Jos tämä yhtä ainoaa Bugattia koskeva takaisinkutsu on sinusta vaikuttava, valmistaudu keräämään leukasi lattialta, kun kuulet syyn

0:57img
Dassault Rafale -hävittäjä sai vastaansa Bugatti Chiron Sportin. Katso videolta, miten kävi Ranskan ilmavoimien kapteenin ja Bugattin testikuskin kiihdytyskisassa.
Julkaistu 08.04.2022 11:53

Ville Järveläinen

Jos valmistat autoja käsityönä runsaat sata kappaletta vuodessa ja dokumentoit kaiken niin perusteellisesti kuin mahdollista, voi takaisinkutsukampanja olla tällainenkin.

Tavallisesti autovalmistajien takaisinkutsut koskevat vähintään tuhansia tai kymmeniätuhansia ajoneuvoja. Eipä sekään ole ennenkuulumatonta, että takaisinkutsun kohteeksi joutuu miljoonakin autoa kerralla.

Vaikka kaikkien takaisinkutsujen taustalla on autovalmistajan perusteellinen dokumentointi siitä, mitä osia on käytetty missäkin autoissa, on volyymivalmistajien takaisinkutsujen käynnistäminen monimutkaisten selvitysprosessien takana.

Mutta silloin, kun autojen tuotantomäärät ovat pieniä, valmistus tapahtuu käsityönä alusta loppuun ja aivan jokainen vaihe dokumentoidaan tarkasti, on takaisinkutsukampanjatkin mahdollista rajata äärimmäisellä tarkkuudella.

Lue myös: 417 km/h autobahnilla paahtanut miljonääri voi joutua vankilaan – jos nopeusrajoitusta ei ole, eikö silloin saa painaa lapun lattiaan?

Takaisinkutsu ranskalaisen luksusvalmistajan tyyliin

Hyperautovalmistaja Bugatti on ilmoittanut Yhdysvaltain liikenneturvallisuushallinto NHTSA:lle takaisinkutsusta. Ilmoitus on tehty 28. maaliskuuta, ja se koskee yhtä ainoaa autoa.

Bugatti oli saanut omissa sisäisissä tarkistuksissaan selville, että yhdessä vuonna 2018 yhdysvaltalaiselle asiakkaalle valmistetussa Chironissa on ruuvi löysällä. Kirjaimellisesti siis yksi ruuvi.

Tällä ruuvilla voi valmistajan mukaan olla merkitystä kolmen miljoonan dollarin hintaisen auton turvallisuudelle onnettomuustilanteessa, joten asia on paras laittaa kuntoon.

Sen lisäksi, että Bugatti tietää tasan tarkkaan, mikä ruuvi autossa on löysällä, osasi se kertoa hämmästyttävällä tarkkuudella myös sen, kuinka löysälle se on jäänyt. Ruuvi olisi pitänyt kiristää 19 newtonmetrin momenttiin, mutta se oli jäänyt 9 newtoniin.

Lue myös: Tämä auto voi ajaa miljonäärinkin vararikkoon – vanteet, turbot ja jopa bensatankki uusittava säännöllisesti

Lähteet: Bloomberg, Motor1

Tuoreimmat aiheesta

Autot