Koeajo: Lotus Elise – urheiluauto sanan varsinaisessa merkityksessä

Julkaistu 09.12.2015 22:10
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Lotus Elise tuottaa puhdasta ajamisen iloa.

Tykkäsimme

  • suodattamattomasta ajonautinnosta
  • voimalinjastosta

Emme tykänneet

  • laatuvaikutelmasta
  • ahtaudesta

Hinta alkaen 62 855 €
Koeajoauto 91 191 €

Autojen kehityssuunta on ollut jo pitkään mukavuuden korostaminen ja sen seurauksena markkinoilta on yhä vaikeampi löytää aitoa ajonautintoa tuottavia laitteita. Lotus Cars taistelee tätä kehityssuuntaa vastaan ja rakentaa urheiluautoja, joissa kuljettaja on aina keskiössä.

Lotuksen mallisto kattaa nykyisellään kolme eri mallia: Elise, Exige ja Evora. Näistä tunnetuin ja eniten myydyin on Elise. Se rakennettiin alun perin erikoismalliksi, jonka oli tarkoitus toimia vain muutaman vuoden Lotus Engineeringin teknisen osaamisen näyteikkunana. Tavoite oli saada myytyä 1500 auto kolmessa vuodessa, mutta lopulta ensimmäistä sukupolvea myytiin yli 10 000 kappaletta. Kaiken kaikkiaan Lotuksia on valmistettu vuodesta 1952 lähtien vajaat 100 000 kappaletta.

Lotuksen filosofian kehityksen keskiössä on ollut alusta lähtien autojen keveys. Kompaktien mittojen ja keveiden materiaalien ansiosta Elisen omapaino on saatu painettua vain 896 kiloon. Tämän ansiosta hyvään suorituskykyyn päästään jo kohtuullisen pienillä teholukemilla. Elisen perusmallissa on Toyotan nelisylinterin 1,8-litrainen moottori, joka tuottaa 134 hevosvoimaa. Koeajoon valitsimme samaan moottoriin pohjautuvan ahdetun version, joka nostaa lukemat 220 hevosvoimaan.

Kun auton näkee ensimmäisen kerran, on hämmästys suuri – onko se todellakin noin pieni. Tavallisen henkilöauton rinnalla Elise näyttää miniatyyriautolta. Ja sitä se on myös sisältä, jos sinne vain pystyy kampeutumaan. Leveän ovikynnyksen ja pienen oviaukon takia autoon kulkeminen vaatii akrobatiaa.

Galleria

Ohjaamossa on pelkistetty tunnelma ja kaikki ylimääräinen loistaa poissaolollaan. Kapeassa istuimessa ei ole selkänojan säätöä, eikä ratissa syvyys-säätöä, mutta siitä huolimatta pidempikin kuljettaja löytää hyvän ajoasennon.

Auton hengen mukaisesti ratti on pieni ja jalat asettuvat siroille alumiinipolkimille.

Elisen käynnistäminen ei saa ihoa kananlihalle, mutta jo pieni kaasunpainallus osoittaa, että moottori on äkäinen luonteeltaan. Nelisylinterisen kompressoriahdetun moottorin kierrokset nousevat herkästi ja äänimaailma muuttuu kireäksi punarajaa lähestyessä. Satasen vauhtiin auto spurttaa 4,6 sekunnissa, joten suorituskyky on kunnossa. Vielä suuremman vaikutuksen tekee kuitenkin auton ajo-ominaisuudet.

Kevyen omapainon ja keskimoottorin myötä hyvän painojakauman ansiosta auto taipuu ketterästi mutkiin ja pysyy tiessä kuin liimattuna. Perusluonteeltaan Elise on aliohjaava, mutta oikeaoppisilla ohjausliikkeellä myös perän saa irtoamaan tiestä. Se ei tapahdu kuitenkaan sattumalta, joten auton uskaltaa antaa lainaan kokemattomallekin kuljettajalle. Samaa ei voi sanoa monesta muusta näin suorituskykyisestä urheiluautosta.

Lotus Elise S tarjoaa ratin takana ainutlaatuista ajamisen nautintoa. Ja mikä parasta kauniilla kelillä katon voi nostaa pois auringon tieltä. Hauskuus ei tosin tässä tapauksessa tule halvalla. Koeajamamme 20th Anniversary Edition -juhlamalli keventää lompakkoa nimittäin jo 91191 euron verran.

Galleria

Lotus Elise S 220 20th Anniversary Edition

Moottori 1798 cm3, R4 mekaanisesti ahdettu
Teho 162 kW (220 hv) 6800 r/min
Vääntö 250 Nm / 4600 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 234 km/h
EU-kulutus 7,5 l / 100 km
CO2-päästöt 173 g/km
Mitat Pituus 3824 mm, leveys 1719 mm, korkeus 1117 mm, akseliväli 2300 mm
Omamassa 896 kg
Tavaratila ei ilmoitettu

Kuvat: Mikko Autio

Tuoreimmat aiheesta

Autot