Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten joulukuusen saa turvallisesti ja ehjänä kotiin?
Vastaus: Joulukuusen kotiin kuljettaminen kannattaa suunnitella ja organisoida huolellisesti. Hölmöilemällä voi liikenneturvallisuuden vaarantamisen lisäksi vaurioittaa sekä autoa että kuusta. Mikäli asiallista keinoa kuusen kuljettamiseksi ei ole, kannattaa se hankkia kotiin kuljetettuna.
Ehdottomasti paras ja suositeltavin tapa kuusen kuljettamiseen on kuomullinen perävaunu tai pakettiauto. Myös suksiboksi on hyvä vaihtoehto verkotetun tai pussitetun kuusen kuljettamiseen edellyttäen, että kuusi mahtuu boksiin.
Kuusen paikallaan pysyminen kuljetuksen aikana on muistettava varmistaa huolellisella sidonnalla kuljetustavasta riippumatta.”Poissa silmistä – poissa mielestä” –ajattelutapa ei siis tule kysymykseen. Sidontaan on syytä käyttää asiamukaisia sidontaliinoja eli erilaiset naruviritykset pitää unohtaa. Oikein sidottuna kuusi pysyy paikallaan myös mahdollisessa hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä.
Kuusi katolla
Usein kuusia näkee kuljetettavan auton katolla. Mikäli näin toimitaan, pitää autossa ehdottomasti olla taakkateline, johon kuusi saadaan kiinnitettyä asianmukaisin sidontaliinoin. Taakkatelineestä ja huolellisesta sidonnasta huolimatta katolla kuljetettava kuusi vaurioituu herkästi jo lyhyelläkin matkalla altistuessaan ajoviimalle, kuralle ja maantiesuolalle. Varsinkaan ajoviiman neulasille aiheuttamaa mekaanista rasitusta ei moni tiedosta. Kotona sitten vaan ihmetellään, kun kuusi pudottaa neulasiaan ennenaikaisesti.
Katolla kuljetettaessa kuusi saattaa myös vaurioittaa auton maalipintaa hankaamalla tai valuttamalla pihkaa. Kattokuljetukseen päädyttäessä on kuusi syytä suojata tiiviillä muovilla, pressulla tai pussilla. Suojaaminen ei saa vaikuttaa sidonnan pitävyyteen.
Kuusi autossa sisällä
Kuusen oikeaoppinen sulattaminen on erittäin tärkeää sen kestävyyden kannalta. Jos kuusi pakataan umpijäisenä lämpimään autoon, sen neulaset sulavat runkoa nopeammin. Jäätynyt runko ei kykene luovuttamaan neulasten tarvitsemaa kosteutta, jolloin neulaset kuivuvat ja tippuvat varsin nopeasti.
Auton matkustamolämpötilan laskeminen merkittävästi johtaa lasipintojen huurtumiseen, mikä on omiaan vaikeuttamaan havainnointia autosta ulos. Koska havainnointi on turvallisen ajamisen perusedellytys, matkustamossa kuljetettavan kuusen tulisikin olla valmiiksi sulanut, jolloin lämpötilan kanssa ei ole tarpeen kikkailla.
Verkottamalla ja pussittamalla varmistetaan, etteivät kuusen oksat tärvele auton verhoiluja eivätkä neulaset varise autoon sisälle. Esimerkiksi pihka irtoaa verhoiluista todella huonosti.
Kuusen paikallaan pysyminen on varmistettava myös autossa sisällä kuljetettaessa sitomalla se asianmukaisilla sidontaliinoilla tavaratilan kuormansidontapisteisiin. Sidonnassa voi myös hyödyntää takapenkin taittuvan selkänojan lukituspisteitä sekä auton takaistuimen turvavöitä. Pääasia on, ettei kuusi pääse liikkumaan autossa istuvien päälle tai putoamaan sieltä äkkijarrutuksessa, onnettomuudessa tai kiihdytyksessä.
Autossa sisällä kuljetettavan kuusen on oltava niin pieni, ettei se vaikeuta auton käsittelyä tai kuljettajan havainnointia. Välillä näkee myös, että autolla ajetaan takaluukku auki ja kuusi tursuaa tavaratilasta ulos. Takaluukku auki ajettaessa on vaara, että auton matkustamoon tulee myrkyllisiä pakokaasuja. Auki olevan luukun rakenteet eivät välttämättä kestä niihin ajossa kohdistuvia rasituksia. Lisäksi on olemassa riski, että avoimesta luukusta putoaa tielle jotain tai että luukusta ulos työntyvä kuusi peittää auton takavalot ja -vilkut.
***
5:22