Äiti lukitsi pienen vauvansa kuumaan autoon – ovia ei voinut avata, koska OnStar-tilaus oli umpeutunut

lapsi kuumassa autossa
Shutterstock
Julkaistu 04.09.2019 19:59

Ville Järveläinen

Useat autovalmistajat tarjoavat asiakkailleen joko ilmaisia tai lisämaksullisia "henkilökohtaisia avustajia" eli käytännössä napin painalluksella toimivia palveluita, jotka niputtavat yhteen hätäavun, tiepalvelun sekä navigaatiopalvelut.

Yhdysvaltalaisen General Motorsin autoihin on ollut mahdollista tilata OnStar-avustaja jo vuodesta 1996 lähtien.

OnStarin on tarkoitus olla autoilijan tuki ja turva esimerkiksi hätätilanteessa, sillä sen kautta on mahdollista hälyttää apua silloinkin, kun kuljettaja tai matkustajat eivät siihen itse pysty. Lisäksi sen avulla voi vaikkapa avata auton ovet etänä.

Jälkimmäisenä mainitulle toiminnolle olisi ollut floridalaisäidillä käyttöä viime kuussa, kun hän onnistui vahingossa lukitsemaan alle vuoden ikäisen tyttärensä Chevroletinsa takapenkille. Myös avaimet jäivät epähuomiossa auton sisäpuolelle.

Äiti soitti OnStar-palveluun pyytääkseen ovien avaamista. Aurinko porotti ja lämpötila auton sisäpuolella oli kovassa nousussa, joten aikaa ei ollut hukattavaksi.

Äidin järkytys oli suuri, kun OnStarin asiakaspalvelija ilmoitti, ettei hän voinut avata ovia etänä, sillä palvelu ei ollut enää voimassa kyseiselle autolle, vaan tilaus oli päättynyt.

Kaikeksi onneksi paikalle hälytetty poliisi saapui nopeasti. Ikkuna saatiin lopulta rikottua ikkunavasaraa lainanneen ystävällisen sivullisen avustuksella.

Tapauksen jälkeen OnStar on saanut sosiaalisessa mediassa lokaa niskaansa. Yhtiö on kertonut, ettei sillä ollut mahdollisuutta auttaa kyseisessä tapauksessa, sillä tilauksen päätyttyä OnStarin ei ole mahdollista avata etäyhteyttä autoon kuin siinä tapauksessa, että auton sisällä olevaa OnStar-nappia painetaan. Tässä tapauksessa se ei ymmärrettävästi ollut vaihtoehto.

onstar komentokeskus

OnStarin komentokeskus Detroitissa.

Katso ABC Newsin video tilanteesta alta.


Alla OnStarin vastaus.

OnStarille on kuitenkin osoitettu Twitterissä kommentteja, joissa kerrotaan, että yhteys olisi mahdollista avata myös puhelimitse tiettyyn palvelunumeroon soittamalla. OnStarin sometiimi vaikutti olevan asiasta yhtä tietämätön kuin lapsensa autoon lukinnut äiti.

OnStar on kertonut selvittävänsä tapausta.

Lähde: Motor1

Lue myös: Järkyttävä tilanne Kotkassa: Äiti lukitsi kiukuttelevan 2-vuotiaan kuumaan autoon ja käveli pois – "Tekee vieläkin pahaa"

Tuoreimmat aiheesta

Autot