Uskomaton määrä värivaihtoehtoja
Molsheimissa asiat eivät tapahdu kiiressä tai muutenkaan kovin nopeasti, sillä jokainen auto valmistuu täysin käsityönä. Kun asiakas on tehnyt päätöksen Chironin tilaamisesta, alkaa jopa yhdeksän kuukautta kestävä prosessi, jonka aluksi asiakas ja ranskalaisvalmistajan suunnittelija hiovat tulevan auton yksityiskohdat vastaamaan asiakkaan hurjimpiakin toiveita.
Bugatti on valinnut Chironia varten 23 ulkoväriä ja kahdeksan erilaista hiilikuituvaihtoehtoa. Auton sisustukseen on tarjolla nahkaa 31 eri värissä tai alcantaraa kahdeksassa. Sen lisäksi tikkausvaihtoehtoja on 30:ssä, lattiamattoja 18:ssa ja turvavöitä 11:ssä eri värissä.
Mikäli asiakas ei löydä sopivaa väriä näistä vaihtoehdoista, on tarjolla tuhansia muita. Valmistajan hämmentävän kattava kustomointiohjelma kantaa nimeä La Maison Pur Sang. Bugatti tarjoaa muun muassa mahdollisuutta sovittaa auton tiettyjen yksityiskohtien väri esimerkiksi lempikäsilaukun väriin. Jos asiakas niin haluaa, on autossa myös useita paikkoja vapaavalintaisen logon tai esimerkiksi omien nimikirjainten sijoittamiseen.
Bugatti kertoo, että se pystyy toteuttamaan minkä tahansa toiveen, kunhan se on teknisesti mahdollista ja vastaa valmistajan itse itselleen asettamia korkeita laatukriteereitä.
Käsityötä alusta loppuun
Kun asiakkaan nimi on saatu paperiin, alkaa tuotannon suunnittelu. Pitkässä prosessissa on valtavasti liikkuvia osia ja kaikki vaiheet on sovitettava tarkan aikataulun mukaisesti. Asiakkaan toiveista riippuen auton valmistamiseen voi kulua likimain vuosi, joten ylimääräiset viivästykset eivät ole hyväksyttäviä.
Chironin yli tuhannen neliömetrin kokoinen tuotantolaitos on nimeltään Atelier. Tila muistuttaa enemmän laboratoriota tai muotitalon näyttelytilaa kuin autotehdasta. Robotteja tai liukuhihnoja ei ole missään. Ainoa valmistuksessa käytettävä elektroninen työkalu on digitaalinäytöllä varustettu momenttiavain.
Chironin valmistusprosessin juhlavin hetki on avioliitoksi kutsuttu operaatio. Siinä monokokki yhdistetään peräpäähän. Pyhä liitto siunataan 14:llä äärimmäisen kestävällä titaanipultilla.
Kun auto on saatu osapuilleen kasaan ja moottori on koeponnistettu, siirtyy hiljalleen valmistuva Chiron dynamometriin. Bugatti joutui muokkaamaan rankasti Veyronin kanssa käytettyä dynoa, koska se ei kestänyt Chironin 1 500 hevosvoiman tehoa ja 1 600 newtonmetrin vääntöä. Chiron tuottaa dynossa 1 200 ampeerin edestä sähkövirtaa. Ylimääräiset syötetään Molsheimin sähköverkkoon.
Chironin tiiviys testataan monsuunikokeella, jossa auto pistetään puoleksi tunniksi kovan suihkutuksen keskelle. Mikäli vuotoja ei löydy, voidaan auton sisätilat viimeistellä asiakkaan valitsemilla materiaaleilla. Tähän operaatioon kuluu tyypillisesti kolme päivää.
Ennen kuin Chiron pääsee ensimmäisen kerran Atelierin ulkopuolelle, testataan auton kaikki sähköjärjestelmät. Testiajoa varten auton renkaat vaihdetaan, etteivät ne kulu tai vahingoitu. Kun Chiron poistuu ulkoilmaan, suuntaa se Vosgesin läpi Colmarin lentokentälle, jossa auton suorituskykyä testataan kiitoradalla. Paluumatka on rauhallista moottoritiekruisailua, jotta auto saa jäähdytellä. Mikäli testikuljettajalta tulee peukkua 300 kilometrin testilenkin jälkeen, vaihdetaan auton vaihteistoöljy tuoreeseen ja alle sovitetaan tuliterät renkaat.
Auton lopputarkastus kestää vähintään useita tunteja, mutta mikäli asiakkaan toivoiden mukaan räätälöity osa kaipaa viimeistelyä tai vaihtamista, puhutaan silloin viikoista. Auto käydään läpi äärimmäistä säntillisyyttä ja tarkkuutta noudattaen. Tarkastajan hyväksymä auto menee vielä esimiesten hyväksyttäväksi.
Tyypillisesti asiakas on vieraillut Molsheimissa useaan otteeseen ennen kuin auto on edes valmis. Esittelyversion koeajon, auton räätälöintisuunnitelman ja sopimuksen allekirjoittamisen lisäksi Bugatti kutsuu mielellään asiakkaitaan seuraamaan auton valmistumista. Innokkaimmille odottajille se tarjoaa mahdollisuuden osallistua päiväksi oman auton valmistamiseen.
Lopullinen auto koostuu noin 1 800 yksittäisestä elementistä, joita on ollut valmistamassa, kasaamassa ja viimeistelemässä 20 työntekijää. Heidän lisäkseen Bugatti työllistää Molsheimissa 17 logistiikkatyöntekijää ja 15 laaduntarkastajaa.
Lähde: Bugatti
***
1:39