Viikonloppuna tapahtuneen traagisen onnettomuuden tutkinta jatkunee vielä pitkään.
Yhdysvaltain Teksasissa sattui viikonloppuna liikenneonnettomuus, jossa 69- ja 59-vuotiaat miehet saivat välittömästi surmansa. Tieltä suistunut Tesla Model S törmäsi puuhun ja syttyi palamaan. Palavan auton sammuttamiseen kului lähes neljä tuntia ja yli 100 000 litraa vettä sähköauton sytyttyä aina uudelleen tuleen.
Heti tuoreeltaan epäiltiin, että auton Autopilot-ajoavustin oli aktiivisena, sillä toinen uhreista löydettiin etumatkustajan penkiltä ja toinen takapenkiltä.
Viranomaisten mukaan on "sataprosenttisen varmaa", että kukaan ei ollut ratin takana auton suistuessa tieltä.
Lue myös: Eikö tämä pelleily jo lopu? Tesla-kuski hyppäsi kesken ajon pelkääjän paikalle – kuvasi koko älyvapaan touhun
Onnettomuus on synnyttänyt kritiikkiä Teslan autonomisen ajamisen mahdollistavaa teknologiaa kohtaan, mistä johtuen sähköautovalmistajan toimitusjohtaja Elon Musk päätti kertoa autosta kerätyn datan tietoja julkisuuteen.
Tesla tekee yhteistyötä viranomaistahojen kanssa onnettomuuden syiden selvittämiseksi, mutta Muskin mukaan Autopilotia ei voi traagisista tapahtumista syyttää; se ei Teslan datan mukaan ollut onnettomuushetkellä kytkettynä.
Musk osoitti vastauksensa Twitter-käyttäjälle, joka oli sitä mieltä, etteivät viranomaisten kertomat tiedot vastaa sitä, miten Teslan Autopilot-avustin toimii.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
– Istuin tunnistaa, onko kuljettaja paikallaan ja kädet on laskettava ratille vähintään 10 sekunnin välein tai muuten Autopilot menee pois päältä. Autopilot ei myöskään toimi ylinopeutta ajaessa, Ahmad Dalhat hämmästeli ja sai pian vastauksen itseltään Elon Muskilta:
– Tutkimuksesi on parempaa kuin ammattilaisten, Musk twiittasi viitaten Wall Street Journalin uutisointiin aiheesta.
– Autosta saamamme data osoittaa, ettei Autopilot-toimintoa oltu aktivoitu ja ettei autoon oltu hankittu täyden autonomian FSD-pakettia. Tavallinen Autopilot puolestaan vaatisi toimiakseen kaistamerkinnät, joita tällä kadulla ei ollut, Musk perusteli.
Muskin sanoihin on hyvä suhtautua pienellä varauksella vielä tässä vaiheessa, sillä se, ettei Autopilot ollut aktiivisena onnettomuushetkellä, ei tarkoita, etteikö se olisi voinut olla aktiivisena paria sekuntia ennen onnettomuutta.
Aiemminkin otsikoissa ollut Sergio Rodriguez otti hänkin Twitterissä kantaa Muskin vastaukseen, ja julkaisi videon, jossa hänen Teslansa Autopilotin saa päälle tiellä, jossa ei ole kaistaviivoja, vaikka Muskin sanojen mukaan sen ei pitäisi olla mahdollista.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Kuten aiheesta uutisoiva The Drive muistuttaa, on netti täynnä videoita, joissa ihmiset käyttävät Autopilotia väärin ja kiertävät sen vaatimuksia muun muassa käsien pitämisestä ratilla.
Se, tuleeko Teslan olla vastuussa silloinkin, kun toimintoa yritetään käyttää vastoin valmistajan ohjeistusta ja suorastaan huijata, on kuitenkin toinen aihe.