Äiti joutui todistamaan lentokentällä, että hänen poikansa oli todella hänen – syynä eri ihonväri?

1:29img
Julkaistu 31.05.2018 19:01

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Äiti ei syytä lentoyhtiötä, mutta pitää sen yhtä työntekijää piittaamattomana. Lentoyhtiö aikoo jatkossa valmentaa työntekijöitään paremmin.

Katso Lindsayn haastattelu yllä olevalta videolta!

Yhdysvaltalainen Lindsay Gottlieb joutui nöyryytyksen kohteeksi lentokentällä. Southwest Airlines -lentoyhtiön työntekijä ei uskonut Lindsayn pojan olevan todella naisen perheenjäsen. 

Asiasta uutisoivat muun muassa Britannian yleisradioyhtiö BBC sekä yhdysvaltalaisviestimet The Washington Post sekä CBS News.

Valkoihoisella Lindsaylla on 1-vuotias lapsi afroamerikkalaisen, tummaihoisen miehen kanssa. Pariskunnan lapsen iho on siis luonnollisesti ruskea.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Ryöpytystä Twitterissä

Tuohtunut Lindsay kertoi tapauksesta Twitterissä.


Jos twiitti ei näy, voit avata sen tästä.

– Olen tyrmistynyt. Olen lentänyt poikani kanssa arviolta 50 kertaa. Nyt lipuntarkastuspisteellä työskennellyt henkilö kertoi, että minun pitää ”todistaa” poikani olevan todella lapseni. Pojan passi ei kuulemma riittänyt, sillä meillä on eri sukunimi. Arvelen, että se teon syy oli se, että meillä on eri ihonväri, Lindsay kirjoittaa.


Jos twiitti ei näy, voit avata sen tästä.

– Ensin nainen pyysi minulta pojan syntymätodistusta liittovaltion lain nimissä. Sitten hän pyysi minua todistamaan äitiyteni Facebook-päivityksellä. Mitä?? Vieressäni ollut äiti sanoi, ettei hän ollut ikinä joutunut samanlaiseen todistusvastuuseen, vaikka hänelläkin oli eri sukunimi lapsensa kanssa. Ei ihme, heidän perheensä ei ole monirotuinen, Lindsay twiittaa.

 

Jos twiitti ei näy, voit avata sen tästä.

– Se oli nöyryyttävä ja piittaamaton teko. Puhumattakaan, kuinka paljon aikaa se vei. Olisimme jääneet lennolta, jollei se olisi ollut myöhässä. Suosittelisin työntekijöille parempaa koulutusta, jotta muut eivät joutuisi vastaavaan tilanteeseen, päättää Lindsay twiitti-trilogiansa.

Lentoyhtiö pyysi anteeksi ja aloittaa valmennuksen

Washington Postin mukaan Southwest Airlines on pyytänyt Lindsaylta anteeksi henkilökuntansa käytöstä.

Lentoyhtiön mukaan henkilökunnan tulee varmistaa alle 2-vuotiaiden matkustajien henkilöllisyys syntymätodistuksesta tai valtion hyväksymästä henkilöllisyystodistuksesta.

Southwest Airlines -lentoyhtiön työntekijöitä ei pyydetä omatoimisesti vertailemaan lapsen ja tämän kanssa matkustavan aikuisen sukunimiä keskenään.

Southwest Airlines aikoo hälyä nostattaneen tapauksen johdosta järjestää työntekijöilleen Lindsayn toivomaa valmennusta.

Äiti ei syytä lentoyhtiötä

CBS News -uutissivustolle Lindsay kertoo, ettei usko yhden ihmisen teon heijastelevan lentoyhtiön arvomaailmaa.

– Oletan, että kyseessä oli vain yksi ymmärtämätön työntekijä. Hänen tekonsa loukkasi tunteitani. Se sai minut tuntemaan itseni muita alempiarvoisemmaksi, Lindsay sanoo.

Some ymmärsi työntekijää

Twitterissä lentoyhtiön työntekijää puolustettiin, sillä hänen toimintansa tarkoitus ei välttämättä ollut olla rasistinen, vaan estää lapsiin kohdistuvaa ihmiskauppaa.


Jos twiitti ei näy, voit avata sen tästä.

– Lentoyhtiöt ovat kysyneet samaa minulta ja tyttäreltäni. Olen ymmärtänyt, että toiminnan tarkoituksena on estää todellinen uhka: ihmiskauppa. Enää minua ei ärsytä, jos asiasta kysytään – enemmän se huolettaa, kirjoittaa Christine Teigen.


Jos twiitti ei näy, voit avata sen tästä.

– Varmuus on aina paras. Lapsia katoaa jatkuvasti. Jos lapsesi olisi kadonnut Southwest Airlinesin lennolla, syyttäisit lentoyhtiötä siitä, ettei se osannut ennakoida asiaa, toteaa twiitissään Kimani Kamande.

Lähde: Twitter, BBC, The Washington Post, CBS News

***

7:42img

Tuoreimmat aiheesta

Vanhemmuus